tik8
پیگیری بلیط
گزارشی از آغاز نمایش "مکبث" به کارگردانی "امیر دژاکام"

گزارشی از آغاز نمایش "مکبث" به کارگردانی "امیر دژاکام"

  • ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
  • ساعت:۱۱:۱۸

شرح خبر

<p>شب گذشته نمایش &laquo;مکبث&raquo; به کارگردانی امیر دژاکام اجرای خود را در سالن یک تماشاخانه شهرزاد آغاز کرد.<br />امیر دژاکام قبل از شروع اجرا در سخنانی اظهار کرد: این طور معمول شده که در شروع هر نمایش، برای آن افتتاحیه&zwnj;ای برگزار می&zwnj;کنند. دلم می&zwnj;خواست این نمایش را کلمه افتتاح کند. دلم می&zwnj;خواست واژگانی درخور کنار هم بنشینند و این واژگان، نمایش را افتتاح کنند. امروز دلم می&zwnj;خواست درباره این صحبت کنیم که ما به طور کل چرا نمایش یا تئاتر کار می&zwnj;کنیم. تئاتر هنری برای سرگرمی، آموزش، اندیشیدن و یا مواردی دیگر است. چرا شما به عنوان تماشاگر به سالن نمایش می&zwnj;آیید. از ما چه انتظاری دارید و ما چه باید بکنیم.<br />وی افزود: اگر قرار باشد که من برای شما سرگرمی درست کنم، شما در سیرک، جدول حل کردن، شطرنج و هزار جای دیگر هم می&zwnj;توانید این سرگرمی را پیدا کنید. پس چرا من این کار را در تئاتر انجام دهم. اگر قرار بر اندیشیدن باشد، دانشگاه&zwnj;ها، سخنرانی&zwnj;ها، مقاله&zwnj;ها، کنفرانس&zwnj;ها و &hellip; برای اندیشیدن است. در نهایت من قرار است چه کاری انجام دهم. چرا اساساً هنر تئاتر وجود دارد و ضرورت آن چیست.<br />دژاکام توضیح داد: ما انسان&zwnj;ها همواره هنگامی که یک تجربه به دست می&zwnj;آوریم، می&zwnj;فهمیم. یعنی فهم ما حاصل تجربه&zwnj;های ماست که می&zwnj;تواند با واسطه یا بدون واسطه ایجاد شده باشد. اکثر ما به تجربه&zwnj;های علمی با واسطه و بدون واسطه باور داریم. به نوعی از این طریق به فهم می&zwnj;رسیم و چون تجربه&zwnj;هایمان از پدیده&zwnj;های مختلف متفاوت بوده، فهم ما نیز متفاوت می&zwnj;شود. به عنوان مثال فهم ما از مادر متفاوت است. چراکه معنی کلمه مادر برای بچه&zwnj;ای که مادرش او را سر راه گذاشته با بچه&zwnj;ای که مادرش سالیان سال او را در آغوش گرفته متفاوت است. در نهایت می&zwnj;توان این طور نتیجه گرفت که فهم ما از دانش و هنر متفاوت است و به همین دلیل تعارض، درگیری و جنگ داریم.<br />وی افزود: اگر به فهم مشترک دست پیدا کنیم، صلح و آرامش برقرار شده و از میزان ناهنجاری&zwnj;های اجتماعی کاسته می&zwnj;شود. در واقع به زعم بنده هنر تئاتر به این دلیل وجود دارد که ما به فهم مشترک برسیم. همه فاکتورهای قبلی را هم می&zwnj;تواند در خودش داشته باشد اما آن چیزی که در تئاتر استثنا بوده، فهم مشترک است. چراکه یک تجربه خیالی را در اختیار تماشاگران قرار می&zwnj;دهد. رمان و سینما هم همین کار را انجام می&zwnj;دهند اما آنها زنده نیستند. در صورتی که هنر تئاتر چهره در چهره و زنده است و این اصلی&zwnj;ترین ارزشی است که در تئاتر وجود دارد و در هیچ هنر و اتفاق دیگری وجود ندارد.