tik8
پیگیری بلیط
حقیقت را بدون هیچ جانب‌داری به تصویر می‌کشیم

حقیقت را بدون هیچ جانب‌داری به تصویر می‌کشیم

  • ۰۵ تیر ۱۳۹۵
  • ساعت:۰۶:۴۴

شرح خبر

<p dir="RTL" style="text-align: justify;">به گزارش تیکت به نقل از سرویس هنرآنلاین<strong> </strong>از در ورودی حراست تالار وحدت عبور می&zwnj;کنم و به سمت طبقه هفتم تالار رودکی می&zwnj;روم، پلاتویی که بارها برای تهیه گزارش تمرین از گروه&zwnj;های مختلف نمایشی به آنجا رفته&zwnj;ام. به محل تمرین گروه می&zwnj;رسم، به دلیل زیاد بودن گروه بازیگران هر روز تعداد مشخصی از آنها به پلاتو می&zwnj;آیند و صحنه&zwnj;های خودشان را تمرین می&zwnj;کنند<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">شنیدن صدای آرام عصای فرهاد آئیش که به خاطر ایفای نقش دکتر &quot;مصدق&quot; آن را به دست گرفته، به مانند تیک تیک ساعت، مخاطبی که در محل تمرین نشسته است را به سال&zwnj;های 1332 و فضای آن زمان می&zwnj;برد. صحنه&zwnj;ای که گروه تمرین می&zwnj;کند صحبت&zwnj;های &quot;روزولت&quot;، &quot;سرلشگر زاهدی&quot; یکی از برادران &quot;رشیدیان&quot; است. نخستین مسئله&zwnj;ای که توجه را جلب می&zwnj;کند روزنامه&zwnj;هایی است که روی میز کار &quot;روزولت&quot; قرار دارد. صحنه&zwnj;ای که او ضمن انتصاب &quot;سرلشکر زاهدی&quot; به مقام نخست وزیری از &quot;رشیدیان&quot; می&zwnj;خواهد که هزینه اختصاص داده شده را برای برهم ریختن جامعه میان اقشار مختلف پخش کند، به خصوص تیترها و عکس&zwnj;های روزنامه&zwnj;ها و مجلات را بخرد؛ هر تیتری 5 دلار هر فریم عکس 2 دلار<span dir="LTR">...</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">با پایان تمرینات این صحنه و قبل از آغاز صحنه دکتر &quot;مصدق&quot; و دخترش &quot;خدیجه&quot; به سراغ تعدادی از هنرمندان حاضر در این نمایش می&zwnj;روم تا در زمان استراحت شان گفت و گویی کوتاه با آنها داشته باشم<span dir="LTR">.</span></p> <h4 dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>حقیقت را بدون هیچ جانب&zwnj;داری به تصویر می&zwnj;کشیم</strong></h4> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">اصغر خلیلی نویسنده و کارگردان نمایش <span dir="LTR">&quot;</span>راپورت&zwnj;های شبانه دکتر مصدق&quot; در رابطه با علاقه&zwnj;اش به نگارش و اجرای زندگی یکی از مهم&zwnj;ترین شخصیت&zwnj;های تاریخی ایران گفت: همیشه به تاریخ علاقمند بودم، بنابراین پیش از این هم، نمایش&zwnj;هایی با محتوای تاریخی را کارکرده بودم؛ اینگونه نیست که به یک&zwnj;باره تصمیم به اجرای نمایش تاریخی گرفته باشم<span dir="LTR">. </span>تفاوت این اثر با کارهای قبلی&zwnj;ام در پرداخت به تاریخ و شخصیتی معاصر است<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">او ادامه داد: دلایل مختلفی برای رفتن و پرداختن به زندگی فردی مانند دکتر &quot;مصدق&quot; داشتم که مهمترین آن علاقه شخصی&zwnj;ام به این مرد و اتفاق&zwnj;هایی است که در طول زندگی&zwnj;اش رخ می&zwnj;دهد<span dir="LTR">. </span>رویدادهایی که پیچیدگی&zwnj;های خاص دارد<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">خلیلی در رابطه با منابع و تحقیقات گسترده&zwnj;ای که در رابطه با