tik8
پیگیری بلیط
گپ و گفت با طراح لباس "راپورت های شبانه دکتر مصدق"

گپ و گفت با طراح لباس "راپورت های شبانه دکتر مصدق"

  • ۰۲ امرداد ۱۳۹۵
  • ساعت:۰۵:۲۹

شرح خبر

<p dir="RTL" style="text-align: justify;">نمایش &quot;راپورت&zwnj;های شبانه دکتر مصدق&quot; به نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی این روزها در تالار وحدت به صحنه می&zwnj;رود<span dir="LTR">.&nbsp;</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">این نمایش تاریخی، برهه&zwnj;هایی از زندگی محمد مصدق را به تصویر می&zwnj;کشد و فرهاد آئیش، ایرج راد، خسرو احمدی، رضا بهبودی، رویا میرعلمی، نرگس محمدی، علیرضا آرا، و تعداد دیگری از هنرمندان تئاتر (در مجموع 62 بازیگر) در آن به ایفای نقش پرداخته&zwnj;اند<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">به همین بهانه و با توجه به گستردگی در تعداد بازیگران و طراحی لباس&zwnj; برگفته از تاریخ معاصر کشورمان در &quot;راپورت های شبانه دکتر مصدق&quot;، گفتگوی الهام شعبانی، طراح لباس این نمایش را در ذیل می&zwnj;خوانید<span dir="LTR">:</span></p> <h4 dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>طراحی لباس برای بازیگران نمایش &quot;راپورت های شبانه دکتر مصدق&quot; بر چه اساس شكل گرفت؟</strong></h4> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">این نمایش به تاریخ معاصر کشورمان مربوط است، پس طراحی لباس هم با توجه به زمان مشخص نمایشنامه انجام شد و نمی&zwnj;توانستم تغییرات چندانی در لباس&zwnj;ها ایجاد کنم. لباس آن دوره مشخص و بر اساس همان دوره انتخاب شده است<span dir="LTR">.&nbsp;</span></p> <h4 dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>تا چه اندازه در طراحی&zwnj;هایتان به منابع موجود از آن دوره تاریخی مراجعه كردید؟</strong>&nbsp;</h4> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">من در همه طراحی&zwnj;هایم سعی دارم که با استناد بر منابع به پیش روم، اما به دلیل برخی کمبودها و البته شیطنت خودم، گاهی در طراحی لباس خانم&zwnj;ها دست به تغییراتی زدم، اما درباره آقایان تلاش کردم که طراحی&zwnj;ها به شکل کامل با استناد بر منابع آن زمان انجام شود<span dir="LTR">.</span></p> <h4 dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>آیا طراحی لبا&zwnj;س&zwnj;های تاریخ معاصر به دلیل شناخت از آن دوره و آشنایی نسبی مردم دشوار است؟</strong></h4> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">بله، به دلیل اینکه تاریخ معاصر به زمان فعلی نزدیک است و مردم آن&zwnj;ها را می&zwnj;شناسند کار کمی مشکل می&zwnj;شود. مثلاً ما با نگاه به لباس&zwnj;ها، دوره&zwnj;های تاریخ را تشخیص می&zwnj;دهیم پس طراح باید با احتیاط، تحقیق و استناد بر مستندات پیش رود و من هم در این نمایش سعی کردم به منابع پایبند باشم<span dir="LTR">.</span></p> <h4 dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>لطفاً درباره نحوه تهیه لباس&zwnj;ها توضیح دهید. آیا همه آن&zwnj;ها برای این نمایش دوخته شده&zwnj;اند؟