tik8
پیگیری بلیط
گفت وگو با آناهیتا غنی زاده کارگردان نمایش لاکی عجق وجق

گفت وگو با آناهیتا غنی زاده کارگردان نمایش لاکی عجق وجق

  • ۰۶ امرداد ۱۳۹۵
  • ساعت:۰۵:۴۹

شرح خبر

<p style="text-align: justify;">&quot;آدم برفی&quot;، &quot;اسب و &nbsp;سیب و بهار&quot; و &quot;زیبای بی اعتنا&quot; از جمله اجراهای صحنه ای آناهیتا غنی زاده محسوب می شوند. داستان نمایش &quot;لاکی عجق وجق&quot; درباره لاک پشتی است که فکر می کند لاک اش میان او و دوستانش فاصله ایجاد کرده است. برای همین لاک اش تنها می گذارد تا از تنهایی دربیاید. این نمایش با نویسندگی امیر مشهدی عباس ،بازیگری و نمایشگران عروسکی یه ترتیب ورود به صجنه: آرش صادقیان حقیقی، آزاده نوری، ملیحه مقیمی اسفندآبادی، عطا مقیمی، سمیرا مهدوی و ترانه سرایی آزاده فرهنگیان و تهیه کنندگی حمید رسولی در تالار هنر روی صحنه رفته است. با آناهیتا غنی زاده درباره ساختار و مضمون نمایشش، تئاتر عروسکی و مختصاتش &nbsp;گفت وگویی انجام داده&zwnj;ایم.<br /> آیا نمایش لاکی عجق وجق را فقط مختص کودکان اجرا کرده اید؟<br /> نمایش لاکی عجق &nbsp;وجق در واقع مخاطب اصلیش خردسالان و کودکان است و البته بزرگسالان هم دیدن نمایش می&zwnj;تواند برایشان جذاب است و موقعی که با بچه هایشان به سالن می آیند با کار ارتباط برقرار می&zwnj;کنند. خوشبختانه در این مدت اجرا با نمایش بچه ها، ارتباط خوبی برقرار کرده اند و استقبال خوب بوده است. نکته حائز اهمیت کمبود تبلیغات تئاتر کودک است که باعث چالش هایی برای تئاتر کودک شده است. خیلی از خانواده ها اطلاعی از نمایش&zwnj;های کودک در حال اجرا ندارند و باید در این زمینه کارهایی انجام داد.<br /> &nbsp;برای ارتباط بهتر مخاطب کودک با نمایش چه تمهیداتی اندیشید؟<br /> دکور زیبا، طراحی نوری متفاوت و گوناگون و موسیقی شاد و عروسک&zwnj;های زیبا شاکله نمایش ما را برای ارتباط خوب کودکان با نمایش به وجود آورده است. برای رسیدن به این خواسته هزینه&zwnj;های زیادی صرف شده است.<br /> آیا با توجه به وجود چندین سالن اختصاصی برای تئاتر کودک، آیا هنوز تئاتر کودک با مخاطبان ثابتی روبه رو نیست؟<br /> &nbsp;من بعد از پنج سال دوباره نمایشی را روی صحنه اجرا کردم و نسبت به پنج سال قبل شاهد تغییرات کمی و کیفی در نوع اجراها و مخاطب بوده ام. الان خیلی از خانواده&zwnj;ها بچه هایشان را به دیدن تئاتر کودک می&zwnj;آورند. با توجه به جمعیت بالقوه&zwnj;ای که وجود دارند .باید از این مخاطبان انبوه بالقوه &nbsp;در جهت توجه دادن به تئاتر استقاده بهینه تری انجام داد و در ضمن تعداد سالن های ویژه کودک را افزایش داد. خیلی &nbsp;ازدوستان فعال تئاتر کودک در فرهنگ سراها نمایش روی صحنه می&zwnj;برند که سالن&zwnj;های استاندارد و مناسبی برای اجرای نمایش ندارند و چند منظوره هستند.<br /> با توجه به رشد آگاهی هایی کودکان این دوره و زمانه و دسترسی آسانی که به تکنولوژی روز دارند، برای اینکه با این پیشرفت همراه باشید. چه کارهایی انجام داده اید؟