نگارش این اثر داشته است خاطرنشان کرد: وقتی می&zwnj;خواهیم چنین موضوعی را وارد حوزه نمایش کنیم بسیار متفاوت خواهد شد، زیرا بخشی از تاریخ را مطرح می&zwnj;کنیم که مستندات آن وجود دارد و باید بسیار دقیق باشد. بر این اساس تحقیقات و پژوهش&zwnj;های پیرامون آن زمان بسیاری از من گرفت. در واقع بعد از دو سال که از اجرای آخرین کارم، &quot;الیورتویست&quot; می&zwnj;گذرد روی این اثر کار می&zwnj;کنم. چراکه تمام اتفاق&zwnj;های زندگی این فرد به یکدیگر ارتباط داشت و ضروری بود برای انتخاب بخش&zwnj;هایی از آن تمام دوره&zwnj;های زندگی این فرد از بدو تولد تا مرگ&zwnj;اش را بازخوانی کنم تا بتوانم از میان آن قسمت&zwnj;های مورد نظرم را انتخاب کنم<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">او اظهار کرد: البته در مسیر تحقیقاتم، مریم سلیمی همراهی بسیاری با من داشت و قسمتی از تحقیقات کار را مدیون او هستم. در جاهایی با مسائل روبه&zwnj;رو می&zwnj;شدیم و به بن&zwnj;بست می&zwnj;خوردیم، بنابراین جلساتی را با صاحب نظران برگزار و آنها را حل می&zwnj;کردیم. نمایش &quot;راپورت&zwnj;های شبانه دکتر مصدق&quot; رخدادهای ملی شدن نفت تا زمان مرگ مصدق را در بر می&zwnj;گیرد. نگاه من زندگی نامه&zwnj;ای نبود، نمی&zwnj;خواستم زندگی کسی را بازنگری کنم<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">کارگردان نمایش &quot;الیورتویست&quot; با بیان اینکه رسانه جایگاهی است که از منظر آن به داستان مصدق می&zwnj;پردازد خاطرنشان کرد: رویدادهایی در جامعه به وجود می&zwnj;آید و مردم در آن دخیل می&zwnj;&zwnj;شوند؛ رویدادهایی که دلایل متعددی دارند و رسانه&zwnj;ها در آن تاثیرگذار هستند. البته رسانه به فراخور کار روزمره&zwnj;ام دغدغه ذهنی&zwnj;ام است و با مطبوعات درگیر هستم، بر این اساس جایگاه رسانه در افکار عمومی برایم در این نمایش اهمیت دارد<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">او افزود: برای من آزادی بیان در آن دوره جذاب و سئوال&zwnj;برانگیز بود. آن دوره روزنامه و مجلات متعددی وجود داشته است؛ در واقع شبه آزادی بیانی اتفاق می&zwnj;افتد. در بررسی&zwnj;هایی که داشتم شرایط رسانه بر مدیریت افکار جامعه خیلی تعیین تکلیف می&zwnj;کرد. وقوع کودتای 25 و 28 مرداد تحت تاثیر افکار عمومی است به خصوص 28 مرداد. به شخصه فکر می&zwnj;کنم رسانه در این کودتا خیلی تاثیرگذار بوده است؛ به همین دلیل از این زاویه دید نمایش را در معرض دید مخاطبان&zwnj;مان قرار می&zwnj;دهم<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">خلیلی بیان کرد: مجموع منابعی که استفاده کردم بسیار گسترده بود در کنار آن از مستندات شفاهی و آرشیویی بهره بردم<span dir="LTR">. </span>در تمام مراحل برایم اهمیت داشت نمایشنامه به گونه&zwnj;ای به تصویر کشیده شود که جایی برای مخالف و موافق باقی نماند، تماشاگر هم باید متوجه آن بشود<span dir="LTR">. </span>زاویه&zwnj;ای که کسی سیاه و سفید یا حتی خاکستری دیده نشوند. بر این اساس نمایشنامه را به چند صاحب نظر سیاسی و جامعه&zwnj;شناس نشان دادم تا بخوانند. در خوانش&zwnj;هایی که با بازیگران داشتیم هم به نکاتی رسیدیم که از ایجاد ابهام جلوگیری کند. ما حقیقت را بدون هیچ جانب&zwnj;داری به تصویر