tik8
پیگیری بلیط
گفتگو با فریبا متخصص بازیگر نمایش "طپانچه خانم"

گفتگو با فریبا متخصص بازیگر نمایش "طپانچه خانم"

  • ۰۲ آذر ۱۳۹۵
  • ساعت:۱۰:۴۱

شرح خبر

<p dir="RTL" style="text-align: justify;">به گزارش تیکت به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، فریبا متخصص که این روزها در نمایش &quot;طپانچه خانم&quot; در نقشی بسیار متفاوت بازی می&zwnj;کند، با تاکید می&zwnj;گوید در سریال&zwnj;های تلویزیونی از بازیگران زن بیشتر خواسته می&zwnj;شود که چای بیاورند و میوه پوست بکنند<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>بر اساس گزارش تهیه شده از نرگس کیانی،</strong>&nbsp;فریبا متخصص، بازیگر با سابقه که سریال&zwnj;های تلویزیونی و فیلم&zwnj;های سینمایی بیشتر از او مادری مهربان ساخته است، این روزها توانایی&zwnj;های کمتر دیده شده بیان و بدنش را روی صحنه تئاتر و در نقش اخترالسلطنه در نمایش &quot;طپانچه خانم&quot; به خدمت گرفته است<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">فریبا متخصص که این روزها مشغول ضبط فصل دوم سریال &quot;شهرزاد&quot; در نقش مرضیه و فیلم سینمایی &quot;پشت دیوار سکوت&quot; هم هست، انرژی و توان بسیاری برای نمایش &quot;طپانچه خانم&quot; و نقش اخترالسلطنه گذاشته است؛ چیزی که از چشم داوران سی و چهارمین جشنواره بین&zwnj;المللی تئاتر فجر هم پنهان نماند و تندیس بهترین بازیگر زن را برای او به ارمغان آورد<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">نمایش &quot;طپانچه خانم&quot; به نویسندگی محمدامیر یاراحمدی و کارگردانی شهاب&zwnj;الدین حسین&zwnj;پور تا 12 آذر هر شب ساعت 20 در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می&zwnj;رود. آن&zwnj;چه در ادامه می&zwnj;خوانید گفت&zwnj;و&zwnj;گویی است با فریبا متخصص که از مشغله&zwnj;های این روزهایش می&zwnj;گوید<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>سال گذشته با نمایش &quot;هیچ&zwnj;کس نبود بیدارمان کند&quot; به نویسندگی محمدامیر یاراحمدی و کارگردانی پیام دهکردی و نمایش &quot;طپانچه خانم&quot; باز هم به نویسندگی یاراحمدی و کارگردانی شهاب&zwnj;الدین حسین&zwnj;پور، دوره پَر کاری را بر صحنه تئاتر پشت سر گذاشتید. آخرین باری که پیش از این دو نمایش روی صحنه بودید، به چه زمانی برمی&zwnj;گردد؟</strong></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">آخرین حضور من روی صحنه تئاتر به نمایش &quot;قرمز و دیگران&quot; به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی برمی&zwnj;گردد که اسفند سال 82 در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا شد<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>دلیل این فاصله طولانی چه بود؟</strong></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">پیش از &quot;قرمز و دیگران&quot; من نمایش&zwnj;های دیگری هم داشتم اما حضور در تئاتر برای بازیگری که در رادیو، تلویزیون و سینما هم بازی می&zwnj;کند، بسیار دشوار است و بازیگر باید باقی کارهایش را تعطیل کند و در اختیار تئاتر باشد. اکنون نیز اجرای نمایش &quot;طپانچه خانم&quot; با ضبط سری دوم سریال &quot;شهرزاد&quot; به کارگردانی حسن فتحی و فیلم سینمایی &quot;پشت دیوار سکوت&quot; به کارگردانی مسعود جعفری&zwnj;جوزانی همزمان شده است و زمان&zwnj;بندی بین آن&zwnj;ها و رسیدن به هر سه توان زیادی از من می&zwnj;گیرد<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>پس تنها دلیل این فاصله طولانی مشکلات هماهنگی بین حضور در تئاتر و &nbsp;کارهای تصویری بود؟</strong></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">بله. به خاطر نمی&zwnj;آورم که زمانی بیکار بوده باشم و خوشبختانه مدام یا در رادیو بوده&zwnj;ام یا مشغول ضبط سریال و فیلم سینمایی<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">&nbsp;</p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>چه شد که شهاب&zwnj;الدین حسین&zwnj;پور برای نقش اخترالسلطنه که با نقش&zwnj;های&zwnj;تان در دنیای تصویر هم متفاوت است، به یاد شما افتاد؟