tik8
پیگیری بلیط
گفت و گو با عوامل نمایش "انسانم آرزوست"

گفت و گو با عوامل نمایش "انسانم آرزوست"

  • ۰۶ امرداد ۱۳۹۵
  • ساعت:۰۵:۳۲

شرح خبر

<p style="text-align: justify;">&nbsp;به گزارش تیکت به نقل از ایران تئاتر، فتحعلی&zwnj;بیگی مدت پنج سال از صحنه دور بود ولی به عنوان استاد دانشگاه و دبیر جشنواره آیینی و سنتی حضور پر رنگ او در عرصه نمایش نمایان بود. چند نمایشنامه او نیز توسط هنرمندان تهران و شهرستان در این ایام به صحنه رفت.<br /> دوری این پیشکسوت هنر آیینی و سنتی از صحنه بهانه&zwnj;ای بود تا در فرصتی چند روز قبل از اجرای نمایش با این گروه نمایشی همراه شوم.&nbsp;<br /> قبل از آغاز تمرین از فتحعلی&zwnj;بیگی درباره دور بودن از صحنه نمایش به مدت پنج سال جویا شدیم و گفت: نبودن شرایط مناسب برای کار مرا مدتی از صحنه دور کرد. خوشبختانه شرایط به نحوی فراهم شده که بتوانم نمایش &quot;انسانم آرزوست&quot; را به صحنه بیاورم و مدت دو ماه است که تمرینات نمایش آغاز شده است.&nbsp;<br /> او با بیان این که اگر فرصت کار کردن فراهم بود سه یا چهار تجربه دیگر از خودم به یادگار می&zwnj;گذاشتم، افزود: دست&zwnj;اندرکاران نمایش&zwnj;های آیینی و سنتی انگشت شماراند. هر تجربه&zwnj;ای در جایگاه خودش در تاریخ این نوع نمایش اهمیت زیادی دارد. تجربه&zwnj;های که جلوه&zwnj;های نوینی از این نوع نمایش را به معرض تماشا می&zwnj;گذارد به اصول کهن وفادار است و در ضمن ویژگی مهم آموزشی دارد. امیدوارم تا دیر نشده مسوولین فرهنگی شرایطی را محیا کنند تا مرکزی برای اشاعه و حفظ نمایش&zwnj;های آیینی و سنتی داشته باشیم. &nbsp;<br /> او در ارتباط با مضمون نمایش گفت: موضوع این نمایش بی تفاوتی انسان&zwnj;ها است و آن را معظل بزرگی در جامعه امروز می&zwnj;بینم. چرا ما انسان&zwnj;ها نسبت به هم بی تفاوت شده&zwnj;ایم؟ و &quot;به من چه&quot; گفتن برایمان عادی شده است. این ویژگی منفی را با مفهوم عدالت در نظر گرفتم و قصه &quot;انسانم آرزوست&quot; نوشته شد. دیدن نمایشی که دو مفهوم عدالت و بی&zwnj;تفاوتی را در قالب نمایش آیینی و سنتی به اجرا می&zwnj;گذارد برای هر مخاطبی جذابیت دارد. او درباره ظرفیت نمایش آیینی و سنتی برای مطرح کردن موضوعات مختلف توضیح داد: هرگونه نمایشی می&zwnj;تواند متناسب با ساختار موضوعات و مضامینی را در نظر بگیرد و به معرض تماشا بگذارد. نمایش تخت حوضی و سیاه بازی نیز در طول تاریخ، قصه، مضامین جدید و مظاهر زندگی را پذیرفته و جلو آمده است و ظرفیت لازم را برای مطرح کردن موضوعات اجتماعی حال حاضر را دارد. نمایشی که نسبت به جامعه و فرهنگ متعهد باشد تلاش می&zwnj;کند زنگ&zwnj;های خطر را به صدا دربیاورد. در این نمایش زنگ خطری که به صدا درمی&zwnj;آورم مقوله &quot;بی تفاوتی&quot; است. &nbsp;<br /> دکور این نمایش از چند باب مغازه چون حاج اسعد صحاف باشی و حاج محمدباقر قزوینی تشکیل شده است و بازیگران مشغول تمرین می&zwnj;شوند و در پرده اول چند مبارک به صحنه می&zwnj;&zwj;&zwnj;&zwnj;آیند با حرکت همزمان با اجرای موسیقی زنده می&zwnj;خوانند: &quot;توی هفت آسمون حتی نداره یک ستاره آی به من چه/غریب و بی&zwnj;کس و آواره دنبال کاره آی به من چه&quot; &nbsp;<br /> قصه نمایش در بستری اجتماعی رخ می&zwnj;دهد و تلخ است ولی به کمک شخصیت سیاه قالب طنز و فکاهی به خود گرفته است. &nbsp;<br /> در &quot;انسانم آرزوست&quot; می&zwnj;بینیم که ارباب مهرک، پولی به او می&zwnj;دهد تا به مسجدی بدهد و به مناسبت جشن نیمه شعبان شیرین و شربت تهیه شود. مهرک در طول مسیر با اتفاقاتی روبرو می&zwnj;شود و پول را هزینه افراد گرفتار می&zwnj;کند.&nbsp;<br /> شیوه اجرایی نمایش تخت حوضی است ولی روی صحنه تخت حوض به شیوه قدیم اجرا نمی&zwnj;شود و پیش&zwnj;بینی&zwnj;هایی با طراحی صحنه برای این کار در نظر گرفته شده است.&nbsp;<br /> گروه بازیگران نمایش از پیشکسوتان و جوان&zwnj;ها تشکیل شده است. بازیگرانی چون داوود داداشی، غلام بابوته و زری اماد که در آثار قبلی فتحعلی&zwnj;بیگی حضور داشتند تا بازیگران جوانی که برای نخستین بار با این هنرمند کار می&zwnj;کنند.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> در زمان استراحت گروه، با داوود داداشی که نقش مهرک (سیاه) را به عهده دارد گفت&zwnj;وگویی داشتم و گفت: سی است که در این حرفه فعالیت دارم. تئاتر تخت حوضی را از سال ۶۳ در کنار فتحعلی&zwnj;بیگی و سعدی افشار آغاز کردم. استاد فتحعلی&zwnj;بیگی همیشه گوشزد می&zwnj;کرد ریزه&zwnj;کاری&zwnj;ها و تکنیک کار سعدی را مدنظر داشته باشم و به آن توجه کنم. طنز در خونم بود و این ظرافت&zwnj;ها را یاد گرفتم.&nbsp;<br /> او از 8 سالگی تعزیه خوان بوده و نقش حضرت مسلم، حضرت قاسم و حضرت سکینه را خوانده است. استاد فتحعلی&zwnj;بیگی او را کشف می&zwnj;کند. دوره آموزشی اولیه این هنر را در تالار محراب می&zwnj;گذراند. داداشی 30 سال است که سیاه می&zwnj;شود تا مردم را بخنداند و تا عمر دارد می&zwnj;خواهد به این کار ادامه دهد.</p> <p style="text-align: justify;">زری اماد نیز نقش فریبا را در نمایش &quot;انسانم آرزوست&quot; بازی می&zwnj;کند. او با ابراز خرسندی از حضور دوباره فتحعلی&zwnj;بیگی بر صحنه توضیح داد: وقتی به کار دعوت شدم نپرسیدم نمایش چی هست فقط گفتم من هستم. دوست داشتم پس از سال&zwnj;ها دوری استاد از صحنه، در کار او حضور داشه باشم. به جرات می&zwnj;گویم در حوزه نمایش&zwnj; آیینی و سنتی فتحعلی&zwnj;بیگی تک است و همتا ندارد. کم دیدم نمایش&zwnj;هایی که تمام جذابیت&zwnj;های قصه&zwnj;های ایرانی و تخت حوضی را واضح در صحنه نشان دهند. خوشحالم در کار حضور دارم و امیدوارم مخاطب نیز از نمایش بهره ببرد. او در نمایش&zwnj;های &quot;زن پارسا&quot;، &quot;خاتون پرده نشین&quot; و &quot;این غرفه از بهشت&quot; با فتحعلی&zwnj;بیگی همکاری داشته است.&nbsp;<br /> غلام بابوته بازیگری است که در نمایش در دو نقش مددکار بیمارستان و مامور شهرداری حضود دارد. از او درباره این تجربه پرسیم و گفت: هر نقشی ویژگی و زیبایی خودش را دارد و تجربه&zwnj;ای است که در گروه بدست می&zwnj;آید. او سال&zwnj;ها است با گروه &quot;تماشا&quot; همکاری دارد و در کارهای فتعحلی&zwnj;بیگی بازی داشته است.