tik8
پیگیری بلیط
نمایش خسیس برای همه گروه های سنی

نمایش خسیس برای همه گروه های سنی

  • ۱۰ امرداد ۱۳۹۶
  • ساعت:۰۶:۱۰

شرح خبر

<p>به گزارش تیکت به نقل از خبرگزاری هنرآنلاین: انتخاب نمایشنامه&zwnj;های معروف و محتوادار برای اجرای چندین و چندباره بر روی صحنه تئاتر و همزمان کوشش برای آدابته کردن آن با حال و هوای فرهنگ ایرانی، ابتکاری در خور تحسین است و نتیجه&zwnj;اش به مراتب&nbsp; بسیار بهتر از روی آوردن به آثار بی&zwnj;محتوا و یا اقدام به نوشتن متون مبتذل و سطحی است. در این رابطه انتخاب نمایشنامه &quot;خسیس&quot; اثر &quot;ژان بابتیست پوکلن&quot; ملقب به &quot;مولیر&quot; نمونه&zwnj;ای از این نوع آثار است. این اثر که به طور همزمان در دو ژانر &quot;کمدی شخصیت&quot; و &quot;کمدی رفتار&quot; جای می&zwnj;گیرد، به سبب دستکاری&zwnj;ها و ذهن&zwnj;کاری&zwnj;های مریم کاظمی تغییر ژانر و ساختار داده و در اصل نیمی از آن به &quot;مولیر&quot; تعلق دارد و نیمی هم برآیند ذهن مریم کاظمی است؛ با افزودن ترانه&zwnj;های شاد، ریتمیک و موسیقی ضربی و آهنگ&zwnj;های نسبتا فولکلوریک، همان طور که اشاره&nbsp; شد، از ژانرهای اولیه خودش بدر آمده&nbsp; و کلا به &quot;کمدی موزیکال&quot; و با ارزیابی دقیق تر، به &quot;کمدی درام موزیکال&quot; تبدیل شده است.</p> <p>ترانه&zwnj;ها عمدتا از میان ترانه&zwnj;هایی که ریتم شاد و مردم پسندانه دارند، انتخاب و حتی با تغییراتی باز نوازی شده&zwnj;اند؛ در این رابطه می&zwnj;توان به ترانه&zwnj;های &quot;پرسون پرسون اومدم در خونه&zwnj;تون&quot;، &quot;حمومک مورچه داره&quot;، &quot;ملا ممد جان&quot; و... اشاره نمود.</p> <p>نمایش به شخصیتی محوری بنام &quot;هارپاگون&quot; می&zwnj;پردازد که دارای دو فرزند بزرگ است، اما از شدت خساست و مال&zwnj;دوستی حاضر نیست حتی به سعادت دختر و پسرش اهمیت بدهد، برای او پول بیشتر مساوی است با همه چیز و همه کس. این پرسوناژ حین خاص بودنش، تیپیک هم&nbsp; هست؛ شخصیت همه آدم&zwnj;های خسیس را به نمایش می&zwnj;گذارد. &quot;مولیر&quot; طوری این پرسوناژ را پردازش کرده که در کل همه آدم&zwnj;ها و شرایط پیرامونی او جبرا تحت تأثیرش قرار می&zwnj;گیرند. او پرسوناژی ساده و تک ساحتی به شمار می&zwnj;رود و تک بعدی بودنش در تعلق آشکار همه خاطرش به مادیات و ثروت&zwnj;اندوزی، برجسته شده است. باید یادآور شد که &quot;هارپاگون&quot; جزو جالب&zwnj;ترین و کمیک&zwnj;ترین پرسوناژهای دنیای نمایش است.</p> <p>نمایش &quot;خسیس&quot; به نویسندگی &quot;مولیر&quot; که با طراحی، کارگردانی و دخالت&zwnj;ها و تغییر نسبی متن توسط مریم کاظمی در حال اجرا بر روی صحنه پردیس تئاتر تهران است، همکاری خوب همه اعضای گروه نمایشی را به نمایش می&zwnj;گذارد.</p> <p>این اجرا با حضور حسین محب&zwnj;اهری در نقش &quot;هارپاگون&quot; آغاز می&zwnj;شود. او ابتدا به جلو صحنه می&zwnj;آید و با حرکاتی موزون ترانه&zwnj;ای شاد می&zwnj;خواند؛ با بالا رفتن پرده، بازیگران دیگر نیز با او &quot;هم حالت&quot; و &quot;هم صدا&quot; می&zwnj;شوند؛ همین حرکت اولیه نشان می&zwnj;دهد که نمایش &quot;خسیس&quot; با رویکرد تازه&zwnj;ای اجرا می&zwnj;گردد.</p> <p>طراحی لباس و چهره&zwnj;پردازی همه بازیگران مناسب با نوع پرسوناژ و نمایش است و همزمان سعی شده که از رنگ&zwnj;های شاد و روشن و چشم&zwnj;نواز بیشتر استفاده شود و البته در همه این طراحی&zwnj;ها نگرش قراردادی و ابتکاری کارگردان لحاظ شده است.