tik8
پیگیری بلیط
گفت وگو با گیلدا حمیدی بازیگر نمایش "طپانچه خانم" به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور

گفت وگو با گیلدا حمیدی بازیگر نمایش "طپانچه خانم" به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور

  • ۰۲ آذر ۱۳۹۵
  • ساعت:۰۸:۱۱

شرح خبر

<p style="text-align: justify;">گیلدا حمیدی بازیگر زن ایرانی متولد ۱۳۵۱ از اصفهان است. او فارغ&zwnj;التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشکده هنر سینما تئاتر دانشگاه هنر می&zwnj;باشد. این هنرمند در آثار و نمایش های: &quot;قبر کن خوشگل من&quot; به کارگردانی &quot;محمد اربابیان&quot;، &quot;بسیار دور اما خیلی نزدیک&quot;، &quot;میموزاها الجزایر&quot;،&quot;الکترا&quot;،&quot;حراج&quot; ، &quot;مونی و کاروان&zwnj;هایش&quot;، &quot;مدهآ&quot;، &quot;کلفت&zwnj;ها&quot;، &quot;قوی&zwnj;تر&quot;، &quot;شهر فرنگ شهر ما&quot;، &quot;چند چرکنویس چروکیده از چخوف&quot;،&quot;جولیوس سزار&quot;و&quot;حورا&quot; هنر نمایی کرده است. حمیدی همچنان در عرصه سینما و تلوزیون نیز به ایفای نقش پرداخته است: مجموعه تلویزیونی&quot;دردسرهای طلایی&quot;، فیلم کوتاه&quot;قصه&zwnj;های عامه پسند&quot;، مجموعه تلویزیونی&quot;با من بمان&quot; ، مجموعه تلویزیونی&quot;وارث&quot;، فیلم ویدئویی&quot;آغاز دوم&quot;، فیلم کوتاه&quot;برزخ&quot; و &zwnj; فیلم کوتاه&quot;یکی باید حرف بزنه&quot;. گیلدا حمیدی موفق به دریافت جایزه بازیگری سوم از جشنواره کانون&zwnj;ها برای نمایش&quot;مده&zwnj;آ&quot; شده است . این بازیگر هم&zwnj;اکنون در نمایش طپانچه خانم ایفای نقش می&zwnj;کند. نمایش طپانچه خانم &nbsp;روایتگر داستان زندگی اخترالسلطنه است که سعی دارد بهداشت، فرهنگ و تمدن را در شهر خود ایجاد کند. نمایش&quot;طپانچه خانم&quot; به کارگردانی شهاب&zwnj;الدین حسین&zwnj;پور ساعت ۲۰ در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر اجرا می&zwnj;شود.. فریبا متخصص،آرش فلاحت&zwnj;پیشه، محمد نادری، گیلدا حمیدی،حمید رحیمی، محمد صدیقی&zwnj;مهر،غزاله جزایری،علیرضا مؤیدی،مرضیه سهراب،سیما خزاعی، مهدا رزازی دراین نمایش بازی می کنند.&quot;طپانچه خانم&quot; در سی و چهارمین جشنواره بین&zwnj;المللی تئاتر فجر به عنوان اثر برگزیده جشنواره معرفی و علاوه بر کاندیدا شدن در بخش&zwnj;های نویسندگی، طراحی گریم، طراحی صحنه و موسیقی، موفق به کسب تندیس بهترین کارگردانی، بهترین طراحی لباس و بهترین بازیگر زن ( فریبا متخصص) شد.با گیلدا حمیدی در باره بازیش در این نمایش و نقش قمری گفت وگویی انجام داده ایم.<br /> &nbsp;<br /> به عنوان بازیگری که تجربه بازی در نمایش های خارجی مثل کلفت ها و نمایش های ایرانی را دارید. بیشتر به حضور در چه نمایش هایی علاقه دارید؟<br /> برای قبول نقش برای بازی تفکیک های این نوعی را انجام نمی دهم .برای من اگر درام نمایش، شخصیت پردازی و جنس کاراکترها درست &nbsp;و مناسب باشد ملاک اصلی برای &nbsp;قبول و پذیرش بازی است .نقش باید برای من حرفی برای گفتن داشته باشد ،تا توانم ضمن پیدا کردن خودم بازی جذابی برای مخاطب ارائه کنم.<br /> &nbsp;<br /> نمایش طپانچه خانم چه ویژگی داشت که بازی درآن را پذیرفتید؟<br /> موقعی که متن نمایش راخواندم شیفته زبان نگارش متن نویسنده شدم.<br /> &nbsp;<br /> متن نمایش از منظری دارای ویژگی های زیادی از فرهنگ ایرانی است؟