tik8
پیگیری بلیط
سامان ارسطو: همان باش که نیستی یک پرفورمنس مبارزه جو است

سامان ارسطو: همان باش که نیستی یک پرفورمنس مبارزه جو است

  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
  • ساعت:۰۹:۵۹

شرح خبر

<p style="text-align: justify;">سامان ارسطو بازیگر، کارگردان، نمایش&zwnj;نامه نویس،&nbsp;مدرس تئاتر و فیلم&zwnj;نامه نویس، از سال 1364 فعالیت&zwnj;های هنری خود را شروع کرد. او در سال 1367 با نویسندگی و کارگردانی تئاتر &quot;سلول هیجده&quot; اولین کارگردانی &nbsp;و نمایش نامه نویسی خود را آغاز کرد.از دیگر فعالیت&zwnj;های او میتوان به عضویت در هیأت مدیره&zwnj;ی انجمن نمایش شاهرود نام برد.<br /> این هنرمند در سال ۱۳۶۷ گروه نمایش &quot;چکاوک&quot; را در شهرستان شاهرود تشکیل داد. گروه نمایش &quot;آوای دیوانگان&quot; نیز در سال ۱۳۷۶ با همت و تلاش او در تهران تشکیل شد. او بین سال&zwnj;های ۱۳۸٩-۱۳۸۳؛ در سه دوره، بازرس اصلی انجمن بازیگران خانه&zwnj;ی تئاتر ایران بوده است.ارسطو تا کنون موفق به کسب جوایز متعددی، در زمینه&zwnj;ی بازیگری و کارگردانی، از سوی جشنواره&zwnj;های بین&zwnj;المللی، ملی، استانی و منطقه&zwnj;ای شده و همچنین دارای گواهینامه&zwnj;ی درجه&zwnj; دو هنری &nbsp;در زمینه تئاتر است.<br /> این هنرمند تا کنون ده فیلم&zwnj;نامه نوشته است و در سینما با بزرگانی از قبیل مسعود کیمیایی ،تهمینه میلانی ، اصغر فرهادی و کمال تبریزی همکاری داشته است.<br /> &quot;شب بارانی&quot; ،&quot;پرنده و فیل&quot; ،&quot;چهار دستان&quot;،&quot;بازیخانه&quot;،&quot;باکره پاییزی&quot;،&quot;هتل پلازا&quot;،&quot;خانه برنارد آلبا&quot;، &quot;همه دزدها که دزد نیستند&quot;، از جمله مهم&zwnj;ترین آثار هنری کارنامه وی محسوب می شوند . نمایش &quot;همان باش که نیستی&quot; پیش از این به عنوان اثر برگزیده در جشنواره پرفورمنس &quot;ایران &ndash; فرانسه&quot;&nbsp;در فروردین ماه امسال انتحاب شده است . &quot;همان باش که نیستی&quot; با کارگردانی سامان ارسطو و بازی افسانه میرباقری، نادیا باوند، سیما شکری، ماهی عظیمی، شهرزاد بصیر ، علی صحرایی و سامان ارسطو &nbsp;از ۱۰ شهریورماه هرشب ساعت ۱۸ در تماشاخانه موسسه فرهنگی و هنری فانوس به اجرا درآمده است. در زیر گفتگو با سامان ارسطو در مورد ساختار و درون مایه نمایش اش را میخوانیم.<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;<br /> آیا نمایش همان باش که نیستی در تداوم اجراهای قبلی گروه شما در تماشاخانه فانوس نظیراینجا جای تو نیست وهمتون من می شناسین است؟<br /> &nbsp;نمایش همان باش که نیستی باید به عنوان یک کار مستقل نگاه شود و البته شباهت هایی با نمایش همتون منو می شناسین دارد و در هر دوی این نمایش ها به قصه زندگی خودم پرداخته ام. &nbsp;&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> بنابراین نمایش همان باش که نیستی یک اثر حدیث نفسی است؟<br /> &nbsp;بله در در هر دوی این نمایش ها برشی از زندگیم روایت شده است و البته این کار یک پروفرمنس مبارزه ای است.<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;چه شرایطی باعث شده که شاهد خشونت های زیادی میان شخصیت های نمایش باشیم ؟<br /> همانطوریکه گفتم نمایش قصه زندگیم است و در دنیای زندگی می کنیم که پر از خشونت و خونریزی است . من خودم درگیر بخشی از این خشونت بودم و بر من اعمال شد. حتی این خشونت فراتر از خشونتی بود که در نمایش دیده می شود. &nbsp;در نظر بگیرید عده ای به زور و با خشونت وادارتان کنند کاری را که تمایلی برای انچامش ندارید ، با جبر انجام بدهید و در موقعیت تلخی قرار بگیرید.