پرتره مرد ريخته، مکاشفه‌ای در زندگي عبدالحسين نوشين

۱۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت : ۱۱:۳۵
پرتره مرد ريخته، مکاشفه‌ای در زندگي عبدالحسين نوشين

به گزارش تیکت به نقل از خبرگزاری ایلنا؛ غلامحسين دولت‌آبادي تشريح کرد: پرتره مرد ريخته، مکاشفه‌اي در زندگي عبدالحسين نوشين اجرايي تک نفره است که در آن اصغر همت نقش نوشين را بازي مي‌کند.

او ادامه داد: اصغر همت در اين اجرا در هشت نقش روي صحنه مي‌رود؛ هشت نقشي که در واقع عبدالحسين نوشين آن را بازي مي‌کند.اين کارگردان و نمايشنامه‌نويس با بيان اينکه کار در دو پرده و مجموعا 45 دقيقه آماده مي‌شود؛ گفت: پرده اول عبدالحسين نوشين را 45 دقيقه قبل از ترک و فرار از تهران در سال 31 نشان مي‌دهد و پرده دوم آخرين شبي است که نوشين در خانه‌اش است، سرطان معده گرفته و مي‌خواهد برود بيمارستان بستری شود.

دولت‌آبادي فرم کار را يک مونودرام خواند و ادامه داد: برخلاف اين نوع تک‌گويي‌هايي که در ايران نوشته مي‌شود و بيشتر واگويه‌هاي ذهني يک کاراکتر است که روي صحنه حرف مي‌زند، ما در اينجا از همه نوع عناصري که براي يک کار تک نفره لازم است استفاده کرده‌ايم؛ از روايت گرفته تا بازي در بازي‌هاي تو در تو.

او «پرتره مرد ريخته» را بخش‌هايي از زندگي عبدالحسين نوشين خواند که روايت او آراز بارسقيان ديگر نويسنده اين نمايشنامه از زندگي نوشين بوده است که لزوما همه اين‌ها با تاريخ تطبيق ندارد.کارگردان نمايش پرتره مرد ريخته تشريح کرد: مفهوم اين اثر نمايشي در واقع آميختگي سياست با امر هنر است؛ سياست به معني حضور يک هنرمند در کار تشکيلاتي يک حزب.

دولت‌آبادي ادامه داد: همکاري عبدالحسين نوشين با حزب توده و آميخته شدن هنر با سياست منجر به نابودي کار هنري عبدالحسين نوشين مي‌شود و اين خيلي براي تئاتر ايران زيان‌بار بود که نوشين را از دست داد و به زيان نوشين هم شد که تئاتر را از دست داد و مجبور شد خودش را در مسکو محدود به کار روي شاهنامه کند و در نهايت تنهايي هم فوت کرد.او با اشاره به اهميت نوشين، با بيان اينکه بايد محدوده کار او را به عنوان يکي از کساني که طليعه نوين تئاتر ايران را دارند در نظر گرفت، گفت: عبدالحسين نوشين با اشاره به کارها و تاثيراتي که نوشين بر تئاتر داشته توضيح داد: در دهه بيست و دوره فعاليت نوشين، او توجه به متون نمايشي و انتخاب نمايشنامه‌ها را دگرگون کرد. تمرين زياد را هم در دوره‌اي که تمرين زياد انجام نمي‌شده در کارگرداني مدنظر داشت؛ او نظم جديدي به تئاتر مي‌دهد.

دولت‌آبادي با بيان اينکه نوشين پس از فرار از ايران سال‌ها مانند يک تبعيدي در شوروي باقي ماند، گفت: در پرده يک نمايش پرتره مرد ريخته، وقتي نوشين مي‌خواهد با غرور از ايران فرار کند دولت کمونيستي او را مي‌گيرد. در پرده دوم با نوشيني مواجه هستيم که همه آرمان‌هايي که روزي به آنها فکر مي‌کرده را شکست خورده مي‌بينيد و در تنهايي دچار بيماري هول‌آور و سخت سرطان پيشرفته است که خيلي زود هم مي‌ميرد.

دولت‌آبادي با اشاره به عوامل اين نمايش گفت: نمايشنامه و کارگرداني پرتره مرد ريخته، مکاشفه‌اي در زندگي عبدالحسين نوشين به طور مشترک به عهده آراز بارسقيان و من بوده و گل‌آرا خليلي دستيار کارگردان، سينا ييلاق‌بيگي طراح صحنه و عابس خلقي طراح نور آن هستند. اين کارگردان و نمايشنامه‌نويس با بيان اينکه پرتره مرد ريخته، مکاشفه‌اي در زندگي عبدالحسين نوشين از نيمه شهريور در تالار سنگلج روي صحنه مي‌رود؛ گفت: اين اثر، با آن چيزي است که تالار سنگلج را با آن مي‌شناسيم يعني کارهاي عموما شادي‌آوري متفاوت است.

 

رویدادهای مرتبط