tik8
پیگیری بلیط
گفت و گو با محسن یوسفی کارگردان نمایش "ماجرای پول تو جیبی"

گفت و گو با محسن یوسفی کارگردان نمایش "ماجرای پول تو جیبی"

  • ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
  • ساعت:۰۸:۰۲

شرح خبر

<p dir="RTL">به گزارش تیکت به نقل از خبرگزاری ایران تئاتر : نمایش کودک &quot;ماجرای پول توجیبی&quot; از سری نمایشهایی است که محسن یوسفی در ادامه فعالیت های خود در حوزه فرهنگسازی در سالن رنگین کمان تماشاخانه پونک به اجرا در می آورد<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL">محسن یوسفی از جمله هنرمندانی حوزه نمایش است که کار تئاتر را از نوجوانی آغاز کرده و سالیان درازی است که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می کند. وی فارغ التحصیل بازیگری است و عمده فعالیت خود را صرف آموزش قواعد فرهنگی و اجتماعی&nbsp; در کودکان کرده است. برگزاری نمایش آموزش ترافیک برای شهرداری و نیروی انتظامی از جمله آثار&nbsp;او در این حوزه است.</p> <p dir="RTL">نمایش &quot;ماجرای پول تو جیبی&quot; نیز با همین تفکر از در سالن رنگین کمان پونک به روی صحنه رفته است.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL"><em><strong>- چه شد که تصمیم گرفتید نمایشی با محوریت فرهنگسازی در حفظ و نگهداری اسکناس به روی صحنه ببرید؟</strong></em></p> <p dir="RTL">یکی از اصولی که من در تئاتر همیشه بدان پایبند بودم فرهنگسازی است و اعتقاد دارم که می توان از طریق تئاتر الگوهای فرهنگی را به کودکان و نوجوانان القا کرد. نمایش &laquo;ماجرای پول تو جیبی&raquo; نیز منبعث از همین تفکر&nbsp; به مرحله اجرا گذاشته شد.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL"><em><strong>- ایده نمایش چطور به ذهنتان رسید؟</strong></em></p> <p dir="RTL">من یکسری اطلاعات در خصوص چرخه تولید پول داشتم. احساس کردم مردم زیاد به ارزش و جایگاه پول در کشور توجه ندارند وپول در کشور به درستی حفاظت نمی شود این شد که تصمیم گرفتم ضمن آشنایی کودکان با چرخه دشوار تولید اسکناس، نقشی که آنها می توانند در حفظ و نگهداری&nbsp; آن داشته باشند را آموزش دهم. ضمن آنکه مخاطب ما علاوه بر کودکان، پدر و مادرها هم هستند که موضوع برای آنها نیز جالب است و آنها را جذب می کند.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL"><em><strong>- چقدر طول کشید تا این ایده به درام تبدیل و به مرحله اجرا گذاشته شود؟</strong></em></p> <p dir="RTL">با توجه به اینکه چرخه تولید اسکناس جذابیتی برای بچه ها ندارد برای تبدیل این چرخه به یک نمایشنامه قابل اجرا برای کودکان حدود 4 ماه زمان گذاشتیم و تحقیق و بررسی کردیم تا در نهایت&nbsp; ضمن آنکه نوشتن اشعار و ساخت موسیقی نیز زمان گیر بود و فکر می کنم 5 ماه طول کشید تا کار برای اجرا آماده شد.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL"><em><strong>- یکی از نکات مثبت نمایش شما، استفاده حداکثری از مشارکت کودکان با گروه نمایشی بود. با چه هدفی این اقدام صورت گرفت؟</strong></em></p> <p dir="RTL">همانطور که قبلا هم اشاره کردم هدف ما در نمایش های کودک فرهنگسازی است و انتظارها این است که وقتی کودک از سالن خارج می شود چیزی به آموزه هایش اضافه شود پایه کار ما نیز همین تفکر بود با این تفاوت که احساس کردم اگر ما در داخل سالن کاری کنیم که مخاطب با بازیگر اول همذات پنداری کند تاثیر بیشتری خواهد داشت لذا در بخشهای مختلف سعی کردیم به نوعی مشارکت تماشاگران را نیز داشته باشیم.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL"><em><strong>- از موسیقی &nbsp;<span dir="LTR">playback</span> در کار استفاده شده بود. با توجه به اینکه این شیوه از جذابیت نمایش می کاهد، چرا از آن استفاده کردید؟</strong></em></p> <p dir="RTL">تلاش من فرهنگسازی بود و تلاش داشتم بچه ها &nbsp;اشعاری را که مناسب با موضوع طراحی شده بود کاملا درک کنند و چون ممکن بود به دلایل مختلف از جمله صوت سالن، تغییرات صدایی بازیگر و ... اشعار به طور کامل به کودکان منتقل نشود لذا تصمیم گرفتم از این روش استفاده کنم.</p>
منبع:ایران تئاتر