tik8
پیگیری بلیط
شهرام کرمی، مسعود دلخواه و علیرضا دریابیگی به تماشای نمایش مکبث نشستند

شهرام کرمی، مسعود دلخواه و علیرضا دریابیگی به تماشای نمایش مکبث نشستند

  • ۲۴ فروردین ۱۳۹۸
  • ساعت:۱۱:۲۷

شرح خبر

<p>شب گذشته شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی کشور، مسعود دلخواه (نویسنده و کارگردان تئاتر) و علیرضا دریابیگی (مدیریت دپارتمان تئاتر دانشگاه هنر و معماری) به تماشای نمایش مکبث به کارگردانی امیر دژاکام نشستند.<br />امیر دژاکام در انتهای این اجرا و در حضور میهمانان خود گفت: می&zwnj;خواهم از فرصت به عبارتی حسن استفاده و به تعبیری سو استفاده کنم و در محضر این بزرگان درس پس بدهم تا به یمن حضور آن&zwnj;ها، صدای من هم پژواک پیدا کند و شنیده شود.<br />وی ادامه داد: تئاتر گندم است. تئاتر یک هنر استراتژیک است. تئاتر سرگرمی نیست. تئاتر وسیله&zwnj;ای برای درآمد زایی نیست. چراکه هزاران راه مبارک و خوب برای درآمد زایی وجود دارد. چراکه هزاران راه دیگر برای سرگرمی وجود دارد. تئاتر وسیله&zwnj;ای است برای فهم مشترک و از این نظر می&zwnj;گویند که آن هنری استراتژیک است.<br />این کارگردان در ادامه بیان کرد: وقتی یک کشور فهم مشترک داشته باشد، منافع خودش را خوب فهمیده و درک می&zwnj;کند. به این ترتیب صلح و آرامش برقرار می&zwnj;شود. توضیح می&zwnj;دهم. ما در زندگی معمولی به واسطه حواسمان با واسطه و بدون واسطه متوجه موضوعات مختلف می&zwnj;شویم که تجربه&zwnj;های متفاوتی را در اختیار ما قرار می&zwnj;دهیم اما تئاتر این امکان را به ما می&zwnj;دهد تا از طریق یک تجربه خیالی به یک فهم مشترک دست پیدا کنیم. چراکه در پزشکی کارکرد حواس و خیال یکیست. دقیقا حواس منشا حرکت است. خیال هم منشا حرکت و عاطفه است. تجربه خیالی به ما فهم جدید و همزمانی می&zwnj;دهد و ما به فهم مشترک می&zwnj;رسیم. در نتیجه باید گفت که تئاتر گندم است. من تا زمانی که نفس می&zwnj;کشم و تا زمانی که اندیشه تازه&zwnj;ای وجود نداشته باشد، به این راه ادامه می&zwnj;دهم. چهل سال این مسیر را رفتم و باز هم به راه خود ادامه می&zwnj;دهم.<br />دژاکام با بیان اینکه تئاتر هنر استراتژیک است، در پایان گفت: من ایجابی حرف زدم و مطلقا چیزی را نفی نکردم وامیدوارم از من سوال کنید، که چرا تئاتر گندم بوده و هنر استراتژیک به شمار می&zwnj;آید. امروز اولین نیاز ما این است که به این سوال پاسخ دهیم که چرا تئاتر گندم است و ما چرا تئاتر کار می&zwnj;کنیم.&nbsp; چرا در مملکتی که مدرسه و بیمارستان نداریم، باید پول نفت آن را برای تئاتر بدهیم. به دلیل اینکه فهم مشترک می&zwnj;تواند هزاران مدرسه و بیمارستان بسازد و درگیری&zwnj;ها و تخاصم را کم کند و به این صورت ما به صلح ، گفتگو و دیالوگ می&zwnj;رسیم.<br />در خلاصه داستان این اثر آمده است: مکبث به روایت امیر دژاکام با بهره&zwnj;گیری از زبان بدن و به همراهی دیالوگ، به نقل روایتی جدید از داستان مکبث شکسپیر می&zwnj;پردازد. اثری که طی آن برای اولین بار جدا از روایت مکبث، صدای کاراکترهای دیگر همچون انسان&zwnj;های عادی که روایتشان در طی رویداد بزرگ داستان مکبث همیشه به فراموشی سپرده شده نیز شنیده خواهد شد... .<br />الناز تاریخی، آناهیتا صفی خانی، پروا محزون، پریا سلامی، مریم یوسف، شقایق خاکی پور، الناز ملکی، شایان یزدان شناس، احمد داوودی، مصطفی غیاثی، محمد آقا علی اکبری، ابوالفضل جمشیدی، حامد پور محمد، ناصر عزتی، عارف عباسی، طاها عابدی، ماهان عابدی بازیگرانی هستند که در این نمایش ۶۰ دقیقه&zwnj;ای به ایفای نقش می&zwnj;پردازند.<br />از دیگر عوامل این اثر می&zwnj;توان به: تهیه کننده: امیر دژاکام، مدیر تولید: فاطمه نیشابوری، جانشین تهیه&zwnj;کننده: ابوالفضل جمشیدی، دستیار کارگردان: حسین شهبازی وغزاله جهان بین، موسیقی: احسان تارخ، ساکسفون: گلنوش حمیدی، فلوت: پوریا حصارکی، طراح لباس: مژگان عیوضی، طراح پوستر:امیر رجبی، عکاس: مصطفی فرج زاده، دستیاران حرکت نگاری: الناز تاریخی، آناهیتا صفی&zwnj;خانی، مدیر صحنه: عارف عباسی، دستیار لباس: فاطمه محمدی، دوخت لباس: زهرا بهرامی، طراح گریم: علی فرزامی، طراح ویدیو: امسن جعفری، دستیار ویدیو: بهرام حاج جعفری زاده اشاره کرد.<br />نمایش &laquo;مکبث&raquo; هرشب ساعت ۱۹:۳۰ در سالن یک تماشاخانه شهرزاد به صحنه می&zwnj;رود.</p>
منبع:ایران تئاتر