&nbsp;<br /> او نمایش آیینی و سنتی را ژانر سختی دانست که ویژگی بارز آن پرداختن به معظلات اجتماعی است و ادامه داد: یکی از ویژگی&zwnj;های بارز نمایش &quot;انسانم آرزوست&quot; این است که با صراحت و تندی مسایل را مطرح می&zwnj;کند. در این نمایش نیز به بی اعتماد بودن مردم و بی تفاوتی تاکید می&zwnj;شود. نمایش نشان می&zwnj;دهد آدم&zwnj;ها به یکدیگر احتیاج دارند ولی به راحتی از کنار هم می&zwnj;گذرند.<br /> طراحی صحنه و لباس نمایش به عهده محمدحسین ناصربخت است. وی از سال 68 تاکنون با فتحعلی&zwnj;بیگی همکاری دارد و با هم موسس گروه &quot;تماشا&quot; هستند که عمده فعالیت آن&zwnj;ها در حوزه نمایش آیینی و سنتی است. ناصربخت به عنوان طراح صحنه و لباس، دستیار، نویسنده و بازیگر در آثار فتحعلی&zwnj;بیگی حضور داشته است.&nbsp;<br /> ناصربخت طراحی صحنه و لباس نمایش را با الهام از فضای نمایش&zwnj;های آیینی، سنتی، ایرانی، خیمه شب بازی و تخت حوضی طراح کرده است. وی از تزییناتی که در جشن&zwnj;ها به کار می&zwnj;رود نیز در طراحی بهره برده است. نقش&zwnj;مایه&zwnj;های سنتی و اسلیمی نیز در صحنه مشاهد می&zwnj;شود.&nbsp;<br /> ترانه&zwnj;ای که توسط مبارک&zwnj;ها در پرده&zwnj;های مختلف نمایش اجرا می&zwnj;شود نیز توسط هنگامه مفید سروده شده است.<br /> مفید درباره این همکاری توضیح داد: به کارهای استاد فتحعلی&zwnj;بیگی علاقه&zwnj;مندم. نمایش &quot;انسانم آرزوست&quot; بسیار جالب است و مداوم در صحنه شاهد بده و بستان هستیم. نمایشی سنتی که با دنیای امروز پیوندی ایجاد کرده است. اوعلاقه زیادی به ادبیات عامیانه و فولکلور دارد و مسیر مطالعاتی که طی این سال&zwnj;ها در حوزه کودک و بزرگسال طی کرده با همین زبان و ابزار کلمات بوده است.&nbsp;<br /> مفید مطالعه و شناخت ادبیات کلاسیک، عامیانه و فولکلور را پیش زمینه این نوع شعرگویی دانست و ادامه داد: این کار را دوست دارم و در آن تخصص پیدا کردم. شعر و کلمات باید از کلمات نمایشنامه یا فیلمنامه دور باشد و نباید حرف متن را تکرار کند. بلکه باید چیزی به نمایش اضافه شود درعین این که حرف زائدی هم نباشد.&nbsp;<br /> داوود داداشی، زری اماد، صادق توکلی، شهره اشتی، منیژه داوری، شهرام مسعودی، غلام بابوته، شاهین اعلایی نژاد، شیرین کاشفی، نسیم توکلی، امید مصباحی، &nbsp;محسن پوشایی، سعید وفایی مینا دستگرده و مهدی صفاری&zwnj;نژاد بازیگران نمایشند.&nbsp;<br /> ساسان مهرپویان، امیرمحمد انصافی، امیرحسین انصافی، حمیدرضا جهانگیری محسن میرهاشمی، سام راد و بابک مولانا در نقش مبارک بازی دارند.&nbsp;<br /> مهدی صفاری&zwnj;نژاد و ساسان مهرپویان دستیار کارگردان، نسیم توکلی منشی صحنه، هنگامه مفید ترانه&zwnj;سرا، شاهین اعلایی&zwnj;نژاد طراح رقص و حرکت، پریسا خسرو شاهین عکاس، مسعود شامی مدیرتولید، میترا رضایی روابط عمومی، ندا انتظامی مشاور رسانه&zwnj;ای و علی جباری و نیوشا سردشتی کارموسیقی نمایش &quot;انسانم آرزوست&quot; را به عهده دارند.</p>
منبع:tik8