نخستین پنل های تخصصی تئاتر در تماشاخانه سه نقطه

۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت : ۱۱:۲۵
نخستین پنل های تخصصی تئاتر در تماشاخانه سه نقطه

پنل دراماتورژی با مدیریت، برنامه ریزی و اجرای دکتر علی پورعیسی و حضور منصور براهیمی، دکتر محمدرضا خاکی، دکتر مسعود دلخواه و جمعی از فارغ التحصیلان و کارآزمودگان این عرصه روز جمعه نهم بهمن ماه در تماشاخانه و مدرسه تئاتر برگزار می شود.

چند دهه از آغاز برگزاری پنل در جهان می‌گذرد و این رویداد علمی-پژوهشی منجر به گسترش محتوای علمی در عرصه‌های مختلف شده است. امسال در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه در بخش به علاوه تئاتر فجر، به برگزاری سه پنل تخصصی با حضور استادان و اندیشمندان بنام عرصه تئاتر می پردازد.
پنل های مذکور در سه حوزه‌ «دراماتورژی»،  «بازیگری» و «حال و آینده تئاتر ایران» در روزهای نهم، دهم و یازدهم بهمن ماه در سالن استاد رکن الدین خسروی برگزار می شود.
پنل دراماتورژی به عنوان اولین پنل که در ایران با موضوع دراماتورژی، جمعه نهم بهمن ماه، ساعت ده و نیم، آغاز خواهد شد. دکتر علی پور عیسی مجری پنل دراماتورژی که تنها فارغ التحصیل رشته دراماتورژی در ایران است، در این خصوص گفت: «دراماتورژی یک رشته از تئاتر است که اصولا "نقد بنیان رشته" است. کسی که دراماتورژی می آموزد، دروس مختلفی مانند دروس نگارش انتقادی، نظریه‌های نمایش و تاریخ نمایش می‌خواند. در نهایت حیطه کار و فعالیت کسی که این رشته را آموخته به هفت شاخه معمولا تقسیم می‌شود که شامل مدیر ادبی (ارزشیابی)، دراماتورژ اجرا، ناشر، پژوهشگر، منتقد نمایش، تهیه‌کننده هنری و هنرمند مولف می شود.»
او اذعان دارد: «با توجه به مشاغل مختلفی که دانش آموخته دراماتورژی قادر به انجامش است، اینجانب با همکاری تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه، از اساتید بنام در ایران همچون منصور براهیمی، دکتر محمد رضا خاکی و دکتر مسعود دلخواه به همراه هنرمندان و پژوهشگران این حوزه دعوت کرده ایم که راجع به آموزش دراماتورژی به گفت وگو بنشینیم و راه کار هایی برای رشد این رشته هم در مقوله آموزش و هم در زمینه حرفه ای ارائه دهیم. ما بحث خواهیم کرد که چه دروسی به همراه جه منابعی می تواند چنین رشته تحصیلی ای را در ایران آموزش دهند تا چنین حیطه های شغل ای تخصصی و کار آمد تر شوند.»
 امیدوارم این رشته تحصیلی مهم در دانشگاه ها و آموزشگاه های  ایران تاسیس شود و کیفیت آثار نمایشی و پژوهشی ایران ارتقای بیشتری یابد.