tik8
پیگیری بلیط
گفت وگو با شهاب الدین حسین پور کارگردان نمایش طپانچه خانم

گفت وگو با شهاب الدین حسین پور کارگردان نمایش طپانچه خانم

  • ۱۵ آبان ۱۳۹۵
  • ساعت:۱۱:۳۰

شرح خبر

<p style="text-align: justify;">شهاب&zwnj;&zwnj;الدین حسین&zwnj;پور دانش آموخته کانون هنری حمید سمندریان، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی کارگردانی تئاتر از دانشکده هنر و معماری و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر و معماری می باشد. حسین پور سوای کارگردانی و نویسندگی دستی هم در کاربازیگری، اجرا و تولید در تئاتر دارد و موسس گروه تئاتری پارکینگ است. &nbsp;<br /> این کارگردان خوب تئاتر در کارنامه بازیگری خود آثاری از قبیل &quot;آهو&quot;، &quot;زنی پشت در&quot;، &quot;نهر فیروزآباد&quot;، &quot;بر پهنه دریا&quot;، &quot;دو مرد و دو رن در آکواریوم&quot;، &quot;مرثیه ای برای یک راهبه&quot;، &quot;سرآشپز پیشنهاد میکند&quot;، &quot;تماشا خانه&quot;، &quot;ملاقات بانو سالخورده&quot;، &quot;همه دزد ها که دزد نیستند&quot;، &quot;چهار حکایت از چندین حکایت رحمان&quot;، &quot;هریر سرخ سه نوبر&quot;، فیلم &quot;ورود به صحنه جرم مطلقأ ممنوع&quot;، فیلم &quot;رویای گم شده&quot;، سریال &quot;چهار دیواری&quot;، فیلم &quot;شب بارانی&quot;، فیلم &quot;بمان دل آرام بمان&quot;، سریال &quot;راه طولانی&quot; و فیلم کوتاه &quot;سیبیل&quot; را دارا می&zwnj;باشد. حسین&zwnj;پور کارگردانی آثاری چون &quot;آهو&quot;، &nbsp;&quot;زنی پشت در&quot;، &quot;نهر فیروزآباد&quot;، &quot;بر پهنه دریا&quot;، &quot;دو مرد و دو رن در آکواریوم&quot;، &quot;سرآشپز پیشنهاد میکند&quot;، &quot;بداهه گویی آلما&quot;، &quot;هفت سنگ&quot;، &quot;کوپه۴۶&quot;، &quot;کسی دلش برای شما تنگ نشده&quot;، &quot;معرکه در معرکه&quot;، &quot;هفت خان&quot;، &quot;بیوه های غمگین سالار جنگ&quot;، رادیو تئاتر &quot;بیوه&zwnj;های غمگین سالار جنگ&quot;، رادیو تئاتر &quot;سرآشپز پیشنهاد میکند&quot;، رادیو تئاتر &quot;گلن گری گلن راس&quot;، رادیو تئاتر &quot;چهارشنبه های بارانی&quot;، رادیو تئاتر &quot;یافت آباد&quot;، فیلم های کوتاه &quot;زنی پشت در&quot;، &quot; پله&quot;، &quot;خیال&quot;، &quot;صبح بخیر&quot;، مستند &quot;روایت امید&quot;، &quot;یک زندگی بهتر&quot; و &quot;طپانچه خانم&quot; را به عهده داشته است. از دیگر فعالیت&zwnj;های هنری و فرهنگی این هنرمند می توان به معاونت اجرایی و مناطق هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ، عضو شورا موقت مدیریت انجمن علمی دانشگاهی کارگردانی، عضو شورای کانون دانشگاهیان ایران، مجری مسابقه مارپبچ جایزه، مشاور هنری سازمان هوافضا، مجری مسابقه سر پله، مجری برنامه روز های خوب جوانی اشاره نمود. حسین&zwnj;پور موفق به دریافت &quot;جایزه بازی، طراحی لباس و کارگردانی &quot;بر پهنه دریا&quot; از جشنواره بین المللی ئاتر دانشگاهی&quot;، &quot;لوح تقدیر از کانون کارگردانان خانه تئاتر در سال ۱۳۸۵&quot;،&quot;لوح تقدیر در پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی برای نمایش سر آشپز پیشنهاد میکند &quot;، &quot;لوح تقدیر در جشنواره جوان ایرانی برای نمایش سر آشپز پیشنهاد میکند&quot;، &quot;تحسین فیلم خیال در جشنواره فیلم کوتاه تهران&quot;، &quot;پنج جایزه برای نمایش یک زندگی بهتر درسی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر جر&quot; و &quot;پنج جایزه برای نمایش طپانچه خانم در سی چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر&quot; شده است . نمایش &quot;طپانچه خانم&quot; تا اوایل آذر&zwnj;ماه ساعت ۲۰ در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر اجرا می&zwnj;شود. در زیر گفتگوی مختصری از احمد محمد اسماعیلی با شهاب&zwnj;الدین حسین&zwnj;پور را می&zwnj;خوانیم:<br /> &nbsp;<br /> آیا در کارهای اخیرتان به دنبال موتیف خاصی در فضا و داستان نمایش هایتان که عموما زن محور و در زمان قاجاریه رخ می دهند هستید؟