tik8
پیگیری بلیط
گفت و گو با امیرمحمد انصافی کارگردان "جادوی عروسک"

گفت و گو با امیرمحمد انصافی کارگردان "جادوی عروسک"

  • ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
  • ساعت:۰۶:۲۸

شرح خبر

<p dir="RTL">نمایش &quot;جادوی عروسک&quot; اثر امیرمحمد انصافی از ۱۶ خردادماه به&zwnj;مدت یک ماه به تالار هنر آمده است. این نمایش که در بخش مسابقه کودک و نوجوان پنجمین دوره از جشنواره تئاتر شهر حضور داشته است، به&zwnj;عنوان اثر برگزیده در بخش&zwnj;های موسیقی، بازیگری زن و نمایشنامه، دست یافت و در بخش&zwnj;های طراحی صحنه و لباس، بازیگری مرد و کارگردانی مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین &quot;جادوی عروسک&quot; به&zwnj;همراه &quot;رویای ماه&quot; به&zwnj;عنوان نمایش برگزیده بخش کودک و نوجوان شناخته شد<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL">آرین ناصری&zwnj;مهر، فهیمه باروتچی، فرشته اعظمی، شیرین کاشفی، ابوالفضل عشرب، محسن قصری به&zwnj;همراه امیرحسین انصافی؛ بازیگر و آهنگساز &quot;جادوی عروسک&quot;، گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می&zwnj;دهند و رامین عبدالهی، ناهید دنیادیده و پیام رضایی؛ موسیقی نمایش را به&zwnj;صورت زنده روی صحنه می&zwnj;نوازند. در خلاصه نمایش &quot;جادوی عروسک&quot; که با شیوه سیاه&zwnj;بازی اجرا می&zwnj;شود، آمده است: &quot;یاقوت سه فرزند دارد که هرکدام حرفه&zwnj;ای را یاد گرفته و می&zwnj;خواهند به شهر خود یعنی &quot;مبارک&zwnj;آباد&quot; برگردند تا به همشهری&zwnj;های خود خدمت کنند اما در بین راه مشکلاتی برایشان پیش می&zwnj;آید که مجبور می&zwnj;شوند در یک روستا برای مدتی بمانند و...&quot; به بهانه اجرای عمومی &quot;جادوی عروسک&quot; با امیرمحمد انصافی؛ نویسنده و کارگردان این نمایش، گفت&zwnj;وگو کرده&zwnj;ایم<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL"><strong>&nbsp;در نمایش &quot;جادوی عروسک&quot; شما از شیوه نمایشی سیاه&zwnj;بازی استفاده کرده&zwnj;اید. چه شد که احساس کردید اجرای نمایش&zwnj; به شیوه آیینی&zwnj;سنتی می&zwnj;تواند برای مخاطبان کودک جذاب باشد؟</strong></p> <p dir="RTL">زمان زیادی است که در کنار پدرم، جواد انصافی، تئاتر آیینی&zwnj;سنتی کار می&zwnj;کنم. ۱۰ سال است که به&zwnj;صورت حرفه&zwnj;ای در زمینه تئاتر سیاه&zwnj;بازی فعالیت می&zwnj;کنم. در حوزه تئاتر کودک و نوجوان، کمبود تئاتر آیینی&zwnj;سنتی را دیدم. البته پیش از این&zwnj;که نمایش &quot;جادوی عروسک&quot; را آماده کنم، پدرم نمایش &quot;مبارک و طلسم شاهزاده&quot; را در تالار هنر روی صحنه برد و در آن، از شیوه&zwnj;های نمایش آیینی&zwnj;سنتی در نمایش کودک استفاده کرده بود. با این اجرا دریافتیم که کودکان با این نوع کار ارتباط برقرار می&zwnj;کنند و تلاش کردیم بیشتر وارد این فضا شویم. با تلاش دوستان این کار را برای اجرا در تالار هنر آماده کردیم. البته چون این نوع کار برای کودکان سابقه چندان طولانی&zwnj; ندارد، خود ما برخی از بخش&zwnj;ها را برای نخستین&zwnj;بار تجربه می&zwnj;کنیم و به&zwnj;دنبال این هستیم که بازخوردهای مخاطبان را ببینیم.