tik8
پیگیری بلیط
گفتگو با علیرضا آرا بازیگر نمایش هملت

گفتگو با علیرضا آرا بازیگر نمایش هملت

  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۶
  • ساعت:۰۷:۲۴

شرح خبر

<p>علیرضا محمدی ملقب به علیرضا آرا، بازیگر و کارگردان ایرانی، متولد سال 1354 در تهران، تحصیلات خود را در رشته مهندسی عمران به پایان رسانید و دوره بازیگری را در حوزه هنری گذراند.<br /> او در نمایش&zwnj;های &quot;رکوئیم&quot;، &quot;پرنده سبز&quot;، &quot;آریاداکاپو&quot;، &quot;شام آخر&quot;، &quot;محمود استاد محمد&quot;، &quot;تعزیه زینب&quot;، &quot;دیوان تئاترال&quot;، &quot;صلح&quot;، &quot;حاشیه&zwnj;ای بر راشومون&quot;، &quot;حاشیه&zwnj;ای بر خسرو و شیرین&quot;، &quot;کسی که هیچکس نمی&zwnj;دانست کیست&quot;، &quot;سیزده&quot;، &quot;حاشیه&zwnj;ای بر خسرو و شیرین&quot;، &quot;کسی که هیچکس نمی&zwnj;دانست کیست&quot; و &quot;سیزده&quot; به عنوان بازیگر و در نمایش&zwnj;های &quot;در خیابان هر روز&quot;، &quot;سیاه&quot;، &quot;تابلو&quot;، &quot;حاشیه&zwnj;ای بر راشومون&quot;، &quot;اهوم&quot;، &quot;کانگورو&quot; و &quot;جشنواره نمایش&zwnj;نامه&zwnj;خوانی نیاوران&quot; به عنوان کارگردان حضور داشته&zwnj;است.<br /> از دیگر فعالیت&zwnj;های هنری محمدی طراحی صحنه نمایش &quot;میمون میمون است&quot; و همچنین دستیاری کارگردان نمایش&zwnj;های &quot;دیوان تئاترال&quot;، &quot;کودکی من&quot; و &quot;محمود استاد محمد&quot; می&zwnj;باشد.<br /> دریافت &quot;جایزه ویژه بازیگری برای بازی در نمایش &quot;حاشیه&zwnj;ای بر راشومون&quot; از جشنواره کانونها&quot;، &quot;دریافت جایزه طراحی صحنه برای نمایش &quot;میمون میمون است&quot; از جشنواره ایران زمین&quot;، &quot;دریافت جایزه ویژه بازیگری برای بازی در نمایش &quot;سیزده&quot; از جشنواره آئینی سنتی&quot;، &quot;دریافت جایزه کارگردان برگزیده از انجمن نمایشهای خیابانی خانه تئاتر&quot; و &quot;دریافت جایزه بهترین نمایش برای نمایشنامه &quot;کانگورو&quot; از جشنواره نمایشنامه&zwnj;خوانی نیاوران&quot; از جمله جوایزی است که این هنرمند در مدت فعالیت هنری خود کسب نموده است.<br /> با علیرضا آرا درباره حضورش در نمایش هملت گفت&zwnj;وگویی انجام شده است.</p> <p><strong>اغلب نمایش&zwnj;هایی که در سال&zwnj;های اخیر بازی کرده&zwnj;اید. نمایش&zwnj;های رئالیستی و معاصر بوده&zwnj;اند. به چه دلیل کمتر در نمایش&zwnj;های کلاسیکی از جنس هملت بازی کرده&zwnj;اید؟</strong><br /> آن&zwnj;قدر دایره اجرای نمایش&zwnj;های اقتباسی خارجی گسترده نیست که بتوانم انتخاب&zwnj;های زیادی داشته باشم. من بازیگر تئاترم و هر کار خوبی که پیشنهاد بشود را بازی می&zwnj;کنم و تفاوتی برایم ندارد که رئالیستی باشد و یا اقتباسی. سال قبل در پنج نمایش بازی داشتم و امسال را هم با هملت شروع کردم.</p> <p><em><strong>&nbsp;نسبت به سال&zwnj;های قبل پرکارتر شده&zwnj;اید؟</strong></em><br /> سال قبل پیشنهادات خوبی داشتم و بازی&zwnj;شان کردم. به&zwnj;طور میانگین در سال&zwnj;های قبلی دو نمایش بازی می&zwnj;کردم. همه این اجراها کارهای پرمخاطبی بودند.</p> <p><em><strong>&nbsp;برخلاف سایر همکارانتان که با بازی در سریال و فیلم از تئاتر دور می&zwnj;شوند؛ اما شما علی&zwnj;رغم حضور مؤثرتان در زنجیره پشت&zwnj;بام تهران ارتباط خودتان را با تئاتر محکم&zwnj;تر کرده&zwnj;اید؟