<br /> سال&zwnj;ها است که در حوزه نمایش خلاق مربی آموزشی هستم و با بچه ها دوره های نمایش خلاق را برگزار می&zwnj;کنم و در کنارش آموزشگاه &nbsp;تئاتر و کودک و نوجوان را تاسیس کرده&zwnj;ام و در آن فعالیت می&zwnj;کنم و هیچ وقت در این دوران و دو دهه اخیر ارتباطم با کودکان گسسته نشده است و بر اساس نیاز سنجی امروز مخاطب کودک نمایش اجرا می&zwnj;کنم. شناخت مخاطب بحث مهمی است و باعث ایجاد ارتباط می&zwnj;شود. معتقدم آموزش برای بچه&zwnj;های نسل امروز، باید به صورت غیر مستقیم انجام شود؛ در همین راستا این نمایش با دو داستان موازی پیش می&zwnj;رود و پیام آموزشی خود را لابهلای داستان اصلی به مخاطبانش که بهترین آنها می&zwnj;توانند گروه سنی پایه&zwnj;های ابتدایی باشند، می&zwnj;رساند. در نمایش نگاه متفاوتی به فضای جنگل وجود دارد و با طراح صحنه، سینا ییلاق بیگی به این جمع بندی رسیدیم که جنگلی ابستره و خیال پردازانه را مورد استفاده قرار بدهیم .در طراحی میزانسن ها و متن با توافق با نویسنده به یک زیبا شناساسی رسیدیم و درکنارش از آواز (ترجیع بند) استفاده کرده&zwnj;ایم که بن مایه نمایش در این ترانه ارائه می&zwnj;شود و آزاده فرهنگیان ترانه سرا و موسیقی عبد آتشانی به این قضیه کمک کرده است.&nbsp;<br /> در بحث تعویض دکور صحنه هم موثر عمل کردید؟</p> <p style="text-align: justify;">بله، در این تعویض صحنه بدون اینکه قطع نوری انجام شود و چند دقیقه ای زمان صرف تغییرات بشود، در لحظه و بدون اتلاف وقت، یکی از نمایشگران عروسکی و یا بازیگران باخواندن این ترجیع بند شعری &quot;هرکسی توی دنیا &nbsp;یه شکل و رنگی دارد . هرکی با شکل خودش لطف و قشنگی دارد&quot; این کار را انجام می&zwnj;شود. لاک پشت قصه ما تصور می&zwnj;کند که لاک سنگینش باعث تنهایش شده است و از لاکش بیرون می آید و با سفری که انجام می&zwnj;دهد به درک درستی می&zwnj;رسد و دوباره به لاکش برمی&zwnj;گردد. در اصل می&zwnj;خواهیم بگوئیم هر کسی یک توانایی و ظرفیتی دارد که باید آن را واکاوی کند و آز آن انرژی بگیرد و اعتماد به نفسش را تقویت کند. برخی از خانواده&zwnj;ها توقعات نابه جایی از کودکانشان دارند و توقع دارند کودک چهار ساله شان مثل کودک شش ساله رفتار و عمل کند و این امر فشارهای زیادی را به کودکان وارد می&zwnj;کند و باعث می&zwnj;شود کودکی بچه&zwnj;ها ناتمام بماند این امر باید مورد بازنگری قرار بگیرد و معیارها تغییر پپدا کرده&zwnj;است. بنابراین باید از کودکانمان به اندازه توانای هایشان متوقع باشیم و به آنها فرصت بازی کردن و لذت بردن از زندگی را بدهیم . در حین دیدن نمایش هم بارها دیدم با ورود عروسک &ndash; بازیگر جدیدی به صحنه مثل عقاب بچه ها هیجان زده شده&zwnj;اند و کلی شادی می&zwnj;کنند و با جیغ زدن به یک رهایی می&zwnj;رسند و حالشان خوب می&zwnj;شود. در جاهایی با توجه به قصه نمایش با طرح مضامینی بچه&zwnj;ها به تفکر وادار می&zwnj;شوند. در پایان از همه&zwnj;ی اعضای گروه عزیز که با همراهی&zwnj;ها و همدلی&zwnj;هایشان برای به نتیجه رسیدن این اجرا در کنارم بودند، سپاسگزاری می&zwnj;کنم.</p>
منبع:ایران تاتر