</p> <p dir="RTL"><strong>در این نمایش شاهدیم که برخی از دیالوگ&zwnj;ها با زبان مبارک ادا می&zwnj;شود؛ چه میزان این نوع از غلط حرف زدن که به&zwnj;نوعی طیفی از شخصیت سیاه است و در نمایش&zwnj;های سیاه&zwnj;بازی همواره با این غلط&zwnj;گویی مواجهیم، سبب می&zwnj;شود توجه کودک به صحبت&zwnj;های سیاه جلب شود؟</strong></p> <p dir="RTL">&quot;جادوی عروسک&quot; برداشتی آزاد از نمایشنامه &quot;راز عروسک&quot; نوشته داوود فتحعلی&zwnj;بیگی است. در آن نمایش کودکی وجود ندارد. برای این&zwnj;که کودکان بتوانند با این نمایش ارتباط برقرار کنند، سه بچه سیاه به نمایشنامه اضافه کردیم. کودک می&zwnj;تواند از شوخی&zwnj;های سیاه&zwnj;های حاضر در نمایش هم سرگرم شود و هم این شوخی&zwnj;ها در ذهن او می&zwnj;ماند تا بعدا بتواند از آن&zwnj;ها استفاده کند. احساس می&zwnj;کنم این شوخی&zwnj;ها و لحن سیاه، می&zwnj;تواند به بچه&zwnj;ها کمک کند که کلام را درست ادا کنند. درواقع این لحن، سبب می&zwnj;شود کودکان همذات پنداری کنند و راحت&zwnj;تر مفاهیم نمایش را استخراج کنند.</p> <p align="center" dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL"><strong>در نمایش &quot;جادوی عروسک&quot; با صحنه&zwnj;ای مواجه هستیم که به کودک، قراردادهای تئاتری را آموزش می&zwnj;دهد؛ جلوی چشم مخاطب، دکور می&zwnj;چرخد و روی صحنه به&zwnj;عنوان مثال اتوبوس به باغ و جنگل تبدیل می&zwnj;شود و... چقدر این شگرد برای کودکان جذابیت داشت و چه میزان این دکور هزینه به گروه تحمیل کرد؟</strong></p> <p dir="RTL">در نمایش&zwnj;های آیینی&zwnj;سنتی، معمولا بسیار کم از دکور استفاده می&zwnj;کنیم. به&zwnj;عنوان مثال روی صحنه یک میز می&zwnj;بینید که از آن، استفاده&zwnj;های بسیار متفاوتی می&zwnj;شود و... درواقع طراحی&zwnj;ها بسیار ساده و روان هستند اما چون قرار بود نمایش را برای کودکان و نوجوانان آماده کنیم، حس کردیم که باید دکور پربارتری بسازیم. طراحی دکور را ساسان فرهادپور انجام داد. قطعا ساخت دکور هزینه دارد اما همین&zwnj;که بازخورد تماشاگر خوب است و این دکور برای کودکان جذاب است، یعنی به نتیجه&zwnj;ای که می&zwnj;خواستیم رسیده&zwnj;ایم. اصولا تئاتر کودک از تئاتر بزرگسال پرهزینه&zwnj;تر است چون باید جذابیت&zwnj;هایی برای کودکان وجود داشته باشد. در کنار لباس، موسیقی و رنگ&zwnj;هایی که در طراحی برای نمایش در نظر می&zwnj;گیریم، باید دکور شرایطی داشته باشد که هر لحظه نکته جذابی برای کودکان خلق کند تا خسته نشوند و حوصله&zwnj;شان سر نرود.</p> <p dir="RTL"><strong>نسل ما هرچند سطحی، از طریق تلویزیون با سیاه و سیاه&zwnj;بازی آشنا بود اما شاید &quot;جادوی عروسک&quot; نخستین مواجهه بچه&zwnj;های امروز با این نوع تئاتر و موسیقی ایرانی در تئاتر باشد، در این مدت که نمایش را روی صحنه برده&zwnj;اید، بچه&zwnj;ها در مواجهه با نمایش چه واکنشی داشته&zwnj;اند؟