</strong></em><br /> همه ما بازیگران این شعار را سر می&zwnj;دهیم که خانه اصلی&zwnj;مان تئاتر است و به آن دل&zwnj;بستگی داریم؛ اما برای من قضیه شعاری نیست و قلبی صحنه تئاتر را دوست دارم. اگر سالی تئاتری بازی نکنم. احساس می&zwnj;کنم سالم را بدون کار کردن سپری کرده&zwnj;ام. در این سال&zwnj;ها خیلی از پیشنهادات بازی تصویری را به خاطر درگیر بودن در نمایشی قبول نکردم.<br /> &nbsp;<br /> <em><strong>عده&zwnj;ای معتقد هستند که آرش دادگر برای رسیدن به کیفیت موردنظرش در نمایش به بازیگران در زمان تمرینات سخت می&zwnj;گیرد. شما با این مسئله چگونه برخورد داشتید؟</strong></em><br /> جزو بازیگرانی بودم که در مرحله آخر به تیم بازیگری اضافه شدم و با کمک بچه&zwnj;های گروه و تلاش خودم به شرایط مطلوب رسیدم؛ بنابراین در پروسه تمرین سه ماه کار نبودم؛ اما آرش دادگر جزو معدود کارگردان&zwnj;های تئاتر است که هنوز به ماهیت و ذات واقعی تئاتر و اصولش وفادار است و تمرینات اجراهایش در پروسه چندماهه انجام می&zwnj;شود و برای کار وقت و انرژی زیادی صرف می&zwnj;کنند و خروجی این زحمات در اجرا مشخص است و باعث استقبال منتقدان و تماشاگران از کارهایش می&zwnj;شود.<br /> &nbsp;<br /> <strong><em>با توجه به حضور شما در کارهایی که کاراکتر شخصیت قوی و محکمی دارد. اگر قدرت انتخاب داشتید چه نقشی را برای بازی کردن در نمایش هملت انتخاب می&zwnj;کردید؟</em></strong><br /> در این نسخه از نمایش هملت به روایت آرش دادگر همین نقش گیلد نسترن را بازی می&zwnj;کردم؛ زیرا با نقش ارتباط خوبی برقرار کردم. قبل از قبول بازی در هملت از آرش دادگر خواستم که فیلم اجرای قبلی هملت را ببنیم و بعد تصمیم بگیرم. دوست دارم نقشی را که قبول می&zwnj;کنم از پس ایفایش بربیایم؛ اما اگر قرار بود در هملت اصلی بازی می&zwnj;کردم. به ایفای نقش کلادیوس و یا خود هملت علاقه داشتم.<br /> &nbsp;<br /> <em><strong>آیا شخصیت گیلد را منفی دیدید؟</strong></em><br /> من هیچ&zwnj;کدام از شخصیت&zwnj;های نمایش را تک&zwnj;بعدی ندیدم و به نظرم خیلی لازم نیست وارد تحلیل شخصیتی بشوم؛ زیرا قرار نبود کاراکترهای نمایش شخصیت&zwnj;های پیچیده و چندلایه&zwnj;ای داشته باشند. خیلی از درونیات این شخصیت&zwnj;ها به&zwnj;خصوص گیلد و رز قرار بود در دیالوگ&zwnj;هایشان بیان شود. علی&zwnj;رغم قاتل بودن گیلد و منفی بودنش در نوع بازیم کوشش کردم که خیلی ساده از شخصیتش عبور نکنم. به همین دلیل شخصیت رمانتیک و نرمی از این شخصیت ارائه کردم و برخلاف همکارش رز که خشن و چکشی عمل می&zwnj;کند. گیلد آدم موجه و بدون خشونتی به نظر می&zwnj;رسد؛ و تماشاگر دوست دارد رفتار این آدم را دنبال کند و یک نوع حماقت پنهان هم در لایه&zwnj;های زیرین شخصیتش دیده می&zwnj;شود و باعث می&zwnj;شود وجوه قاتل بودنش وحشتناک به نظر نرسد.<br /> &nbsp;<br /> <em><strong>در نوع بازی فیزیکی&zwnj;تان هم این نوع ویژگی&zwnj;ها را رعایت کردید؟</strong></em><br /> &nbsp;بله این تلاش&zwnj;ها موقعی مؤثر شد که من متوجه شدم آرش دادگر از این شخصیت چه الگویی در ذهن دارد و در راستای رنگ&zwnj;آمیزی نقش تلاش کردم ریزه&zwnj;کاری&zwnj;هایی به نقش الصاق کنم. من در کلیت عادت ندارم نقش&zwnj;هایم را همانطوریکه نوشته&zwnj;شده موبه&zwnj;مو بازی کنم؛ زیرا این کار را همه می&zwnj;توانند انجام بدهند و بازی شبیه به خوانش از روی متن نمایش&zwnj;نامه می&zwnj;شود.<br /> &nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>
منبع:ایران تئاتر