tik8
پیگیری بلیط

۲۵ سال با موسیقی ایران و این ۸ نفر!

  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۴
  • ساعت:۰۵:۳۰

شرح خبر

<p style="text-align: justify;">25 سالی می&zwnj;شود که دفتر موسیقی وزارت ارشاد متصدی امور موسیقی شده است. سیاستگذاری کلان موسیقی در این سال&zwnj;ها برعهده&zwnj;ی هشت مردی بوده که همراه روزهای تلخ و شیرین موسیقی کشور بوده&zwnj;اند. مردانی که بعضی از آن&zwnj;ها اقدامات راهبردی و خدمات مهمی به موسیقی این کشور کرده و برخی با وجود این&zwnj;که افرادی خوش&zwnj;نام و با اخلاق بوده&zwnj;اند، اما در نشستن بر کرسی مدیریت، بخت با آن&zwnj;ها یاری نکرده است.</p> <p style="text-align: justify;">در سال ۱۳۶۹ وقتی هنوز بهای زیادی به موسیقی داده نمی&zwnj;شد و بودجه&zwnj;ی چندانی هم برای این هنر مهجور در نظر گرفته نمی&zwnj;شد، جوانی ۳۲ ساله بر صندلی مدیریت مرکز موسیقی تکیه زد. او علی مرادخانی بود که بسیاری از هنرمندان، از دوره&zwnj;ی مدیریت او به&zwnj;عنوان دوره&zwnj;ی طلایی مرکز موسیقی یاد می&zwnj;کنند.</p> <p style="text-align: justify;">موسیقی در زمان مرادخانی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. قبل از آن، بودجه&zwnj;ای که برای موسیقی در نظر گرفته می&zwnj;شد، بسیار محدود بود، اما در دوره&zwnj;ی مدیریت مرادخانی، بودجه&zwnj;ی موسیقی کشور رشد قابل توجهی داشت. در اواخر دهه&zwnj;ی ۷۰ او فهرستی را شامل حدود ۷۰ هنرمند منتشر کرد. این فهرست شامل نام هنرمندان بنامی بود که برای انتشار آثار خود و اجرای صحنه&zwnj;ای به دریافت مجوز از دفتر موسیقی نیاز نداشتند.</p> <p style="text-align: justify;">توسعه&zwnj;ی جشنواره&zwnj;ی موسیقی فجر و توجه به بعد بین&zwnj;المللی آن، اجرای جشنواره موسیقی نواحی ایران، طراحی و اجرای اولین جشنواره&zwnj;ی موسیقی پاپ، اجرای جشنواره&zwnj;ی موسیقی بانوان (گل یاس)، همکاری با فرهاد فخرالدینی برای بنیان&zwnj;گذاری ارکستر ملی ایران و ایجاد خانه&zwnj;ی موسیقی، از مهم&zwnj;ترین اقدامات علی مرادخانی در دوران مدیریتش بود.</p> <p style="text-align: justify;">مرادخانی سال ۱۳۸۳ دفتر موسیقی را ترک کرد و پس از آن، مرکز موسیقی به دفتر موسیقی تغییر نام یافت. با این حال فعالیت&zwnj;های موسیقایی او به اینجا ختم نشد و مرادخانی در سال ۱۳۸۷ موزه&zwnj;ی موسیقی را تأسیس کرد. او امروز علاوه بر این&zwnj;که معاون امور هنری وزیر ارشاد است، همچنان مدیریت موزه&zwnj;ی موسیقی را نیز برعهده دارد.</p> <p style="text-align: justify;">در اواسط سال ۱۳۸۳ وقتی محمدحسین ایمانی خوشخو به&zwnj;عنوان معاون امور هنری وزارت ارشاد منصوب شد، محمدحسین همافر برای مدیرکلی دفتر موسیقی حکم گرفت. همافر، مدیرکلی شاعر بود و با طبع لطیف خود بر موسیقی کشور اعمال مدیریت کرد. او پیش از دریافت این سمت نیز مدیرکل ارشاد اسلامی استان فارس بود و خیلی با دنیای هنر بیگانه نبود.</p> <p style="text-align: justify;">دوران مدیریت همافر چندان دوام نداشت؛ او در سال ۱۳۸۵ به&zwnj;دلیل عارضه&zwnj;ی قلبی در بیمارستان بستری شد و در همان بیمارستان، استعفایش را به ایمانی&zwnj; خوشخو داد.</p> <p style="text-align: justify;">پس از استعفای همافر، ایمان خوشخو حکم مدیریت دفتر موسیقی را در سال ۱۳۸۵ به محمدحسین احمدی داد. او مدیر سابق مرکز آموزش گسترش فعالیت&zwnj;های هنری بود و در مراسم معارفه&zwnj;اش اظهار کرد که می&zwnj;خواهد با تجربه&zwnj;ی ۲۵ ساله&zwnj;اش، دفتر موسیقی را هدایت کند.</p> <p style="text-align: justify;">اگر این روزها درباره&zwnj;ی محمدحسین احمدی پرس&zwnj;وجو کنید، می&zwnj;گویند که او مردی با ایمان و بسیار معتقد بوده است. احمدی در دوران مدیریت دو ساله&zwnj;ی خود، بخش پاپ را به جشنواره&zwnj;ی موسیقی فجر اضافه کرد و محمدرضا لطفی پس از سال&zwnj;ها در زمان مدیریت او دوباره روی صحنه رفت.