tik8
پیگیری بلیط
گفت وگو با کارگردان نمایش چل گیس "حسین جمالی"

گفت وگو با کارگردان نمایش چل گیس "حسین جمالی"

  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
  • ساعت:۰۶:۴۲

شرح خبر

<p>به گزارش تیکت به نقل از خبرگزاری ایران تئاتر: در گذشته های نه چندان دور یکی از تفریحات بچه ها گوش کردن به داستان های مادر بزرگ ها در زیر کرسی در زمستان ها و در حیاط خانه در تابستان ها بود .یکی از این داستان های جذاب و شیرین ، داستان قصه حسن کچل و چل گیس است، حسین جمالی موسس گروه تئاتری نیست کارگردان محجوب، جلتنمن و نوجوی تئاتر همواره سعی در تلفیق داستان های ایرانی با داستان های خارجی دارد.</p> <p>جمالی بیش از یک دهه است که حضور مستمر در تئاتر دارد. مجلس انتقام&zwnj;جویی هملت، مجلس شبیه لیر بیچاره و رومئو و ژولیت ازجمله اجراهای صحنه&zwnj;ای حسین جمالی هستند. جمالی در نمایش چل گیس از تکنیک نمایشی و فرهنگ عامیانه برای جذب مخاطبان&nbsp; به&zwnj;درستی بهره گرفته و با اتکا به تجربیات گذشته&zwnj;اش به&zwnj;خوبی فضا و حس و حال لازم را در نمایشش به وجود آورده است. نکته مهم در آثار جمالی دید پژوهشی&zwnj;اش به موضوع نمایش است. این کارگردان در نمایش چل گیس نگاهی به نمایش&zwnj;های شرقی دارد و در کنارش استفاده درستی از موسیقی و ترانه برده است. درحالی&zwnj;که در موسیقی این نمایش از موسیقی&zwnj;های قدیمی استفاده&zwnj;شده است، سعی شده تا حال و سلیقه امروزی نیز در آن لحاظ شود.نمایش چل گیس بر اساس ایده&zwnj;ای از علی و هدایت هاشمی از دوم خرداد ساعت 21 در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است. حمید پورآذری نیز طراحی صحنه این نمایش را بر عهده دارد . بهناز نادری، فربد فرهنگ، وحید نفر، مسیح کاظمی، یلدا عباسی، مجید رحمتی و آرش غلام آزاد از بازیگران این نمایش هستند .دیگر عوامل چل گیس عقیل تقی&zwnj;زاده (مدیرتولید و برنامه&zwnj;ریز)، اشکان شهروزی (دستیار کارگردان)، محمد زمان وفاجویی (مدیر و مشاور اجرا)، مایکل تیوا (آهنگساز و تنظیم&zwnj;کننده)، پگاه ترکی (طراح لباس)، پژواک سراج (طراح پوستر)، شاهین رحمانعلی (طراح نور)، بهمن صنیعی (طراح گریم)، مهراد ابوالقاسمی (طراح صدا و فضاسازی)، امین همیالی (نوازنده گیتار)، مایکل تیوا (نوازنده فلوت و سنتی سایزر)، علی المعی (نوازنده سازهای کوبه&zwnj;ای و افکت&zwnj;ها)، سارا حدادی (مشاور رسانه&zwnj;ای و مدیر روابط عمومی)، امیر قالیچی ها (مدیر تبلیغات مجازی)، گوانمهر اسماعیل&zwnj;پور (مشاور نمایشنامه)، فرشید ایوبی نژاد (عکاس)، غزل زارعی (دستیار لباس) و آرش پاشایی (ساخت دکور ) هستند. با حسین جمالی درباره اجرای نمایش چل گیس گفت گویی انجام داده&zwnj;ایم.</p> <p>در ادامه گفت و گو با حسین جمالی کارگردان نمایش چل گیس را می خوانیم:</p> <p><strong>- آیا با اجرای نمایش مجلس انتقام&zwnj;جویی هملت سه&zwnj;گانه شما درباره داستان&zwnj;های عربی پایان و با اجرای چل گیس یک سه&zwnj;گانه جدید درباره داستان&zwnj;های ایرانی را قصد اجرا دارید؟</strong></p> <p>سه&zwnj;گانه قبلیم از منظر پژوهشی به&zwnj;جایی رسید و دوست داشتیم در نمایش ایرانی به فرمولی برسیم . با اجرای مجلس انتقام&zwnj;جویی هملت این پروژه به بار نشست و اگر فرصتی باشد بازهم به سراغ داستان&zwnj;های شکسپیر خواهم رفت.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- این تلفیق داستان&zwnj;های ایرانی باشخصیت&zwnj;های معروف داستان&zwnj;های خارجی مثل پینوکیو چقدر در اجرای چل گیس برایتان مهم بود ؟