<br /> &nbsp;<br /> همان اتفاقی که برای دو شخصیت دربند در نمایش رخ می دهد؟<br /> بله، جبری بر این دو نفر اعمال می شود که اختیار از آنها سلب می شود.<br /> &nbsp;<br /> شخصیت مردی که در نمایش بازی می کنید زن پوش می شود ،آیا این مسئله &nbsp;دلالت بر همان حدیث نفس بودن نمایش دارد؟<br /> بله، همان بحث ترانسکشوال هایی مطرح می شود که به جبر و زور شوهر داده می شوند. در صورتیکه روحشان مردانه است.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> آیا داستان نمایش در یک آسایشگاه ویژه بیماران روانی رخ می دهد؟<br /> &nbsp;آسایشگاه نیست، درقصه ای که در زندگی واقعی &nbsp;من رخ داده است ،درخانه در حکم یک زندانی بودم.<br /> &nbsp;<br /> لباس شخصیت هایی که در نمایش مراقب شما بودند تداعی کننده لباس نگهبان های زندان است؟<br /> بله، اینها درحکم خواهرها و برادر من در زندگیم بودند که عین یک زندانی با من برخورد می کردند و دو تا از خواهرهایم پرستار بودند و دقیقا چنین رفتاری را با من انجام می دادند و عینا مثل دیوانه ها با من برخورد می کردند و تصور می کردند باید من را حبس کنند و بعدا من را بهر ترتیبی آماده کنند و پای سفره عقد ینشانند.<br /> &nbsp;<br /> در نمایش در صحنه های که شما را برای نشاندن پای سفره عقد آماده می کنند ، یک فضای پرتنش و توام با عصبیت دیده می شود؟<br /> &nbsp;من درونیات شخصیت خودم را در چنین شرایطی در فضای این بخش نمایش که پر از تشویش، بغض فروخفته &nbsp;و عصبانیت بود را نشان دادم. این اتفاق برای امثال من رخ داده است و می دانم همین آلان خیلی ها مثل من به زور توسط خانواده شوهر داده شده اند. در صورتیکه این بچه ها ترنس هستند و روحشان مردانه است.<br /> &nbsp;<br /> نمایش درمحیط بیرون و در حیاط تماشاخانه فانوس شروع می شود و آیا می توانیم نمایش را سوای پروفرمنس بودنش یک کار محیطی هم بدانیم ؟<br /> این شروع بخشی از پرفورمنس است که در صحنه درگیر شدن با اطرافیان از مردم که همان تماشاچیان است تقاضای کمک داریم. تا شاید نمایش فرجام دیگری پیدا کند و با ممانعت مردم از بردن ما به داخل ، شاید اصلا نمایش شروع نشود. در کلیت نمایش همان باش که نیستی یک پروفرمنسی است که تماشاگر می تواند در آن مشارکت داشته باشد. لزوما پروفرمنس مشارکتی نیست . در چند جای نمایش من و بازیگر دیگر دستمان را دراز می کنیم &nbsp;و استمداد کمک داریم .اما کمکی نمی شود و نمایش ادامه پیدا می کند.<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;به چه دلیل کلام از نمایش حذف شده است؟<br /> کلام را حذف کردم تا قصه ام جهانی تر بشود و این قصه تلخ می تواند در هر جای دنیا رخ بدهد.<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;جوراب های لنگه به لنگ با رنگ های متضاد ،بندهای سفید و نماد قرمز چه کارکردهایی در نمایش دارند؟<br /> مراد از جوراب های لنگه به لنگه این است که آدم های هم می تواند سیاه باشند و هم سفید و شاید این آدم در این موقعیت سفید است و یا سیاه و در شرایط دیگر طور دیگری باشد.<br /> &nbsp;<br /> یک نوع خودآزاری در شخصیت دو نفر دربندی که شما یکی از آنها را بازی می کند . دیده می شود. ریشه این خود آزاری به کجا مرتبط است؟<br /> در حقیقت یک مقاومتی است &nbsp;از جانب این دونفر بابت جبر و زوری که بر آنها اعمال می شود و نفر دوم می خواهد با آزار دادن خود بندها را پاره کند و به پای سفره عقد تحمیلی ننشیند و هیچ کسی هم به او کمک نمی کند. اما در نهایت موفق به فرار می شود. مثل خیلی از بچه های ترنسی که ازخانه هایشان فرار می کنند.</p> <p>&nbsp;</p>
منبع:ایران تئاتر