قطعه تصویری « نغمه‌های کُردی بوتان» از هوشنگ کامکار منتشر شد

۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت : ۱۶:۴۴
قطعه تصویری « نغمه‌های کُردی بوتان» از هوشنگ کامکار منتشر شد

قطعه تصویری « نغمه‌های کُردی بوتان» تازه ترین اثر از ساخته های «هوشنگ کامکار» موسیقیدان و آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان منتشر شد
استاد «هوشنگ کامکار» در خصوص فعالیت‌هایی که در پیش روی «گروه کامکارها» داشته است، عنوان کرد «که قطعه ای بر اساس ملودی‌های فولکلور کُردهای ترکیه منطقه بوتان با تنظیم هایی تازه ساخته است که به زودی در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت و نهایتاٌ با اتمام مراحل کامل ضبط و تصویر گذاری، این امر محقق گردید.»
این پیشکسوت موسیقی همچنین توضیح داد: «نغمه های کُردیِ بوتان» اینگونه گفت: «حدود یک سال پیش، یکی از دوستان در سلیمانیه عراق، یک سی دی از آوازهای فولکلوریک کُردهای منطقه بوتان ترکیه به من هدیه کرد تا به نحوی مورد استفاده قرار گیرد. اکثر ملودی های جمع آوری شده این سی دی، در محل و به صورت آوازهای «سُلو» بدون همراهی هیچ سازی ضبط شده بودند.»
استاد کامکار گفت: «چندی پیش که مروری مجدد بر این قطعات داشتم، با توجه به شور، هیجان و آزادی نسبی ای که کُردهای ترکیه طی ماه های اخیر، در جامعه خود به دست آورده بودند، بر آن شدم تا اثری بر اساس این آوازها و متناسب با شرایط و حال و هوای این روزهای  کُردهای این کشور خلق کنم چرا که این اثر در واقع مرتبط با فرهنگ موسیقایی این ملت می شد. ناگفته نماند که دسترسی به این خوانندگان و تماس با آنها جهت اجرای مجدد این ملودی ها در استودیو امکان پذیر نبود، لذا از همان قطعات ضبط شده پیشین استفاده کردم. خوانندگانی که در این اثر حضور دارند همگی شخصیت هایی اصیل و مشهور بین اهالی آن منطقه هستند که هر کدام در نقطه ای از آن جغرافیا قطعات را به صورت جداگانه اجرا کرده اند و هر یک از ملودی ها ریتم و سرعت اجرایی متفاوتی دارند و تُنالیته و فواصل موسیقایی متمایز از یکدیگر را دارا بوده که ترکیب و ترتیب آنها مستلزم زمان و تمرکز فراوانی بود و امری دشوار می نمود.»
وی افزود: «در این اثر از تکنیک‌هایی چون «تقلید اصوات»، «بسط و گسترش تِم ها»، «تکرارهای متفاوت موتیوهای کوتاه»، «ترکیب تِم ها در تُنالیته های مختلف»، «مُدلاسیون های ناگهانی» و نیز «پُلی فونیکِ کنترپوانتیک» به همراه برخی از سازهای ارکستر سمفونیک استفاده شده است. به طور کلی این اثر شیوه ای جدید و متفاوت از نحوه ارائه موسیقی کُردی و شاید موسیقی ملّی ما است که در آن، تکنیکِ « راندم پلی فنی کنترپوانتیک» احاطه کننده می باشد.»