tik8
پیگیری بلیط
گفتگو با مهران امام بخش بازیگر نمایش هملت

گفتگو با مهران امام بخش بازیگر نمایش هملت

  • ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
  • ساعت:۰۸:۴۶

شرح خبر

<p><em><strong>تیکت به گزارش ایران تئاتر: </strong></em>مهران امام بخش بازیگر،مدیر تولید و کارگردان متولد سال 1349 و در مقطع کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه هنر تهران می باشد.</p> <p>امام بخش در نمایش های &quot;دو حکایت از چندین حکایت رحمان&quot;،&quot;فرود سیاوشان&quot;،&quot;تعقیب سایه ها&quot;،&quot;هذیان&quot;،&quot;طوفان روح&quot;،&quot;هفت کردار&quot;،&quot;کرانه دل&quot;،&quot;چهار حکایت از چندین حکایت رحمان&quot;،شب مهتابی نادر&quot;،&quot;آرامش در حضور دیگران&quot;،&quot;سراب&quot;،&quot;عروسک فرانسوی&quot;،&quot;داستانهای کارور&quot;،&quot;ؤ&quot;،&quot;فرات&quot;،قضیه تراخیس&quot;،&quot;دوشیزه و مرگ&quot;،&quot;غزل کفر&quot;،&quot;آخرین جشن&quot;،&quot;کالون و قیام کاستلیون&quot;،&quot;در میان ابرها&quot;،&quot;در قاب ماه&quot;،&quot;حلقه بازی&quot;،&quot;لیرشاه&quot;،&quot;تهران,1390خورشیدی&quot; و &quot;حضرت والا&quot; ایفای نقش کرده است.</p> <p>همچنین کارگردانی نمایش های &quot;آنتیگون&quot;،&quot;بانوی سپیده دم&quot;،&quot;پیش از صبحانه&quot;و&quot;خدا را هجی کن&quot; به عهده داشته است.</p> <p>&nbsp;امام بخش در یکی از نقش های محوری نمایش هملت تصویر درست و موفقی از شخصیت گورکن که در خوانش آرش دادگر تبدیل به یک دانای کل است ،ارائه می کند. ا</p> <p>نمایش هملت کاری از گروه تئاتری تاتر کوانتوم است و توسط شهرام احمدزاده از هملت شکسپیر مورد بازخوانی قرار گرفته و با رویکرد اجرایی مدرن به روی صحنه می&zwnj;رود. بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه عبارتند از: مهران امام بخش، حسام منظور، بهروز کاظمی، عمار عاشوری، علیرضا آرا، امین طباطبایی، شبنم فرشاد جو، پانته آ پناهی ها، مونا فرجاد، امیر رجبی، رسول مکوندی، نامیرا حفیظی، افشین صفرى هستند. این نمایش که از ۱۷ فروردین در سالن اصلی مجموعه تاترشهر به روی صحنه رفته&zwnj; است، با مهران امام بخش درباره ابعاد شخصیتی گورکن و همکاریش با آرش دادگر گفت وگویی انجام داده ایم.</p> <p><br /> &nbsp;با مهران امام بخش درباره حضورش در نمایش هملت گفت&zwnj;وگویی انجام شده است.</p> <p><em><strong>- از اعضا ثابت گروه تئاتری کوانتوم هستید.&nbsp; همکاری با این گروه و آرش دادگر چه ویژگی هایی داشته است؟</strong></em></p> <p>گروه ما چند سال است که به صورت پیوسته مشغول به کار است . یکی از ویژگی های کاری آرش دادگر شیوه هدایت بازیگران است . با توجه به کار مستمر در طول سال ها به شیوه و نوع کاری همدیگر شناخت داریم و به همین دلیل در تمرینات با کار ساده تری روبه رو هستیم . تئاتر یعنی تمرین و تمرین تا فضا و نقش درست از کار دربیاید و در گروه ما در یک پروسه چند ماهه این مسئله شکل می گیرد . به نظرمن پروسه های تمرینی گروه کوانتوم خیلی جذاب تر از پروسه اجرا بوده است . همیشه با آمادگی کامل جسمی و روحی سر تمرینات حاضر می شوم. زیرا تمریناتمان سخت و دشوار است .</p> <p><br /> <em><strong>- به نظر می رسد با تغییرانی که نویسنده و آرش دادگر در متن نمایش هملت داده اند. شخصیت گورکن مهم تر در درام پردازی حضور دارد؟