می&zwnj;کشیم. اگر خودمان بخواهیم جانب&zwnj;داری کنیم از حقیقت دور می&zwnj;شویم و عملا ناموفق بوده&zwnj;ایم<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">او در پاسخ به اینکه با وجود بزرگ بودن گروه نمایش و حساسیت&zwnj;هایی که بر آن حاکم است، چرا طراحی صحنه نمایش را نیز خود عهده&zwnj;دار شده است توضیح داد: این نمایش 63 بازیگر دارد. من به تئاتر اجرایی نگاه می&zwnj;کنم و به دنبال تئاتر گفت&zwnj;وگو محور نیستم، شاید یکی از دلایلی که اکثر آثارم در خارج از ایران اجرا می&zwnj;شوند همین باشد. طراحی صحنه نمایش را خودم بر عهده دارم؛ نقطه به نقطه&zwnj;هایی را که انتخاب کردم در طول تحقیق&zwnj;هایم به آنها رسیدم مثل حیات خانه مصدق، دفتر نخست وزیری و... تنیده شدن این همه صحنه در یکدیگر پیچیدگی خاص خودش را دارد. با طراحانی حرف زدم اما دید آنها از آنچه من مدنظر داشتم دور بود و برای همین تصمیم گرفتم طراحی آن را نیز خودم برعهده بگیرم. در این مسیر علی طهرانچی دستیارم نیز همراهی بسیاری با من داشت<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">خلیلی در پایان سخنانش تصریح کرد: طراحی صحنه رئال یا المانی نیست. ما بخشی از تهران را بازسازی کردیم که در زمان&zwnj;های مختلفی قابل دیدن است<span dir="LTR">.</span></p> <h4 dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><span dir="LTR">&quot;</span>مصدق&quot; را درون خودم می&zwnj;بینم</strong></h4> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">فرهاد آئیش بازیگر شناخته شده تئاتر و سینما، ایفاگر نقش اصلی این نمایش یعنی &quot;مصدق&quot; است. نقشی که تمام نگاه&zwnj;ها به سمت آن است. فرهاد آئیش با تاکید بر حساسیت&zwnj;های بسیار این نقش گفت: ایجاد چالش&zwnj;های مختلف، لذت بیشتری به من برای ایفای یک کاراکتر می&zwnj;دهد. پیش فرض&zwnj;ها و نگاه&zwnj;های منتقدانه&zwnj;ای نسبت به این شخصیت وجود خواهد داشت چراکه او فردی است که بسیاری از افراد که اکنون سالمند هستند ممکن است او را دیده باشند. مادر من هم که البته مدت کوتاهی است در قید حیات نیست در دادگاه مصدق حضور داشته و خاطراتی را از آن نقل می&zwnj;کرد، این به معنای شناخت از یک شخصیت معاصر تاریخی است که چالش بازی کردن به جای او را زیاد می&zwnj;کند و باعث می&zwnj;شود من هم ترس داشته باشم و هم انگیزه<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">او اضافه کرد: مطالعاتی در رابطه با این شخصیت داشته&zwnj;ام، مطالعاتی که روند آن اکنون سریع&zwnj;تر شده است. توانسته&zwnj;ام او را درون خودم ببینم اما هنوز به او دست پیدا نکرده&zwnj;ام. امیدوارم در سه هفته آینده این اتفاق بیفتد و به این مسئله خوش&zwnj;بین هستم<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">آئیش در پاسخ به این سئوال که او پیش از این نقش تاریخی دیگری به نام &quot;سقراط&quot; را ایفا کرده است که بسیار موفق بوده است و آیا تصور می&zwnj;کند در رابطه با مصدق هم این اتفاق بار دیگر تکرار شود توضیح داد: همیشه هر نقشی را در خودم پیدا می&zwnj;کنم، البته این خطر وجود دارد که آنها به یکدیگر شبیه بشوند. خود این مسئله یک چالش برای من است. به نظرم این نمایش در کارگردانی می&zwnj;تواند، کار را موفق کند