شاگرد کلیسای "دپوتات" از شیرینی قصه می گوید

۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت : ۱۳:۳۹
شاگرد کلیسای "دپوتات" از شیرینی قصه می گوید

نمایش "دپوتات" به کارگردانی اتابک نادری این روزها در تالار ایوان شمس روی صحنه می‌رود. در این نمایش که مورد استقبال مخاطب قرار گرفته و از فروردین ماه روی صحنه است؛ بازیگرانی چون پندار اکبر، سامان دارابی،قاسم روشنایی، بهنام شرفی، مارال فرجاد،مهشاد مخبری، اتابک نادری و  یاشار نادری حضور دارند.

بهنام شرفی، بازیگر این نمایش درباره فضای اجتماعی این اثر می گوید: پرداختن به مسائل اجتماعی در نمایشنامه‌های ما ممکن است زیاد باشد اما در بسیاری از آنها این اتفاق درست شکل نگرفته است. بسیاری از کارها هستند که می خواهند حرف های زیادی را بگویند و این غلط است، چرا که اگر ما تنها یک حرف را به درستی بگوییم، کافی است."دپوتات" یک قصه ی شیرین و موقعیت کمدی، روابط اجتماعی آدم ها را مورد نقد قرار می دهد.

بازیگر نقش "پرومته"، درباره نقش خود در این نمایش گفت: این شخصیت شاگرد کلیساست که همیشه همراه پدر است و همیشه در حال آموختن است. پرومته در نگاه اول تیپ به نظر می رسد اما تیپی که در ورای آن یک شخصیت است و بهترست بگویم این نقش شخصیتی است که به صورت تیپیکال بازی می شود.

بازیگر نمایش"سقراط" در مورد پیوستنش به گروه بازیگران این نمایش می‌گوید: روز اول بعد از خواندن نمایشنامه جا خوردم چرا که در این متن 100 صفحه ای کل دیالوگ های پرومته به زحمت به یک صفحه می رسید. مردد بودم اما از آنجا که اعتقاد دارم نقش بزرگ و کوچک وجو ندارد و در واقع این بازیگرست که نقش را بزرگ یا کوچک می کند این چالش را پذیرفتم و الان به نظرم یکی از بهترین نقش های نمایش شده است.

شرفی در مورد چگونگی رسیدن به این نقش افزود: برای اینکه تیپی را بهتر ارائه دهیم باید به نوع رفتار، راه رفتن، حرف زدن و خلقیات توجه کنیم. شخصیت پردازی صرف، سختی های خودش را دارد، اما این نوع کار هم سخت است، چون ژست‏هایی که استفاده می‏شود و کارهایی که انجام می‏دهی باید، متعلق به خودت باشد و نباید به نظر بیاد که آنها تیپند، در واقع باید آنها را خیلی واقعی ارائه داد.

او در همین زمینه افزود: بسیاری از دیالوگ و لحظه هایی که پیرامون این نقش وجود دارد در متن نبود و در خلال تمرین ها خلق می شد.سعی می کنم به نقش هایم پرو بال بدهم با او راه برم و اگر ایده ای به نظرم رسید بازخوردهایش را ببینم.

این بازیگر وضعیت امروز تئاتر را حرکت بر لبه تیغ توصیف می کند و می گوید: رشد کمی گروه ها و ساخت سالن ها از طرفی می تواند خیلی امیدبخش و خوب باشد و از طرفی اگر از لحاظ کیفی از تولیدات نمایشی غافل شویم می تواند به یک معضل تبدیل شود، همینطور ما برای این ظرفیت سالن و نمایش تماشاگر تربیت نکرده ایم.

او همچنین درباره نمایش‌هایی چون "دپوتات"، که برگرفته از شرایط اجتماعی است، گفت: حضور در این‏گونه نمایش‏ها برایم لذت بخش است و من از اینکه در این نمایش بازی می‏کنم، احساس خوبی دارم. تجربه ی کار با اتابک نادری و گروهی همدل و حرفه ای که قلبشان برای هم می تپد این انرژی را از پشت صحنه مقابل تماشاگران نیز انتقال می دهد و شاید یکی از دلایل موفقیت این نمایش همین نکته باشد.

این بازیگر عرصه تصویر و تئاتر، در ادامه صحبت هایش درباره ضرورت اجرای نمایش‏های کمدی نیز گفت: تئاتر کمدی خیلی پیچیده است و باید بازیگر توانمندی باشی که در این ژانر بازی کنی. چون یک بازیگر کمدی باید یک آنِ درونی داشته باشد که لحظه کمدی را بشناسد چون لحظه ای شتاب یا لحظه ای درنگ همه چیز را خراب می کند و در این صورت ارتباط بین مخاطب و بازیگر از دست خواهد رفت.

وی با اشاره به بیش از چهل اجرای نمایش "دپوتات" گفت: روز اول که تالار ایوان شمس با 400 صندلی را دیدم کمی ترسیدم و گفتم اگر شاهکار کنیم نهایتا 5 ردیف اول را پر می‌کنیم. اما تماشاگران نمایش ما را شگفت زده کردند و از اجرای اول تا همین امروز سالن نمایش با استقبال بی نظیر تماشاگران مواجه شد. هم از سوی هنرمندان و هم از سوی مخاطب عام  با نظرهای مثبتی مواجه شدیم.

این بازیگر جوان تئاتر با اشاره به استقبال قابل توجه تماشاگران از نمایش "دپوتات" توضیح داد: خوشبختانه استقبال خوب تماشاگران از نمایش که باعث شده ما در دور جدید نیز میزبان انبوه تماشاگران باشیم، به اعتقاد من هم انرژی خوبی برای ما بوده و هم می تواند به عنوان اتفاقی جالب توجه در تئاتر پایتخت مورد بررسی قرار گیرد. ضمن اینکه همکاری با یک تیم کاملا همدل و خوب در این مدت تجربه های زیادی را به من آموخت.

رویدادهای مرتبط