</p> <p style="text-align: justify;">احمدی نیز در سال ۱۳۸۷ دفتر موسیقی را ترک کرد و در همین سال، محمدعلی خبری حکم مدیریت خود را از حمید شاه&zwnj;آبادی &ndash; معاون وقت امور هنری وزارت ارشاد &ndash; گرفت. دوران مدیریت &laquo;خبری&raquo; دیری نپایید و او فقط تا سال ۱۳۸۸ این سمت را عهده&zwnj;دار بود. مهم&zwnj;ترین اتفاقی که در زمان مدیریت &laquo;خبری&raquo; رخ داد، تعطیلی ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی بود.</p> <p style="text-align: justify;">همچنین او یک سال، دبیری جشنواره&zwnj;ی موسیقی فجر را برعهده داشت و پس از آن به&zwnj;شدت از سوی صاحب&zwnj;نظران، رسانه&zwnj;ها و اهالی موسیقی مورد انتقاد قرار گرفت.</p> <p style="text-align: justify;">سال ۱۳۸۹ بود که علی ترابی حکم سرپرستی دفتر موسیقی را دریافت کرد. او بیش از ۱۵ ماه این دفتر را مدیریت کرد و مثل دوران تصدی&zwnj;اش در انجمن موسیقی، روزهای بی&zwnj;حاشیه&zwnj;ای را در دفتر موسیقی گذراند. او که همیشه معتقد بود، صندلی مدیریت دفتر موسیقی &laquo;صندلی داغ&raquo; است، کم&zwnj;ترین لغو کنسرت و کم&zwnj;ترین حاشیه&zwnj;ها را در دوران سرپرستی&zwnj;اش داشت.</p> <p style="text-align: justify;">به علاوه، گفته می&zwnj;شد که علی ترابی تعامل خوبی با هنرمندان حوزه&zwnj;ی موسیقی داشته است.</p> <p style="text-align: justify;">اما در سال ۱۳۹۰ اتفاق متفاوتی رخ داد و برای اولین&zwnj;بار یک آهنگساز و شخصی از جنس هنرمندان، سکان هدایت دفتر موسیقی را در دست گرفت. او سیدمحمد میرزمانی بود. مهم&zwnj;ترین اتفاقی که در زمان مدیریت میرزمانی رخ داد، تعطیلی ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران بود که این تعطیلی پس از او نیز ادامه داشت و سه سال به طول انجامید. البته میرزمانی نقش زیادی در تعطیلی ارکسترها نداشت.</p> <p style="text-align: justify;">او در سال ۱۳۹۱ به&zwnj;دلیل بیماری، با دفتر موسیقی خداحافظی کرد و خودش پس از ترک دفتر اذعان کرد که به&zwnj;جز صدور پیام تسلیت کاری برای موسیقی نکرده است. با این حال میرزمانی همیشه فردی خوش&zwnj;نام در میان اهالی موسیقی بود.</p> <p style="text-align: justify;">در سال ۱۳۹۱ دفتر موسیقی بار دیگر توسط سرپرست اداره شد. علیرضا پاشایی به دفتر موسیقی آمد تا امانتی را از سیدمحمد میرزمانی تحویل بگیرد و به پیروز ارجمند تحویل دهد.</p> <p style="text-align: justify;">پاشایی در مدت سرپرستی&zwnj;اش در سکوت کامل خبری فعالیت کرد. او حتی نشست خبری برگزار نکرد. روند صدور مجوزها در زمان پاشایی نسبتا به سرعت انجام می&zwnj;شد و سر و صدایی هم از جایی بلند نمی&zwnj;شد. با این حال او نتوانست در راستای احیای ارکسترهای تعطیل&zwnj;شده اقدامی انجام دهد.</p> <p style="text-align: justify;">اما در سال ۱۳۹۲ مردی از دیار کرمان حکم مدیرکلی دفتر موسیقی را گرفت. پیروز ارجمند در یک روز زمستانی جانشین علیرضا پاشایی شد.</p> <p style="text-align: justify;">مهم&zwnj;ترین اقدام او از زمان انتصابش به مدیریت دفتر موسیقی تا امروز، احیای ارکستر سمفونیک تهران و دعوت از علی رهبری برای هدایت این ارکستر است. کیتارو (هنرمند شهیر ژاپنی) نیز در زمان مدیریت او به ایران آمد و چند شب کنسرت برگزار کرد. با این حال، او در این دوران از حاشیه&zwnj;ها در امان نبود و حتی گاهی خودش حاشیه&zwnj;ساز شد.</p> <p style="text-align: justify;">با این حال نمی&zwnj;توان به این موضوع اشاره نکرد که تعداد قابل توجهی از کنسرت&zwnj;ها در زمان مدیریت او لغو شدند و اهالی موسیقی نیز درباره&zwnj;ی برگزار نشدن بیشتر آن&zwnj;ها توضیح قانع&zwnj;کننده&zwnj;ای نشنیدند.</p>
منبع:سایت موسیقی ایرانیان