tik8
پیگیری بلیط
گفت و گو با آرش دادگر کارگردان "هملت"

گفت و گو با آرش دادگر کارگردان "هملت"

  • ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
  • ساعت:۰۷:۱۲

شرح خبر

<p>به گزارش تیکت به نقل از خبرگزاری ایران تئاتر: چهار محور اصلی هنر &quot;انسجام&zwnj;بخشی&quot;، &quot;شخصیت آفرینی&quot;، &quot;فرهنگ سازگاری&quot; و &quot;هویت&zwnj;سازی&quot; است. &quot;انسجام&zwnj;بخشی&quot; یکی از کارکردهای فرهنگی مهم&nbsp; تئاتر است این مفهوم در مقابل&nbsp; کلمه اغتشاش اجتماعی معنی پیدا می کند. اینکه یک اثر نمایشی تا چه میزان می&zwnj;تواند مردم را به وحدت و همگرایی تشویق نماید ؟<br /> &quot;شخصیت آفرینی&quot; یا به تعبیری الگوسازی اجتماعی بر اساس شخصیت اجتماعی موردنیاز امروز جامعه دیگر کارکرد اجتماعی هنرهای نمایشی است و به تعبیری قهرمان آفرینی بر اساس نیاز جامعه است.<br /> &quot;فرهنگ سازگاری&quot;&nbsp; نیز کارکرد اجتماعی اثر گذار تئاتر است. از آنجائیکه جوامع به بازخوانی و بروز رسانی فرهنگی بر اساس&nbsp; موقعیت روز جامعه&nbsp; نیاز جدی دارند،هنرهای نمایشی در این میان نقشی مؤثر می&zwnj;تواند داشته باشد.<br /> &quot;هویت&zwnj;سازی&quot; باهدف باز شناسایی ساحت ایرانی بودن نیز تاثیری از هنرنمایش است که این روزها بیش از گذشته&nbsp; به آن نیاز داریم؛کشور ما دارای تاریخ قابل&zwnj;تأمل و روایت سرنوشت افراد برجسته و قهرمانان ملی&nbsp; آموزنده&zwnj;ای است که نیازمند بازخوانی&zwnj;های متنوع و متعدد است&nbsp; و عرصه هنرهای نمایشی بهترین فرصت&zwnj;ها را در این زمینه در اختیار دارد.<br /> براساس این چهار محور کارکرد های اجتماعی و فرهنگی هنرهای نمایشی در سال جدید به سراغ کارگردانانی می رویم که نمایشی را برصحنه دارند و از آن ها می خواهیم اثر خود را در تظبیق با این محور ها ارزیابی کنند.&nbsp; به بهانه اجرای نمایش &quot;هملت&quot; به کارگردانی آرش دادگر مصاحبه&zwnj;ای با همین رویکرد انجام داده&zwnj;ایم.<br /> &nbsp;</p> <p><span style="font-size:14px;"><em><strong>- با توجه به محورهای کارکردهای اجتماعی هنرنمایش دغدغه شما برای اجرای این اثر کدام&zwnj;یک از این موارد بوده است؟</strong></em></span><br /> هیچ قانونی وجود ندارد که بایستی چه&zwnj;کار کنیم، هیچ&zwnj;کس نمی&zwnj;داند دغدغه دیگری چیست. اثر حرف خودش را می&zwnj;زند و بازگویی آن هیچ درست نیست . هملت نمایش دغدغه من و گروه است، این کار شخصی نیست. در سینما می&zwnj;توان فردیت داشت .فیلم را می&zwnj;سازند و همه اعضا می&zwnj;روند اما فیلم تا پای میز تدوین نرود تکمیل نشده و تا زمانی که کار تمام نشود&nbsp; کسی صاحب آن نیست .تمامی زحمات فیلم&zwnj;بردار و کارگردان و... را تدوینگر می&zwnj;تواند تغییر دهد اما در تئاتر یک گروه دورهم جمع می&zwnj;شوند که با کمک رهبر و هدایت&zwnj;گر این کار انجام می&zwnj;شود. این تفکری است که در تمام گروه وجود دارد. من به دنبال شعار نیستم ،تئاتر راهی است برای آنچه می&zwnj;اندیشیم .این اندیشه ما بجای تریبون و مقاله تبدیل به حرکت و روابط و دیالوگ می&zwnj;شود و تأثیرش در ذهن&zwnj;هاست. اگر بتوانیم تاثیر تئاتر را در ذهن مخاطب ایجاد کنیم موفق هستیم.<br /> &nbsp;<br /> <em><strong><span style="font-size:14px;">یعنی ازنظرشما یک اثرنمایشی ارتباطی به شرایط جامعه ندارد؟</span></strong></em><br /> به یقین ما زاده شرایط هستیم، شرایط تغییر می&zwnj;کند بنابراین ناخواسته ما نیز تغییر می&zwnj;کنیم، ولی در عمل ما ایرانی&zwnj;ها به ثبات علاقه داریم .