</strong></p> <p dir="RTL">خوشبختانه تا امروز بازخورد بچه&zwnj;ها بسیار خوب بوده است. حتی در برخی از موارد پدرها و مادرها به ما می&zwnj;گویند که خودشان هم سیاه&zwnj;بازی ندیده&zwnj;اند. درواقع &quot;جادوی عروسک&quot; تجربه&zwnj;ای جدید هم برای کودکان و هم برای برخی بزرگسالان است. اعتقاد دارم از پنج تا ۹۵ سال می&zwnj;توانند این نمایش را ببینند. امیدوارم در آینده هم این بازخورد خوب ادامه پیدا کند.</p> <p align="center" dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL"><strong>ساعت اجرای نمایش شما چندان مناسب نیست، از سویی دیگر، از آن&zwnj;جاکه این نمایش در فصل تابستان اجرا می&zwnj;شود، گروه نمی&zwnj;تواند از اجراهای مدارس استفاده کند، میزان استقبال از نمایش تا امروز چگونه بوده است؟</strong></p> <p dir="RTL">البته تالار هنر شرایطی دارد که نمی&zwnj;توان اجرای صبح برای مدارس برگزار کرد، چون مسئولان این سالن، صبح&zwnj;ها حضور ندارند و شیفت کاری آن&zwnj;ها بعدازظهر است! درنتیجه انجام هماهنگی برای برگزار کردن اجرای مدارس، کار بسیار دشواری است، گروه باید به اداره&zwnj;کل هنرهای نمایشی درخواست بدهد، آن&zwnj;ها نامه&zwnj;ای به گروه بدهند تا بتوانند یک اجرای صبح را برگزار کنند! درنتیجه تعطیل بودن مدارس بر کار ما تاثیری ندارد. با توجه به این&zwnj;که اجرای نمایش ما دقیقا در زمان اذان به اتمام می&zwnj;رسد، ساعت مناسبی برای اجرا نیست. از سویی دیگر از سه&zwnj;شنبه؛ ۲۳ تا دوشنبه؛ ۲۹ خردادماه، اجراهای ما به&zwnj;خاطر شب&zwnj;های احیا تعطیل شد، همچنین سه روز هم در تیرماه به&zwnj;دلیل جشنواره&zwnj;ای در آذربایجان اجراهای ما تعطیل می&zwnj;شود. جمیع این اتفاق&zwnj;ها، ما را در زمینه جذب مخاطب، با مشکل مواجه می&zwnj;کند. البته با تلاش مسئولان و دوستانی که اجراهای تئاتر را اطلاع&zwnj;رسانی می&zwnj;کنند، تا پیش از تعطیلات که استقبال مخاطبان بسیار خوب بوده است، باید ببینیم بعد از این وقفه چه اتفاقی برای استقبال مخاطبان می&zwnj;افتد.</p> <p dir="RTL"><strong>کمی درباره پروسه تولید &quot;جادوی عروسک&quot; بگویید؛ چه برنامه&zwnj;ای برای آینده این نمایش دارید؟</strong></p> <p dir="RTL">شهریورماه سال ۱۳۹۵، نمایش &quot;جادوی عروسک&quot; را برای پنجمین دوره از جشنواره تئاتر شهر آماده کردیم. برای حضور در این جشنواره، نمایشنامه اصلی؛ یعنی &quot;راز عروسک&quot; اثر داوود فتحعلی&zwnj;بیگی را به دبیرخانه ارسال کردیم. چون از ابتدا می&zwnj;خواستیم تغییراتی را بر متن اعمال کنیم، آن&zwnj;ها را به متن ضمیمه کرده بودم. البته برای نگارش نمایشنامه &quot;جادوی عروسک&quot;؛ برادرم امیرحسین انصافی بسیار به من کمک کرد. حتی چهار یا پنج بار نمایشنامه را بازنویسی کردیم بعد از آن&zwnj;که تغییرات را اعمال کردیم، بازبینی برگزار شد و نمایش برای حضور در جشنواره انتخاب شد و اجرای جشنواره&zwnj;ای نمایش برگزار شد و جوایز بسیار زیادی از آن خود کرد و این روزها هم اجرای عمومی نمایش در تالار هنر برگزار می&zwnj;شود. این نمایش را برای حضور در بیست&zwnj;وچهارمین جشنواره بین&zwnj;المللی تئاتر کودک و نوجوان هم ارائه می&zwnj;دهم. همچنین قصد داریم در بخش تئاتر کودک و نوجوان دوازدهمین دوره از جشنواره بین&zwnj;المللی تئاتر آیینی&zwnj;سنتی هم حضور یابیم.</p>
منبع:خبرگزاری صبا