<br /> &nbsp;بله،متن های محمد یار احمدی خیلی ایرانی هستند و &nbsp;درست نوشته شده اند وضمن زیبایی بحث زبان شناسی درام خوبی بین شخصیتها و روابطشان وجود دارد و چند لایه و پر از معنای گوناگون هستند. شخصیت هایی که در آثار این نویسنده &nbsp;شکل می گیرند تا مدتها کنش و اعمالشان ذهن مخاطب را درگیر می کند .در طپانچه خانم محمد یار احمدی به تمام ابعاد زندگی شخصیت های اثرش پرداخته است .درباره قدرت حرف می زند ،درباره خطاها و لغزشهای انسان ها حرف می زند. در وجود و درونشان جهان بینی دیده می شود . من با خواندن متن به این نکته توجه ام معطوف شد که طپانچه خانم می گوید قدرتها مهم نیستند و قدرتها جابه جا می شوند وآدم های می آیند و می روند و برای چه ای آدم دزدی و جفا می کنی و به کجا می خواهی برسی؟تنها نکته امید بخش و نجات دهنده عشق است. شهاب حسین پور ،کارگردان جوان از نسلی است که سخت می شود به آنها اعتماد کرد ،ولی او کارگردان عمیق و با دانشی است &nbsp;و به او اعتماد کردم و طرفدار کار گروهی و جمعی است و از ایده های بازیگران استقبال می کند .<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;آیا برای آماده شدن نمایش با توجه به زبان و نوع اجرا تمرینات زیادی انجام دادید؟<br /> بله، تمرینات طولانی ،اساسی و اثر گذاری در این چند ماهه و قبل ترش برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر انجام دادیم و این پروسه برای اجرای چنین متن دشواری نیاز بود . رویکرد کارگردان مبنی بر عدم اجرای ساده به شیوه کارهای ایرانی برایم جذاب بود و چیزهای به آن اضافه کرد و در یک کار گروهی و مشارکت همه عوامل این خواسته عملی شد و نمایشی متفاوت آماده شد.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> شما در باره ایفای نقشتان چه پیشنهاداتی ارائه کردید؟<br /> به دلیل جو دوستانه ای که درتمرینات وجود داشت. حتی بازیگران درباره نقش های یکدیگر هم بحث و گفت وگو انجام می دادند . من در باره شخصیت پردازی و نوع رابطه قمری با سایر شخصیت ها پیشنهاداتی ارائه کردم . همه ماها به راحتی در باره کیفیت کارمان حرف می زدیم وبارها نقش ها را اتود می زدیم و یا این جو خوب و یک دل بود که سختی های تمرینات برای ماها قابل تحمل می شد. هر شب بعد از خاتمه هر اجرا با هم حرف می زنیم &nbsp;و بسته به شرایط ممکن است تغییراتی هم درجنس بازیمان ارائه کنیم و واقعا زندگی در نمایش ما جاری است.<br /> &nbsp;<br /> برخی از شخصیتهای نمایش مثل اختر السلطنته و دایه پیر لهجه دارند . اما سایر شخصیتها مثل نقش شما لهجه ندارند. دلیل این دوگانگی استفاده از لهجه چیست؟<br /> قرار نبود هیچ شخصیتی در نمایش لهجه خاصی داشته باشد . نویسنده اعتقاد داشت اگر برخی از شخصیتهای سن و سال دارتر نمایش مثل اخترالسلطنه &nbsp;دارای لحنی باشد که ما را در فضای زمانی و جغرافیایی کار که زبان قجری جزو مختصاتش است ببرد ،به ارتباط بهتر مخاطب با نمایش کمک می کند و چون خودشان اصالت لری و بختیاری دارند از این لهجه رنگ و بویی را به لهجه برخی از شخصیتها اضافه کرد. چون قمری که یک کلفت تهرانی است استفاده از لهجه برایش محلی از اعراب نداشت . هوشنگ هم که خیاط است و تهرانی است لهجه ای ندارد . اگر همه شخصیتها دارای لهجه یکسانی بودند کار خیلی بومی و محلی می شد. &nbsp;<br /> &nbsp;<br /> نقش قمری را در نمایش طپانچه خانم چگونه دید؟<br /> &nbsp;نقش قمری را خیلی دوست دارم. نقشی که شناسنامه،هویت و اکت داشت و به نظرم مثبت ترین آدم این نمایش است و به دنبال ایجاد ارتباط انسانی است و به عشق حقیقی اعتقاد دارد.</p> <p style="text-align: justify;">&nbsp;</p> <p style="text-align: justify;">گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی</p> <p>&nbsp;</p>
منبع:ایران تئاتر