</strong></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">او خود به یاد من نیفتاد. در نمایش &quot;هیچ&zwnj;کس نبود بیدارمان کند&quot; که خرداد و تیر 94 در تماشاخانه خصوصی باران و سپس در بخش مرور سی و چهارمین جشنواره بین&zwnj;المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، محمدامیر یاراحمدی مرا به پیام دهکردی پیشنهاد داد<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">آشنایی من و محمدامیر یاراحمدی نیز به سابقه همکاری&zwnj;مان در رادیو برمی&zwnj;گردد. او در رادیو هم سردبیر است و هم نویسنده و صدای مرا به خوبی می&zwnj;شناخت. خیلی&zwnj;ها گمان می&zwnj;کنند که من تنها می&zwnj;توانم نقش مادری مهربان را بازی کنم که گاهی اشکی هم می&zwnj;ریزد اما خوشحالم که یاراحمدی و دهکردی به واسطه آشنایی با قابلیت&zwnj;های صدایم به من اعتماد کردند<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">شهاب&zwnj;الدین حسین&zwnj;پور نمایش &quot;هیچ&zwnj;کس نبود بیدارمان کند&quot; را دیده و محمدامیر یاراحمدی که آن زمان مشغول نگارش نمایشنامه &quot;طپانچه خانم&quot; برای اجرا توسط حسین&zwnj;پور بود، مرا در جریان آن گذاشت<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>پس محمدامیر یاراحمدی موجب بازگشت&zwnj;تان به صحنه تئاتر پس از 13 سال شد</strong><strong><span dir="LTR">.</span></strong></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">بله. زمانی که شهاب&zwnj;الدین حسین&zwnj;پور براساس پیشنهاد یاراحمدی با من تماس گرفت، اولین چیزی که با تردید گفت این بود که شما بیشتر نقش مادرهای مهربان را بازی کرده&zwnj;اید، فکر می&zwnj;کنید صدای&zwnj;تان برای نقش اخترالسلطنه جواب می&zwnj;دهد؟ پاسخ من این بود که نمی&zwnj;دانم و اجازه دهید اول متن را بخوانم. زمانی که متن را خواندم بسیار از آن خوشم آمد<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>گمان می&zwnj;کردید برای نقش اخترالسلطنه جایزه بهترین بازیگر زن را از سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر دریافت کنید؟</strong></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">نه. من واقعا به نیت دیده شدن در جشنواره این نقش را نپذیرفتم و از همان ابتدا به متن علاقه&zwnj;مند شدم. زنی که حول و حوش 60 سال پیش تفنگ دست می&zwnj;گرفته و دوست داشته مملکتش نظم و نسق داشته باشد برایم بسیار جالب بود. زنی که فرنگ رفته و روستایی&zwnj;ها را امر و نهی می&zwnj;کرده است که تمیز باشید و خوراکی&zwnj;هایتان درپوش و سرپوش داشته باشد برایم جذاب بود<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">(با خنده) از این که تندیس بهترین بازیگر زن در جشنواره سی و چهارم به من داده شد خجالت کشیدم و دوست داشتم این جایزه نصیب جوان&zwnj;ترها شود. من برای جایزه نیامده بودم و در سنی نیستم که بگویم دریافت جایزه برای آینده کاری&zwnj;ام خوب است. به قول معروف زیادش رفته است و کمش مانده است<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>می&zwnj;توان گفت این ضعف درام&zwnj;های دنیای تصویر است که تاکنون نتوانسته آن گونه که فریبا متخصص روی صحنه دیده شد، نشانش دهد؟</strong></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">محدودیتی که قاب و پرده بسته تلویزیون و سینما دارد در صحنه تئاتر وجود ندارد. روی صحنه من هستم و نقشم و امکان نشان دادن خودم به خوبی برایم فراهم می&zwnj;شود. در حالی که آن&zwnj;چه عموما در سریال&zwnj;های تلویزیونی از بازیگران زن خواسته می&zwnj;شود این است که چای بیاورند، میوه پوست بکنند و کارهایی از این دست<span dir="LTR">. &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>آخرین باری که شما را در قاب تلویزیون دیدیم به نوروز 95 و سریال &quot;قرعه&quot; به کارگردانی برزو نیک&zwnj;نژاد برمی&zwnj;گردد. پس از آن پیشنهاد دیگری داشتید؟</strong></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">بله. دو پیشنهاد از سعید سلطانی و محمدرضا آهنج داشتم که دقیقا هم زمان با &quot;طپانچه خانم&quot; بود و به دلیل شروع فیلمبرداری &quot;شهرزاد&quot; و تنگی زمان نتوانستم بپذیرم<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>در سینما هم که &quot;آباجان&quot; به کارگردانی هاتف علیمردانی را در انتظار اکران دارید</strong><strong><span dir="LTR">.</span></strong></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">بله و به غیر از آن فیلمبرداری &quot;پشت دیوار سکوت&quot; به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی هم شروع شده است. پیشنهادهای تئاتری هم برای جشنواره سی و پنجم داشتم که به دلیل خستگی و نیازم به استراحت نپذیرفتم<span dir="LTR">.</span></p>
منبع:خبرآنلاین