<br />دژاکام ادامه داد: تئاتر تجربه خیالی را در اختیار یک ملت قرار می&zwnj;دهد و به این صورت یک ملت ۲۰ ساله، ۵۰ ساله می&zwnj;شود. اما ما آن را از دست دادیم و در حال حاضر آن را نداریم. در واقع اکنون ما سرگرمی داریم.<br />این کارگردان در بخش دیگری از صحبت&zwnj;هایش یادآور شد: دلم نیامد که در افتتاحیه نمایش &laquo;مکبث&raquo; از شرایط کشورم و غمی که روی دل&zwnj;هایمان وجود دارد، حرف نزنم. دلم نیامد درباره روح سخت و سنگینی که بر همه ما حکومت می&zwnj;کند و وجود دارد حرف نزنم. سیل دردناکی که همه ما را دربرگرفته است. چه آنهایی که به صورت مستقیم و چه افرادی که به صورت غیر مستقیم با آن مواجه هستند. ما اگر از سیل فهم مشترک داشتیم، امروز این اتفاق نمی&zwnj;افتاد. ما فهم مشترک از سیل نداریم و هرکدام یک چیز می&zwnj;گوییم. نتیجتاً حتی کارهای درست در میان کارهای دیگر باطل می&zwnj;شود.<br />وی در پایان بیان کرد: دلم نیامد امروز درباره گرانی&zwnj;ها و بیکاری حرف نزنم. خیلی گشتم تا امروز یک کارگر بیکار نمایش را افتتاح کند، چند نفری را پیدا کردم ولی روی آمدن به صحنه را نداشتند و گفتند که آقای دژکام بیاییم روی صحنه تا چه بگوییم. بگوییم بیکاریم و می&zwnj;خواهیم نمایش شما را افتتاح کنیم. گفتم حداقل بیایید و بگویید تا ما بدانیم که کسانی هستند که در این جامعه کار ندارند ولی نشد و من ترجیح دادم تا این نمایش را با کلمه افتتاح کنم. کلمه فهم مشترک.<br />نمایش &laquo;مکبث&raquo; هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در سالن یک تماشاخانه شهرزاد به صحنه می&zwnj;رود.<br />در خلاصه داستان این اثر آمده است: &laquo;مکبث&raquo; به روایت امیر دژاکام با بهره&zwnj;گیری از زبان بدن و به همراهی دیالوگ، به نقل روایتی جدید از داستان مکبث شکسپیر می&zwnj;پردازد. اثری که طی آن برای اولین بار جدا از روایت &laquo;مکبث&raquo;، صدای کاراکترهای دیگر همچون انسان&zwnj;های عادی که روایتشان در طی رویداد بزرگ داستان &laquo;مکبث&raquo; همیشه به فراموشی سپرده شده نیز شنیده خواهد شد &hellip;.<br />الناز تاریخی، آناهیتا صفی خانی، پروا محزون، پریا سلامی، مریم یوسف، شقایق خاکی پور، الناز ملکی، شایان یزدان شناس، احمد داوودی، مصطفی غیاثی، محمد آقا علی اکبری، ابوالفضل جمشیدی، حامد پور محمد، ناصر عزتی، عارف عباسی، طاها عابدی، ماهان عابدی بازیگرانی هستند که در این نمایش ۶۰ دقیقه&zwnj;ای به ایفای نقش می&zwnj;پردازند.<br />از دیگر عوامل این اثر می&zwnj;توان به: تهیه کننده: امیر دژاکام، مدیر تولید: فاطمه نیشابوری، جانشین تهیه کننده: ابوالفضل جمشیدی، دستیار کارگردان: حسین شهبازی وغزاله جهان بین، موسیقی: احسان تارخ، ساکسفون: گلنوش حمیدی، فلوت: پوریا حصارکی، طراح لباس: مژگان عیوضی، طراح پوستر: امیر رجبی، عکاس: مصطفی فرج زاده، دستیاران حرکت نگاری: الناز تاریخی، آناهیتا صفی خانی، مدیر صحنه: عارف عباسی، دستیار لباس: فاطمه محمدی، دوخت لباس: زهرا بهرامی، طراح گریم: علی فرزامی، طراح ویدیو: امسن جعفری، دستیار ویدیو: بهرام حاج جعفری زاده اشاره کرد.</p>
منبع:خبرگزاری مهر