</strong></p> <p>دغدغه&zwnj;ای همیشه در درونم وجود دارد که به دنبال ایجاد ارتباط هستم. کلمه ارتباط برایم مهم است . مسئله این است که می&zwnj;خواستم برای آدم&zwnj;بزرگ&zwnj;هایی که دو دهه قبل کودک بودند نمایشی روی صحنه ببرم و رفتم به سراغ نوستالژی&zwnj;های این نسل . نسل ما با داستان و کمک استریپ های زیادی عجین بود.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- آیا حسن&zwnj;کچل را از نوع داستان&zwnj;های کمیک استریپی می&zwnj;دانید؟</strong></p> <p>تن&zwnj;تن و میلو را نسل ما به شکل کمیک استریپش به خاطر دارند. اما حسن&zwnj;کچل قصه مادربزرگ&zwnj;ها است و به نظرم مهجور مانده و در حقش ظلم شد. قصه&zwnj;ای بسیار زیبا که برای همه جذاب بود.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- علی حاتمی در اواخر دهه چهل حسن&zwnj;کچل را تبدیل به یک فیلم موزیکال کرد ؟</strong></p> <p>آن فیلم روایت علی حاتمی از داستان حسن&zwnj;کچل بود و حاتمی داستان را بافرهنگ عامیانه تلفیق کرد و یک فیلم موزیکال ساخت. علی حاتمی روایتی را از داستان ارائه کرد که تبدیل به&zwnj;عنوان بیس قابل رجوع برای&nbsp; همه شد و سایر روایت&zwnj;ها مورد بی&zwnj;توجهی قرار گرفت .</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- آیا این موردتوجه قرار گرفتن روایت علی حاتمی از داستان حسن&zwnj;کچل را مثبت ارزیابی می&zwnj;کنید و یا منفی ؟</strong></p> <p>این تأثیرگذاری نشانه توانایی هنرمند است که می&zwnj;تواند با خلق اثری ماندگار ، سایر رویاها را کم&zwnj;رنگ&zwnj;تر کند .</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- نمایش شروع خوب و اثرگذاری دارد و به&zwnj;راحتی مخاطب را درگیر می&zwnj;کند . اما از ابتدای نیمه دوم نمایش و حضور شخصیت&zwnj;های خارجی مثل شازده کوچولو و پینوکیو مقداری ریتم نمایش افت پیدا می&zwnj;کند؟</strong></p> <p>همه ماها داستان حسن&zwnj;کچل را می&zwnj;دانیم و بارها آن را شنیده و با داستان ارتباط برقرار کرده&zwnj;ایم . موقع که در میانه روایت موضوعی که برای مخاطب نام&zwnj;آشنا است و چند کاراکتر جدید حضور پیدا می&zwnj;کنند . طبیعی است که شما و یا مخاطب احساس کند که ریتم کار کند شده است و دوست دارد با دقت دیگری نمایش را دنبال کند .</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- عشق در نمایش چل گیس به&zwnj;عنوان موتور درام نقش محوری در نمایش دارد؟</strong></p> <p>عشق به&zwnj;عنوان یک انگیزه در زندگی آدم&zwnj;ها خیلی می&zwnj;تواند نقش مهمی داشته باشد. در جامعه فعلی به&zwnj;واسطه مسائل اجتماعی و اقتصادی که به وجود آمده است. فضای زندگی&zwnj;ها تهی از عشق و سرد شده است . پرداختن به مقوله عشق از نوع حسن&zwnj;کچلی که پر از سادگی و انسانیت است ، برایم خیلی در اجرای چل گیس مهم بود و شاید دلیل سادگی روایت در نمایش همین وجود عشق ساده باشد. این عشق زندگی ساز ، درمان گر و راهنما است. نمی&zwnj;دانم چرا در اغلب نمایش&zwnj;ها به مصائب و مشکلات می&zwnj;پردازند و از این خوبی و زیبایی&zwnj;ها مثل عشق دور هستند . اگر عشقی هم مطرح می&zwnj;شود عشق ناکام و تلخی است. &nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- با توجه به ریتم و فضای نمایش به نظر می&zwnj;رسد پایان&zwnj;بندی نمایش کمی زودهنگام انجام شد ؟</strong></p> <p>با توجه به شرایط بیماریم و بستری شدنم همزمان با شروع اجرای نمایش ، نتوانستیم برخی از ایده&zwnj;ها را در نمایش به کار ببریم.&nbsp; صحنه آخر پرداختش به همین سبک و سیاق است ، اما نوع اجرایش به گونه دیگری بود و از چند شب قبل با کمک و محبت بازیگران تغییراتی در پایان&zwnj;بندی نمایش انجام دادیم و صحنه فینال نمایش مفصل&zwnj;تر شد.</p>
منبع:ایران تئاتر