</strong></em></p> <p>آرش دادگر در دراماتوژی کارهایی که روی صحنه اجرا کرده است یک شخصیت را پلی میکر قرار می دهد و در هملت هم شخصیت گورکن چنین ویژگی دارد.</p> <p><br /> <strong><em>- آیا به جای پلی میکر می توانیم از دانای کل استفاده کنیم؟</em></strong></p> <p>می شود از این تعبیر هم استفاده کرد . البته پلی میکر عموماً شخصیت محوری نیست . در حدود یک سال و نیم بازنویسی و خوانش متن توسط شهرام احمدزاده و آرش دادگر به طول انجامید و بتدریج شخصیت گورکن شکل گرفت و کامل شد و یک بعد فلسفی پیدا کرد و نگاه ویژه ای به مرگ در بطن نمایش به وجود آمده است و یک مرگ بی معنا شده .</p> <p><br /> <strong><em>- این بی معنا شدگی مرگ در صحنه فینال نمایش نمود برجسته ای دارد؟</em></strong></p> <p>بله، در صحنه پایانی اغلب شخصیت های نمایش مرگی ساده ای دارند.</p> <p><br /> <em><strong>- آیا به دلیل دانای کل بودن شخصیت گورکن است که در بزنگاه های مهم نمایش روبه تماشاگر حرف می زند؟</strong></em></p> <p>بله، در اصل گورکن شرایط و مختصات فضا را به مخاطب عرضه می کند.</p> <p><br /> <strong><em>- به نظر می رسد علی رغم شغل گورکن که قبر کنی است ،آدم فیلسوفی است و جهان بینی خاصی دارد؟</em></strong></p> <p>گورکن مرگ را طور دیگری می بیند . این شخصیت یک پیشینه ای دارد که در پروژه بعدی گروهمان مکبث هم ادامه دارد. نگاه فلسفی به مرگ و دنیای پیرامون توسط گورکن خیلی مهم است .</p> <p><br /> <strong><em>- آیا شکل گیری نگاه فلسفی به مرگ نزد گورکن به دلیل مواجه دائمی او با مرگ است.</em></strong></p> <p>کارش رویارویی با مرگ و مرده است . او تلاش می کند مرگ را خیلی سهل و آسان نشان بدهد و به عبارتی ساده مرگ را جزیی از زندگی می داند.</p> <p><br /> <strong><em>- جایی در نمایش گورکن در باره اندازه شدن فیزیک مختلف&nbsp; آدم ها در قبرهای یک اندازه حرف می زند و مدام ذهنیش به این سمت است؟</em></strong></p> <p>گور تنها چیزی است که اندازه و مقایس ثابتی دارد. آدم ها هرچقدر بزرگ و کوچک باشند در همان اندازه قبر جای می گیرند. روزی در تمرینات به آرش دادگر گفتم که چه تفاوتی دارد برای نشان دادن قبر به مخاطب از جعبه های کوچک&nbsp; سفید رنگ&nbsp; استفاده کنیم و یا به شیوه دیگری عمل کنیم.</p> <p><br /> <strong><em>- جنس بازیتان در نمایش بر اساس چه ویژگی هایی شکل گرفت ؟</em></strong></p> <p>&nbsp;یکی از علاقمندی هایم در نمایش های آرش دادگر این است شخصیت هایی وجود دارد که مابه ازایی ندارند. نظیر سگ دوزخی در نمایش کالون و یا همین گورکن نمایش هملت&nbsp; و کلنجار رفتن و بازی کردن این شخصت ها برای من خیلی جذابند . شخصیت هایی که باید آفریده و خلق بشوند و باید ساحت درونی و بیرونی برایشان خلق کرد و نمونه و الگویی برای نزدیک شدن به آن ها وجود ندارد. در نمایش های آرش دادگر بازیگران وظیفه دارند نقششان را شکل و هویت بدهند . ما فضای خالی و با دکور ساده و محدودی روبه هستیم و تلاش کردیم با استفاده از یک سری آکسسوار&nbsp; ساده جهان نمایش را خلق کنیم . در این وضعیت اجرایی اهمیت و کارکرد بازیگر خیلی مهم است . ما اینگونه تئاتر آموخته ایم که برای برای روح تئاتر ارزش قائل شویم و وقت صرف کنیم و در یک پروسه چند ماهه نمایشی را برای اجرا آماده کنیم. اما با توجه به شرایط موجود امروز تئاتر مقداری این نوع کار کردن سخت شده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>
منبع:ایران تئاتر