tik8
پیگیری بلیط
چگونه می‌توان مجذوب دنیای نمایش شد

چگونه می‌توان مجذوب دنیای نمایش شد

  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
  • ساعت:۰۵:۴۹

شرح خبر

<p style="text-align: justify;">&quot;مصطفا کوشکی&quot; مدیر تئاتر مستقل تهران از نگاه متفاوت این مجموعه به هنرمندان، آثار و مدیریت تئاتر می&zwnj;گوید؛ نگاهی که باعث اعتماد مخاطبان تئاتر به این سالن و کارهایش شده است.<br /> این روزها سالن&zwnj;های خصوصی بسیاری، در نقاط مختلف شهر تهران مشغول به فعالیت هستند که هر شب در آن&zwnj;ها آثار متنوعی اجرا می&zwnj;شوند. سالن تئاتر مستقل تهران از جمله این سالن&zwnj;هاست که با وجود کوتاهی مدت فعالیت&zwnj;اش بسیار موفق عمل کرده و مخاطبان بسیاری را برای تماشای نمایش جذب کرده است. مصطفا کوشکی مدیر این مجموعه با اشاره به تازه&zwnj;ترین نمایش&zwnj;هایی که در این سالن به صحنه می&zwnj;روند گفت: نمایش &quot;دوشس ملفی&quot; به کارگردانی محمدرضایی راد از امروز 23 شهریورماه و &quot;باد شیشه را می&zwnj;لرزاند&quot; به کارگردانی مشترک من و هستی حسینی از 4 مهرماه به صحنه می&zwnj;روند.<br /> کوشکی در ادامه افزود: این دو اجرا یک تفاوت نسبت به سایر اجراهای این مجموعه خواهند داشت و آن تغییر جایگاه صندلی&zwnj;های این دو اجرا خواهد بود که وجه متفاوتی از سالن تئاتر مستقل را نشان خواهد داد. این تغییر به شدت در اجرا تاثیر می&zwnj;گذارد و کمک می&zwnj;کند نمایش همسو با طراحی صحنه جلو برود.<br /> کوشکی با اشاره به اجراهای موفق تئاتر مستقل تهران و استقبال تماشاگران عنوان کرد: نمایش&zwnj;های &quot;رویای شب نیمه تابستان&quot; و &quot;دکلره&quot; اجراهای خود را با سی هزار تماشاگر به اتمام رساندند که بسیار قابل توجه است.<br /> این کارگردان تئاتر در رابطه با تاسیس سالن&zwnj;ها در نقاط مختلف شهر تهران به منظور تمرکز&zwnj;زادیی و تاثیری که بر جذب و افزایش تماشاگران دارد توضیح داد: تمرکززدایی هم می&zwnj;تواند خوب و هم بد باشد. ما در صنف&zwnj;های دیگر هم شاهد این موضوع هستیم که در یک موقعیت جغرافیایی خاص گردهم می&zwnj;آیند و کار می&zwnj;کنند مانند صنف طلافروش&zwnj;ها و... این ثابت شده که مخاطب برای تهیه آنچه مدنظر دارد به بورس آن مراجعه می&zwnj;کند. حال اگر تئاتر را کالای فرهنگی درنظر بگیریم می&zwnj;بینیم مخاطب به جایی می&zwnj;رود که قادر باشد تعداد زیادی کار ببیند و از میان آنها انتخاب کند.<br /> این هنرمند همچنین در مورد دلایل محبوبیت این مجموعه از آثار روی صحنه&zwnj;اش گفت: مدیریت و نحوه برخورد با مخاطبان و گروه&zwnj;های اجرایی بسیار اهمیت دارد؛ ما الگویی از تئاتر دولتی داشتیم که الگوی خودمحوری است؛ مدیران تئاتر ابتدا خودشان و بعد هنرمندان و تماشاگران را در نظر می&zwnj;گرفتند؛ چراکه چیزی را از دست نمی&zwnj;دادند.<br /> او افزود: به عنوان مدیر در جایگاهی قرار می&zwnj;گرفتند و خودشان را بالاتر می&zwnj;دیدند بنابراین هرشخصی را که صلاح می&zwnj;دانستند می&zwnj;آورند و هرطور که می&zwnj;خواستند با آنها رفتار می&zwnj;کردند، اینکه هنرمندان در این میان راضی بودند یا نه اهمیت نداشت؛ متاسفانه تئاتر خصوصی هم از همین الگوی مدیریتی استفاده کرد زیرا الگوی دیگری نداشت. بر این اساس تلاش کردیم تا این الگوها را تغییر دهیم؛ این را در نظر گرفتیم که ما هم آرتیستیم، بنابراین دوست داریم چگونه با ما برخورد شود؟ آنگونه که علاقمند بودیم با ما رفتار شود، همان رفتار را با هنرمندان داشتیم.