tik8
پیگیری بلیط
نگاهی به نمایش "طپانچه خانم" به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور

نگاهی به نمایش "طپانچه خانم" به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور

  • ۱۸ آبان ۱۳۹۵
  • ساعت:۰۶:۲۳

شرح خبر

<p style="text-align: justify;">مهم&zwnj;ترین و بارزترين نكته&zwnj;ای که اين نمايش را جذّاب و دیدنی مى&zwnj;کند يك&zwnj;پارچگی و پیوستگی تمام عناصر نمایش در كنار يكديگر است. طرّاحى صحنه&zwnj;ی دیدنی توسط سعيد يزدانى در كنار طرّاحى لباس دقيق توسط پرى&zwnj;دختعابدين&zwnj;نژاد دقيقاً در همان مسيرى حركت مى&zwnj;کند كه بازى بازيگران و موسيقى ساخته آرش عزيزى.<br /> &lrm;شما بعد از ديدن &quot;طپانچه خانم&quot; نمى&zwnj;توانيد در مورد يكى از عناصر به صورت جداگانه نظر بدهيد و مثلاً بگوييد: &quot;عجب طراحى صحنه&zwnj;ای...!&quot; فقط مى&zwnj;شود گفت: &quot;عجب نمايشى...!&quot; چون همه&zwnj;چيز به هم متصل است. بازيگران با استفاده از شيوه&zwnj;ی بازيگريى كه تركيب منظّمى از ژست و حس را شامل مى&zwnj;شود بر صحنه مى&zwnj;درخشند. ميزانسن&zwnj;های مهندسى و خطّى كارگردان در صحنه&zwnj;ای مربّع و بسته&zwnj;های مستطيل شكلى از كاه، چشم را نوازش مى&zwnj;دهد.&nbsp;<br /> &lrm;موسيقى به هيچ عنوان سعى ندارد خود را به زمانِ وقوع داستان محدود كند و اين اتّفاق نه&zwnj;تنها نقطه&zwnj;ظعف محسوب نمى&zwnj;شود كه حتّى نقطه&zwnj;ی قوّت موسيقى به شمار مى&zwnj;آيد و بدون اينكه تماشاچى محو شنيدن موسيقى شود، فضاى صحنه را به شكل دقيقى فراهم مى&zwnj;کند و بارِ بزرگى را از دوش بازيگران برمى&zwnj;دارد.&nbsp;<br /> &lrm;تمام اين عناصر فقط در يك صورت قابل بررسى هستند، بايد يك كارگردانِ &quot;علمى&quot; آن&zwnj;ها را كنار هم قرار دهد.<br /> &lrm;شهاب&zwnj;الدّین حسين&zwnj;پور به خوبى از پس اين كار برآمده و درنتيجه به اجرايى منسجم دست يافته و اثر هنرى يك&zwnj;دستى را براى نگاه كردن فراهم مى&zwnj;کند...<br /> &lrm;تنها بخشى از اين اثر كه مى&zwnj;شود به آن خورده گرفت، متن نمايش است. نمايش&zwnj;نامه با زبانى فاخر و البته درخشان شروع مى&zwnj;شود، شخصيت&zwnj;ها به درستى رشد مى&zwnj;کنند، گِره دراماتيك در زمان مناسب رُخ مى&zwnj;دهد ولى درست در زمانى كه تماشاچى انتظارش براى خلاقيت از نويسنده به اوج مى&zwnj;رسد شخصيت اصلى نمايش&zwnj;نامه كه فردى خود رأى و البته مستبد است ناگهان و بدون هيچ مقدمه&zwnj;ای تغيير مى&zwnj;کند و دقيقاً از همين&zwnj;جاست كه مشكلات متن آغاز مى&zwnj;شود. تكليف شخصيت&zwnj;ها، تكليف داستان، تكليف ساختار درام و تمام تكاليف همگى در يك صحنه و با كمك يك مونولوگ به شيوه&zwnj;ی سريال&zwnj;های تلوزيونى روشن مى&zwnj;شود و مخاطب را از خود دور مى&zwnj;کند. امّا بازيگران و كارگردان نمايش با تمام توان سعى در رفع و رجوع كردن اين نقص دارند و تا حد زيادى هم موفق به انجام اين كار مى&zwnj;شوند.<br /> &lrm;در مجموع &quot;طپانچه خانم&quot; يك نمايش موفق و ديدنى است و تماشاى اين اثر را مى&zwnj;توان پيشنهاد داد...<br /> &lrm;لازم به ذکر است&quot;طپانچه خانم&quot; هرروز در مجموعه&zwnj;ى تئاترشهر، سالن چهارسو، ساعت ٢٠ (پنج&zwnj;شنبه و جمعه در دو سانس ١٨ و ٢٠) اجرا مى&zwnj;شود.</p> <p>&nbsp;</p>
منبع:تیکت