</strong></h4> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">بیشتر لباس&zwnj;ها طراحی و دوخته شده و برخی از آن&zwnj;ها از آرشیو شهرک سینمایی انتخاب شده&zwnj;اند. البته در مورد برخی لباس&zwnj;ها به دلیل بحث پوشش و جنس پارچه، در دوخت آن&zwnj;ها دست بردم. پس در مجموع طراحی لباس&zwnj;های دوخته&zwnj;شده هم دست خودم بود و با خیال راحت تغییراتی را اعمال کردم<span dir="LTR">.&nbsp;</span></p> <h4 dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>شما همزمان در دو پروژه نمایشی به عنوان طراحی لباس حضور دارید. آیا طراحی در چند كار به شکل همزمان دشوار نیست و به روند فعالیت حرفه&zwnj;ای شما لطمه نمی&zwnj;زند؟</strong>&nbsp;</h4> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">بله من همزمان در سمت طراح لباس نمایش <span dir="LTR">&quot;</span>راپورت&zwnj;های شبانه دکتر مصدق&quot; و &quot;یادم تو را فراموش&quot; حضور داشتم، اما روند کاری&zwnj;ام به شکل همزمان نبود یعنی طراحی لباس برای نمایش ژاله صامتی در زمان دیگری انجام شد و اجرای کار دیگر روبه اتمام است. در مجموع کار همزمان به فعالیت حرفه&zwnj;ای من به هیچ عنوان لطمه نمی&zwnj;زند<span dir="LTR">.</span></p> <h4 dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>شرایط نگهداری و وضعیت تعویض لباس بازیگران تئاتر در تالار وحدت چگونه است؟</strong></h4> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">به این دلیل حجم زیاد لباس&zwnj;های این نمایش و اینکه حتی برخی بازیگران چند دست لباس دارند، پس شرایط نگهداری هم کمی سخت است. از همه مهم&zwnj;تر اینکه وضعیت تعویض هم به دلیل ازدیاد تعداد بازیگران دشوار به نظر می&zwnj;رسد. یکی از مشکلات عمده ما تغییر اتاق&zwnj;های تعویض است که همین مسئله باعث گم شدن و تخریب برخی لباس&zwnj;ها می&zwnj;شود. هر روز پس از پایان اجرا انبوهی از لباس در یک اتاق جمع می&zwnj;شود و من به همراه دستیار در روز بعد از اجرا باید به تفکیک لباس&zwnj;ها بپردازیم و اگر یک بخش از آن&zwnj;ها کم شود مشکلات بسیاری به دنبال دارد<span dir="LTR">.&nbsp;</span></p> <h4 dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>به عنوان پرسش پایانی، حذف كارگاه خیاطی در مجموعه تالار وحدت و بنیاد رودکی را چطور ارزیابی می&zwnj;کنید و این مسئله تا چه اندازه به حوزه فعالیتی شما آسیب وارد کرده است؟</strong>&nbsp;</h4> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">بسیار زیاد، کارگاه خیاطی جایی بود که من به عنوان طراح لباس با خیال راحت کارم را در آنجا انجام می&zwnj;دادم و وجود این کارگاه حتی موجب ایجاد یک چرخه اقتصادی در مجموعه بنیاد رودکی بود. با حذف این کارگاه ما طراحان لباس مجبوریم به خیاط شخصی مراجعه کنیم و او تا بخواهد متوجه شود که منِ طراح لباس تئاتر چه می&zwnj;خواهم پروسه&zwnj;ای زمان&zwnj;بر است. همچنین دسترسی به آن&zwnj;ها در نقاط مختلف شهر دشوار است و طراح را دچار مشکل می&zwnj;کند ولی متأسفانه این مجموعه حذف شده و ما باید با تجهیزات کامل در هر اجرا به صحنه آییم که مبادا آسیبی به لباسی وارد شود. اما خدا را شکر من در این نمایش کارهایم را خیلی راحت انجام دادم، دسترسی&zwnj;ها به ملزومات به خوبی برایم میسر شد و با وجود ژانر تاریخی اثر، همه امکانات مناسب در اختیار من قرار گرفت<span dir="LTR">.</span></p>
منبع:هنرآنلاین