<br /> &nbsp;مدیر تئاتر مستقل تهران در ادامه عنوان کرد: یکی از اولین کارهایی که انجام دادیم حذف کف فروش بود که سالن&zwnj;های خصوصی ایجاد کرده بودند و حتی برخی از سالن&zwnj;های دولتی هم به نوعی از آن پیروی می&zwnj;کردند. از سوی دیگر تصمیم به دعوت از هنرمندان برای اجرا گرفتیم. جایگاه هنرمندان باید حفظ شود، باید از آنها خواهش کرد تا نمایش&zwnj;شان را در شرایط مساعد و با امکانات مناسب به صحنه ببرند؛ این اتفاق خوبی است که از سالن مستقل تهران به سایر سالن&zwnj;های دیگر هم می&zwnj;رود.<br /> او اظهار کرد: این نگاه نسبت به تئاتر خصوصی ایجاد شده بود که نمایش&zwnj;ها را نابود می&zwnj;کند؛ دکور، نور و لباس را که عناصر اصلی تئاتر هستند را از آنها می&zwnj;گیرد؛ این در حالیست که ما به این فکر کردیم که تئاتر با بهترین کیفیت باید به صحنه برود. دو نمایش داشتیم که نمونه طراحی صحنه آنها را حتی در سالن&zwnj;های اصلی کشور هم کمتر می&zwnj;توان دید، نصب دکور نمایش &quot;سوراخ&quot; نزدیک به 25 روز زمان برد؛ طراحی و نصب دکور &quot;رویای شب نیمه تابستان&quot; هم همینطور. تلاش ما بر آن بود تا نمایش&zwnj;ها فقیر نشوند.<br /> کارگردان نمایش &quot;باد شیشه&zwnj;ها را می&zwnj;لرزاند&quot; در رابطه با معیار کیفیت آثار برای انتخاب و اجرا در این سالن اذعان کرد: با توجه به برداشتن کف فروش، می&zwnj;بایست روند درستی را پیش می&zwnj;گرفتیم تا ضرر نکنیم و شکست نخوریم بنابراین از افرادی که کارهایشان کیفیت بالایی دارند دعوت کردیم؛ کیفیت دو وجه دارد، تعدادی از کارها کیفیت دارند اما مخاطب ندارند و آن به دلیل نگاه متفاوت خالقان آن به هنر است؛ نگاهی که بسیار ارزشمد است اما مخاطب ممکن است در وهله دوم قرار بگیرد. افرادی هم علاوه بر کیفیت در آثارشان، فاکتورهای مخاطب را هم درنظر می&zwnj;گیرند مانند اینکه مردم کارهای قصه&zwnj;گو را دوست دارند. منظور از مردم مخاطبانی هستند که شناخت جامعی از هنر تئاتر ندارند، اینکه چگونه می&zwnj;توان آنها را به سالن&zwnj;های نمایش آورد. نمایش مخاطب می&zwnj;خواهد و ما به دنبال این مساله هستیم. در این میان هستند نمایش&zwnj;هایی که به شکل دیگری از کمیت توجه دارند و صرفا با حضور چهره&zwnj;ها مخاطبان را به سالن&zwnj;ها می&zwnj;آورند؛ ما سراغ این نمایش&zwnj;ها نمی&zwnj;رویم گرچه کار بسیار راحتی است.<br /> کوشکی با اشاره به اعتماد ایجاد شده برای مخاطبان ثابت مجموعه تئاتر مستقل تهران عنوان کرد: افرادی که به دیدن تئاتر می&zwnj;آیند، همراه خودشان افراد دیگری را می&zwnj;آورند؛ مساله&zwnj;ای که بارها آن را تجربه کرده&zwnj;ایم. در گذشته تبلیغاتی برای تئاتر وجود نداشت اما سالن&zwnj;ها کاملا پر از تماشاگر بودند و صف تعدادی از کارها دور سالن تئاترشهر می&zwnj;چرخید. این مسیری است که باید آن را دنبال کینم تا کیفیت حرف اول را بزند. به زودی نمایش &quot;دوشس ملفی&quot; از محمد رضایی راد را بر صحنه خواهیم داشت؛ نمایشی که هیچ فاکتوری برای مخاطبان فیک ندارد و از فردی متفکر است. ما تلاش می&zwnj;کنیم تا افراد تئاتر ببیند و مخاطبان ثابت آن شوند؛ باید بر تعداد تماشاگران تئاتر اضافه کنیم، تا اینکه خودمان را به رخ بکشیم. آن زمان حاشیه امنی برای همه به وجود می&zwnj;آید که بتوانند کارهایی که می&zwnj;خواهند را انجام دهند. مخاطب باید سحر دنیای نمایش شود چراکه تئاتر دنیای بسیار عجیب و اعتیادآوری است. در این مسیر بازدید 30 هزار تماشاگر از دو نمایش &quot;رویای شب نیمه تابستان&quot;، &quot;دکلره&quot; و 22 هزار تماشاگر از نمایش &quot;سوراخ&quot; و &quot;خدای کشتار&quot; مهر تاییدی بر این اتفاق است.<br /> &nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>
منبع:هنر آنلاین