و جذابیت شخصیت مصدق و جذابیت سیاسی آن را نشان بدهد. متن، درام نمایش &quot;سقراط&quot; ندارد چراکه در آن نمایش همه چیز می&zwnj;توانست ذهنی&zwnj;تر باشد؛ آنچنان در برابر تاریخ مسئول نبود و بدون شک این مسئله کار را آسان&zwnj;تر می&zwnj;کرد به همین دلیل می&zwnj;توانست <span dir="LTR">&quot;</span>سقراط&quot; را در زمان حال و مدرن تصویر کند<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">او عنوان کرد: اصغر خلیلی این ضعف را در متن خود می&zwnj;شناسد و سعی می&zwnj;کند آن را در کارگردانی جبران کند، امیدوارم که موفق باشد چراکه همه ما باید به آن تکیه کنیم. اگر گیرا و محکم نباشد سایر چیزها از دست می&zwnj;رود. کارگردانی، طراحی صحنه و اتفاق&zwnj;هایی که بین صحنه&zwnj;ها می&zwnj;افتد،اهمیت دارند، بعد از آن بازی&zwnj;ها و قصه قرار دارند. البته نمایشنامه تا حدودی شخصی شده است و دختر او هم در نمایش وجود دارد اما همه چیز به اجبار تاریخی است؛ همانگونه که بوده است چراکه از نظر سیاسی حساس است و دست نویسنده را می&zwnj;بندد که هرطور که دلش می&zwnj;خواهد برخورد نکند. در کل به این نمایش خوشبین هستم وگرنه اینجا نبودم، زیرا هر تئاتری ریسک است<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">این بازیگر باسابقه در رابطه با چگونگی نقش &quot;مصدق&quot; بیان کرد: می&zwnj;خواهم به او نزدیک شوم. می&zwnj;توان گفت فصل مشترکی میان خودم و مصدق به وجود آورده&zwnj;ام. هرقدر جلوتر می&zwnj;روم سعی در کم رنگ کردن خودم و پررنگ کردن او دارم. هرچه به او نزدیک&zwnj;تر شوم بیشتر جواب می&zwnj;گیرم<span dir="LTR">. </span>این روزها روی صدای این شخصیت کار می&zwnj;کنم تا تنالیته صدای او روی کاراکترم تاثیر بگذارد. من بر خلاف بسیاری از تئاتری&zwnj;ها با صداسازی مخالفم چون دروغ است. اکنون روزی تقریبا دو ساعت به صدای او گوش می&zwnj;کنم تا از طریق صدایش او را بهتر بشناسم، نه آنکه آن را تقلید کنم. اگر درست او را بشناسم خود به خود صداش در صدای من تاثیر می&zwnj;گذارد<span dir="LTR">.</span></p> <h4 dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نمایشنامه هیچ نگاه تاییدکننده&zwnj;ای به سویی ندارد</strong></h4> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">ایرج راد یکی از بازیگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در این نمایش ایفاگر نقش &quot;روزولت&quot; است. او با اشاره به دلایل حضورش در این نمایش گفت: زمانی که متن را خواندم اول از همه به دنبال آن بودم که ببینم اتفاقات آن نزدیک به واقعیت است. اینکه این رویدادها در آن تاریخ بوده یا نه؟ شاید افرادی که سن&zwnj;شان حدود 80 سال است آن زمان و وقایعی که رخ داده را به خاطر بیاورند. من نمایشنامه را متنی دیدم که به دور از مسائل سیاسی و بیشتر اجتماعی است. هیچ نگاه تاییدکننده&zwnj;ای به سویی نداشته است و از شکلی واقع&zwnj;گرایانه و تحلیلی برخوردار است. این مسئله از نظر من مهم بود و در اجرا هم حتما موافقین و مخالفینی خواهد داشت<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">او در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: امیدوارم این اثر بتواند تصویرسازی لازم را از آن دوره نشان دهد. نگاه جامع و کلی به تک تک وقایع زندگی مصدق یا گروه&zwnj;ها و جناح&zwnj;های سیاسی نیست، چنین انتظاری را هم نباید از این نمایش داشت. شمایی از زمان و اتفاقاتی است که رخ داده است و آنها را بازگو می&zwnj;کند<span dir="LTR">.