tik8
پیگیری بلیط
گپ و گفت با "هادی عامل" کارگردان نمایش اخککندو

گپ و گفت با "هادی عامل" کارگردان نمایش اخککندو

  • ۰۲ امرداد ۱۳۹۶
  • ساعت:۰۶:۰۱

شرح خبر

<p>️این اجرا برای جشنواره آیینی و سنتی آماده شده بود. متنی را از محمد مساوات خواستم. یک نوشته قدیمی داشت. گفت که خیلی ساده است. متن را خواندم و دیدم که جای کار زیادی دارد. از دوره یازدهم جشنواره آیینی و سنتی در این جشنواره حضور داشته&zwnj;ام .همیشه دوست داشتم با یک ایده جدید نمایش&zwnj;های سنتی را تجربه کنم.</p> <p>در نمایش &quot;اخککندو&quot; جن قصه را با تکنیک &quot;دیگ به سر&quot; اجرا کردیم. البته کلی مشکل ممیزی داشتیم. ولی توانستم که موانع را رفع و رجوع کنم. در دراماتورژی کار هم از ترویج خرافه پرهیز کردم. جن نمایش ما دستیار یک شخصیت منفی است که می&zwnj;خواهد اعضای خانه را بترساند. از رقص&zwnj;های محلی هم استفاده کردیم. احیا کردن شکل&zwnj;های نمایش ایرانی اصل کار ماست. تأکید داشتم که روی یک قالی اجرا برویم. بازیگرها باید دور صحنه می&zwnj;نشستند. مثل همان قدیم که نمایش&zwnj;های ایرانی اجرا شده است.</p> <p>با شرایط اقتصادی و سیاسی که داریم هیچ چیز واجب&zwnj;تر از کمدی نیست. ما یک سنت قدیمی را احیا کردیم. در نمایش ما موضوع خانواده و آشتی و پیوند خیلی مهم است. مسائل روز در نمایش ما در جریان است. مردم دوست دارند نمایش&zwnj;هایی را ببینند که هم کمدی باشد و هم از مسائل روز در آن&zwnj;ها چیزی باشد. حالا مخاطبانی را می&zwnj;بینیم که کارهای مختلف را دنبال می&zwnj;کنند. یک کارگردان باید مخاطب خودش را پیدا کند. شیوه&zwnj;های نمایش ایرانی برایم جدی هستند و در موردش تحقیق می&zwnj;کنم.</p> <p>دقیقا این اتفاق می&zwnj;افتد. باور کنید ما با تئاترهای مهم دنیا خیلی فاصله نداریم. زبان نمایش کمدی جهانی است. بی رحم&zwnj;ترین منتقدها، بچه&zwnj;ها هستند. تعارف و رودروایستی ندارند. اگر توانستید بچه&zwnj;ها را در سالن خوشحال کنید؛ یعنی اینکه نمایش شما موفق بوده است. ما تحصیل کرده تئاتر هستیم و اتفاقی در کمدی&zwnj;های ما می&zwnj;افتد متفاوت با تئاتر&zwnj;های تجاری و تئاتر آزاد است که البته دم آن&zwnj;ها هم گرم. در دهه 50 کسانی که روی شیوه&zwnj;های نمایش سنتی کار می&zwnj;کردند تئاتری&zwnj;های پیشرو محسوب می&zwnj;شدند.</p> <p>اگر نمایش ایرانی کار کنید گویا چیپ هستید و کار دستمالی شده اجرا می&zwnj;برید. هنرمندان ما مرعوب نمایش&zwnj;های غربی شده&zwnj;اند. در حالی که برتولت برشت آلمانی ایده&zwnj;هایش را از نمایش&zwnj;های شرقی گرفت. ما این روزها دچار خودکم&zwnj;بینی هستیم. این احساس مدام هم بیشتر می&zwnj;شود. آدم باید صادق باشد. بعید می&zwnj;دانم بچه&zwnj;های دهه&nbsp; ۷۰ و ۸۰ با تعزیه و تخت حوضی آشنا باشند. در تلویزیون که ندیده&zwnj;اند.</p>
منبع:خبرگزاری صبا