اما به دلیل تغییر شرایط پیرامونمان این تغییرات از دهه به سال و حتی ماه تبدیل شده است، بنابراین بین نسل&zwnj;هایمان فاصله&zwnj;ای نیست؛ چراکه شرایط و موقعیت&zwnj;ها دائماً تغییر می&zwnj;کند ما ملغمه&zwnj;ای از تمام شرایط گذشته و حال و آینده هستیم. هملت چیزی غیراز این نیست درواقع هملت از کودکی تا بزرگی من است. تمام چیزهایی که در پیرامون دیده&zwnj;ام و البته که باکارهای دیگرم متفاوت بوده است. آن&zwnj;ها زاده شرایط لحظه&zwnj;ای بوده&zwnj;اند ولی هملت گویی گذشته هرکسی است و تاکنون ادامه دارد. مثل همان جمله: بودن یا نبودن.<br /> سرزمینی که ثبات خود را حفظ می&zwnj;کند اما شرایطش دائماً تغییر می&zwnj;کند.اگر شرایط امروز را در دهه 60 نشان دهیم مردم وحشت می&zwnj;کنند .مثلاً همین پوشش امروزی مردم نسبت به دهه 60 بسیار تغییر کرده است و بسیاری از مسائل عرف شده است. همه&zwnj;چیز تغییر کرده و مردم&nbsp; این را می&zwnj;دانند.<br /> &nbsp;<br /> <span style="font-size:14px;"><em><strong>- از نظر شما تراژدی هملت تا این حد گروتسک&nbsp; است که تماشاگر بجای غصه خوردن، بخندد؟</strong></em></span><br /> جامعه امروز گروتسک است. چرا که ما به تراژدی ترین مسائل جامعه می&zwnj;خندیم. یعنی شرایط جامعه امروز ما همین است حال اگر تو می&zwnj;خواهی چشمانت را ببندی و بگویی آن چیزی که از ازل بوده ،باید باشد یعنی ما احمقیم. کسانی که عقلشان به چشمان است نیز همیشه وجود دارند. اگر کسی نمی&zwnj;خواهد ببیند و گوش دهد مشکل خودش است. &quot;هملت&quot; گروتسک است چون دنیایی که در آن حضور داریم گروتسک است، نه&zwnj;تنها جامعه خودمان بلکه تمام دنیا! وقتی در آمریکا یک سرمایه&zwnj;دار می&zwnj;شود رئیس&zwnj;جمهور؛ گروتسک است. خنده&zwnj;ات گرفته و وحشت&zwnj;زده&zwnj;ای از اینکه او هر کاری می&zwnj;تواند بکند. این فرد زنگ&zwnj;زده به نخست&zwnj;وزیر کشور دیگری،&zwnj; در میانه گفت و گو حوصله&zwnj;اش سر رفته است و تلفن را قطع کرده است. این گروتسک&nbsp; نیست؟<br /> &nbsp;<br /> <em><strong><span style="font-size:14px;">- چرا دوست و رفیق هملت، هوراشیا در متن شما وجود ندارد؟</span></strong></em><br /> ازنظر من به&zwnj;عنوان کارگردان هوراشیا یک شخصیت اضافی است و در متن خود شکسپیر هم مجهول الهویت است ؛ این آدم دقیقاً کیست؟ اگر دوست هملت است، پس چرا وقتی هملت به انگلیس می&zwnj;رود او هنوز در دربار و کنار کلادیوس و گرترود است؟ کسی که کلادیوس می&zwnj;فرستد تا مراقب افلیا باشد ، همین هوراشیا است. درصحنه دو پرده یک هوراشیا اعلام می&zwnj;کند که برای مراسم عزاداری آمده است. پس چرا بازنمی&zwnj;گردد؟ چرا هیچ هویت درستی از او نمی&zwnj;بینیم؟ بنابراین من به این نتیجه رسیدم که هوراشیا می&zwnj;تواند شخصیتی خیالی یا جاسوس باشد. ما احتیاجی به دیدن او نداریم زیرا به غیر از یک صحنه که با گرترود است در تمامی صحنه&zwnj;ها تنها با هملت صحبت می&zwnj;کند. البته ما نقش گورکن را به&zwnj;عنوان جایگزین او داریم که با هملت صحبت می&zwnj;کند.<br /> &nbsp;<br /> <em><strong><span style="font-size:14px;">- در سال 96 برنامه و کار جدیدی برای اجرا ندارید؟</span></strong></em><br /> ما برای کاری سه ماه تمرین کردیم اما به خاطر شرایط مالی نتوانستیم ادامه بدهیم بنابراین امیدوارم&nbsp; وضع بهتر شود و کار جدیدی را شروع کنیم.</p>
منبع:ایران تئاتر