</span></p> <h4 dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>سیاسی حرف می&zwnj;زند، سیاست کاری نمی&zwnj;کند</strong></h4> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">علیرضا آرا در نمایش &quot;راپورت&zwnj;های شبانه دکتر مصدق&quot; ایفاگر نقش سرلشگر زاهدی است. این هنرمند تئاتر با بیان توضیحاتی در رابطه با نمایشنامه این اثر بیان کرد: همه ما در رابطه با دکتر مصدق که یکی از شخصیت&zwnj;های محبوب و مهم تاریخ معاصر است تاریخچه&zwnj;ای خوانده&zwnj;ایم. شخصیتی که زاویه پرداخت به آن بسیار مهم است؛ اصغر خلیلی به عنوان نویسنده برشی از زندگی دکتر مصدق و دوره تاریخی مربوط به آن را به شکل مستند روایت کرده است. اتفاقات و اساس قصه بر اساس مستندات تاریخی است بنابراین برایم مهم بود تحریفی در آن صورت نگرفته باشد<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">او ادامه داد: از سوی دیگر برایم جذاب بود که برای اولین بار در نمایشی باشم که این شخصیت محور آن باشد. متن با باورهای من هماهنگ است و نمایشنامه کاملا بی&zwnj;طرفانه است و به شکلی نگاه کرده که جهت&zwnj;دار نباشد و با آنچه فکر می&zwnj;کردم در تناقض نبود<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">بازیگر نمایش &quot;ناسور&quot; در رابطه با اینکه آیا نمایش بیشتر وجهی اجتماعی دارد توضیح داد: وجوه مختلفی را می&zwnj;توان در هرکاری پیدا کرد؛ نمی&zwnj;توانیم نمایشنامه&zwnj;ای را پیدا کنیم و بگوییم وجه اجتماعی ندارد. وقتی مربوط به یک برهه تاریخی از ایران است طبیعتا وجه اجتماعی هم خواهد داشت. همچنین فکر نمی&zwnj;کنم اگر بگوییم سیاسی نیست توصیف کاملی باشد. گفتن اینکه سیاسی است به معنای اینکه جهت&zwnj;گیری خاصی در سیاست می&zwnj;کند نیست. نمایشنامه به امور سیاسی و سیاستمداران دوره خودش می&zwnj;پردازد پس سیاسی حرف می&zwnj;زند، ولی سیاست کاری نمی&zwnj;کند. براین اساس می&zwnj;توان گفت هم وجه سیاسی و هم اجتماعی دارد. اما مشخصه بارز آن نگاهی مستندوار به برهه&zwnj;ای از تاریخ معاصر است<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">آرا با ارائه مطالبی در رابطه با ایفای نقش سرلشگر زاهدی و نوع نگاه&zwnj;اش به این شخصیت اظهار کرد: امیدوارم طراح گریم بتواند من را کاملا شبیه این شخصیت کند چون از او عکس موجود است. در این نمایش دو صحنه خواهم داشت. کاراکتری که آن را بازی می&zwnj;کنم بیشتر، پیش برنده است؛ تمرکزی روی شخصیت او وجود ندارد بنابراین لازم نیست شخصیت&zwnj;پردازی خاصی بکنم و ابعاد مختلف و ویژگی&zwnj;های او را پیدا کند. مهم اتفاقی است که رخ می&zwnj;دهد البته مطالعه کوتاهی داشتم و مشخصات کلی او و کارهایی که انجام داده است را خواندم<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">او خاطرنشان کرد: با توجه به شخصیتی که نوشته شده است من این شخصیت را با لباس ارتشی و مدال&zwnj;های فراوان، یا فردی خشن که مدام فریاد می&zwnj;کشد ندیدم. ما او را در برابر &quot;روزولت می&zwnj;بینیم، در موقعیتی که فرمانده نیست، فرمان&zwnj;بردار است. او را شخصی بله قربان&zwnj;گو گرفتم تا جایی که نخست وزیر می&zwnj;شود. خیلی او را بر اساس روایت&zwnj;هایی که وجود دارد نگرفتم. ما بخشی از کاری که انجام می&zwnj;دهیم مستند تاریخی است بخش دیگر آن نمایش است<span dir="LTR">.