<br /> هرمخاطبی می تواند با دیدن نمایش هایم استباط خاص خودش را داشته باشد. دغدغه اصلیم برای انتخاب متن نقد اجتماعی است &nbsp;ویا میزان همذات پنداری که مخاطب امروز جامعه ایران با نمایش می تواندبرقرار کندو زیاد زن محور بودن نمایش هایم اولویت و ملاک اصلی نبوده است. دو نمایش آخرم را آقای یار احمدی نوشته اند.<br /> &nbsp;<br /> آیا به دلیل وجود یک نویسنده واحد دردونمایش آخرتان این موتیف های مشترک پررنگ شده است؟<br /> بله، آقای یار احمدی این جنس از فضا جزو دغدغه هایش است .نکته مهم برای من نتایج یک اجرا است که چه چیزهایی می تواند برای مخاطب به ارمغان بیاورد واگرنمایشم مفید ،موثر و مناسب وضعیت حالای مخاطب و دیدگاهش باشد برای من خیلی مهم است.<br /> &nbsp;<br /> شما جزو کارگردان هایی هستید که به اجرای نمایش های با داستان های ایرانی علاقه زیادی دارید؟<br /> چهار نمایش اولم بر اساس متون خارجی اجرا شد و بتدریج هر موقع که متن های خوب ایرانی به دستم رسید آن را اجرا کرده ام.<br /> &nbsp;<br /> آیا روایت داستان نمایش در اواسط دوران قاجاریه برایتان جذابیت دارد؟<br /> به عنوان کارگردان هرگز فکر نمی کنم متنی تاریخی اجرا می کنم. نمایش نامه ایرانی که استفاده کرده ام از نظر من متعلق به زمان خاصی نیستند. به زغم من هم بیوه های سالار غمگین جنگ و هم طپانچه خانوم چنین ویژگی هایی دارد و اتفاقی رخ می دهد و مورد بررسی قرار می گیرد. روان کاوی رفتار آدمها ، عاقبت خوبی ها و بدی ها، برخورد و مواجه شدن آدم ها درموقعیت خاص در طپانچه خانم ارائه شده است.<br /> &nbsp;<br /> در ساختار نمایش طپانچه خانم ارجاعات تاریخی و زبانی خاصی وجود دارد؟<br /> آقای یاراحمدی اصالت لری دارند وزبان این دو نمایش نامه را به سمت زبان لری،قاجاری سوق داده اند. زبانی که ویژگی های خاصی دارد.<br /> &nbsp;<br /> آیا لهجه اختر السلطنه لری است؟<br /> به نظر من زبان من درآوردی را مورد استفاده قرار می دهد.زیرا این زبان ترکیبی از چند لهجه است و درآن کلمات لری در کنارزبان پهلوی و قاجاری مورد استفاده قرار گرفته است ،که زبان کلاسیک و عجیب و غریبی است.تماشاگر انگاری دردل تاریخ این زبان را می شنود.معتقدم برخی ازمواقع برخی از کلمات را که بیان می کنیم،چون درگیر روزمرگی شده است،مرم و مخاطبان زیاد به آن توجهی نمی کنند. درژانری نظیر گروتسک ( طنز تلخ) که سبک کاریم در اجراهایم است و یا بردن اتفاق در یک زمانی غیر از آن چیزی که ما در روزمرگی با آن برخورد می کنیم ،حرفم را تاثیر گذارتر می کند. قصه طپانچه خانم می توانست همین امروز در خیابان یوسف آباد رخ بدهد و به جای اختر السلطنه هم از نام پانته آ خانم استفاده می کردم . این منحصر به فرد کردن یک نمایش باعث می شود که جهان شمول تر به نظر برسد.<br /> &nbsp;<br /> استفاده از بسته های کاه و خاک اره در کف دکور تداعی کننده چه معانی است؟<br /> طرحی که طراح صحنه در مشورت با من برای نمایش طراحی کرده است ، قطعا حاوی معانی خاص و چند منظوره سوای مباحث زیبا شناسانه است. اختر السلطنه دم از از شرایط آرمانی می زند، اما خودش و به ویژه اطرافیانش که با او زندگی می کنند. نه تنها برای اصلاح،زیبای ومدرن کردن فضای خانه کاری انجام نمی دهند. بلکه شرایط نابه سامانی ایجاد می کنند و خانه تبدیل به جایی شبیه کاهدانی می شود و دراصل موید این نکته است شمایی که دم از بهترین ها می زنید ، آیا نگاه کرده اید که کجا ایستاده اید.<br /> &nbsp;<br /> آیا نمایش طپانچه خانم نقد و هجوی بر زوال یک خاندان( شمع خال وند) و اقتدار پوشالیشان است؟<br /> قصه طپانچه خانم بر اساس کاراکترهای واقعی که در زندگی نویسنده تجربه شده است نوشته شده است و در گذشته ای نه چندان دور در منطقه بروجرد خان و خان بازی وجود داشت.شخصیت اختر السلطنه مابه ازاء واقعی داشت. در این نمایش مسائل مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد که برای مخاطب استباط های خاصی به همراه داردو هر کسی به ظن خودش برداشت هایی از ماهیت نمایش دارد .<br /> &nbsp;</p>
منبع:ایران تئاتر