</p> <p>طراحی صحنه، ساده و خلاصه شده است و نشانگر هیچ نوع معماری تاریخی یا اقلیمی خاصی نیست؛ عمده&zwnj;تاً کارکرد حایل گونه&zwnj;ای برای جداسازی صحنه از فضاهای جنبی دارد؛ این طراحی بسیار ساده سبب شده که همه ذهنیت تماشاگران معطوف به خود پرسوناژها باشد. دو ارکستر موسیقی زنده در طرفین صحنه، موسیقی و ترانه&zwnj;های نمایش را اجرا می&zwnj;کنند و پرسوناژها هم آن را همراهی می&zwnj;کنند. نمایش، &quot;پرسوناژ محور&quot; است و بازیگران زیادی هم دارد. از کودکان خردسال هم به خوبی استفاده شده است.</p> <p>همه ابزار صحنه در یک کاناپه خلاصه شده و گاهی چند چهار پایه کوچک هم به صحنه آورده و پس از کاربری نمایشی از صحنه برده می&zwnj;شوند. همراه با ترانه&zwnj;های شاد حرکات موزون و کوریوگرافیک کاربری پیدا کرده و نمایش بیش از آن که صرفا خنده دارو کمیک باشد، شادی افزا و مفرح است. نکته مهم دیگری هم در رابطه با این اجرا وجود دارد: اجرای نمایشنامه اصلی &quot;مولیر&quot; بیشتر برای گروه سنی بزرگسال مناسب است، اما این اجرای فعلی علاوه بر بزرگسالان برای گروه سنی نوجوان و نیز به سبب ترانه&zwnj;ها و ضرباهنگ شاد و موزیکالش، برای گروه سنی کودک هم مناسب است.</p> <p>در این اجرا تا اندازه&zwnj;ای رویکرد فانتزیک و در جاهایی هم نگرش کاریکاتوریک وجود دارد؛ مثلا دادن نقش به بازیگر &quot;کوچک جثه&quot; در کنار بازیگران بلند قامت و نیز کوشش زیاد چهره&zwnj;پرداز نمایش (افسانه قلی&zwnj;زاده) در رابطه با کاربری کلاه گیس&zwnj;ها و چهره&zwnj;پردازی پرسوناژها برای کمیک&zwnj;تر جلوه دادن برخی چهره&zwnj;ها، جزو ذهنیت&zwnj;های کاریکاتوریک محسوب می&zwnj;شود که به کمیک&zwnj;تر شدن نمایش کمک کرده است. ضمنا نواختن گیتار جزو کاربری&zwnj;های ابتکاری و تماشاگرپسندانه به حساب می&zwnj;آید. طراحی بسیارخوب، زیبا و تاحدی فانتزیک لباس هم که توسط مژگان عیوضی انجام شده، اجرا را دراماتیک&zwnj;تر، جلوه&zwnj;دارتر و زیباتر کرده است. در کل، همه چیز نشان می&zwnj;دهد که کارگردان سعی داشته اجرا در وهله نخست باب طبع&nbsp; تماشاگران باشد.</p> <p>پایان بسیار خوش نمایش &quot;خسیس&quot; با طراحی و کارگردانی مریم کاظمی به سبب رویکرد ساده&zwnj;نگرانه و انسانی بسیار خوش&zwnj;بینانه&zwnj;اش که داشته&zwnj;های آرزومندانه و رومانتیکی به آخر نمایش افزوده، عملا مردم&zwnj;پسندانه است. گرچه تماشاگران زیاد نمی&zwnj;خندند، اما همواره تا آخر نمایش با شادی و رغبت با آن همراه می&zwnj;شوند؛ ضمناً موزیکال بودن این اجرای خاص از نمایشنامه &quot;خسیس&quot;، سبب شده که بیش از اثر اولیه شادی و فراهت داشته باشد.</p> <p>بازیگران، همه به تناسب سهمی که در اجرا دارند، خوب بازی می&zwnj;کنند؛ اما در کل، بازی بسیار خوب حسین محب اهری در نقش &quot;هارپاگون&quot; و بازی هومن رهنمون و تا حدی هم میلاد رمضانی جذاب&zwnj;تر و نمایشی&zwnj;تر است.</p> <p>میزانسن&zwnj;ها با توجه به خط روایی داستان نمایش و موقعیت&zwnj;های مورد نظر آن و همزمان متناسب با نوع طراحی صحنه&nbsp; شکل&zwnj;دهی شده&zwnj;اند. توجه به همه عوامل، شامل نوردهی، موسیقی زنده و مخصوصا انتخاب ترانه&zwnj;ها و تأکید زیاد و بجا بر طراحی و رنگ لباس&zwnj;ها و چگونگی چهره&zwnj;پردازی و نوع بازی پرسوناژها که از الزامات ژانر جدید نمایش است، عملا کارگردانی خوب مریم کاظمی را به اثبات رسانده است.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p>
منبع:هنرآنلاین