</span></p> <h4 dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نگاه مالی به تئاتر ندارم</strong></h4> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">علی منصوری از جمله افرادی است که در این نمایش نقش محوری دارد. تهیه&zwnj;کننده و آهنگساز. او در رابطه با چگونگی حضور خود در عرصه تهیه&zwnj;کنندگی تئاتر گفت: فعالیت من از موسیقی شروع شد. ابتدا به عنوان خواننده و آهنگساز دعوت شدم. بعد از مدتی آقای خلیلی با من تماس گرفتند که دوستی که قرار بود به عنوان تهیه&zwnj;کننده در کار حضور داشته باشد، انصراف داده است؛ این در حالی است که ما با بیشتر عوامل و بازیگران صحبت کرده&zwnj;ایم. به تئاتر علاقه دارم و آقای خلیلی جزو نویسندگان و کارگردانانی است که کارهای قبلی او را دیده&zwnj;ام. نمایش&zwnj;هایی که به نظر من آثار موفقی بوده&zwnj;اند. این مسئله باعث شد که در کنار موسیقی در حوزه تتهیه&zwnj;کنندگی ئاتر هم فعال شوم<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">او اضافه کرد: به تئاتر نگاه مالی ندارم، چراکه عموما بازگشت مالی ندارد. این مسئله به گونه&zwnj;ای نیست که بخواهیم در مورد آن بلوف بزنیم؛ اگر هزینه&zwnj;هایمان بازگردد خدا را شکر می&zwnj;کنیم<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">او در رابطه با اینکه چرا در گام نخست به سراغ انجام پروژه&zwnj;ای با این وسعت رفته است گفت: بدون شک به دریا که می&zwnj;روید خیس خواهید شد. زمانی که متن را خواندم، آنقدر برایم جذاب بود که آن را بپذیرم و به این فکر نکردم که چه هزینه&zwnj;ای را می&zwnj;طلبد، خودجوش به سمت آن رفتم. فکر نمی&zwnj;کنم طی چند سالی که پیگیر نمایش&zwnj;های روی صحنه بوده&zwnj;ام، نمایشی تا این اندازه بازیگر چهره و عوامل اجرایی قوی داشته باشد. وظیفه خودم می&zwnj;دانم که در این حوزه حضور داشته باشم تا بزرگانی که در این حیطه فعالیت می&zwnj;کنند بتوانند به راحتی و بدون دغدغه فعالیت کنند و ناراحت این مسئله نباشند که چرا فردی در تئاتر سرمایه&zwnj;گذاری نمی&zwnj;کند<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">منصوری در پاسخ به این سئوال که آیا حضورش در تئاتر به عنوان تهیه&zwnj;کننده مداوم خواهد بود تاکید کرد: بله، قطعا اینگونه خواهد بود. به اندازه&zwnj;ای که بتوانم از گروه&zwnj;هایی که آثارشان سطح کیفی مناسب داشته باشد حمایت می&zwnj;کنم. نمایش&zwnj;هایی که قابل دفاع باشند و نوع گروه، تفاوتی نمی&zwnj;کند<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">این تهیه&zwnj;کنند تئاتر و موسیقی همچنین در رابطه با موسیقی نمایش نیز توضیح داد: نمایشنامه &quot;راپورت&zwnj;های شبانه دکتر مصدق&quot; اثر خوبی است که برهه مهمی از تاریخ معاصر را بدون هیچ جهت&zwnj;گیری و پرداخت به دیدگاه&zwnj;های سیاسی خاص روایت می&zwnj;کند. موسیقی نمایش هم برای همان دوره تعریف شده است کارهای قدیمی با تنظیم جدید. در این نمایش از سازهای اصیل ایرانی مانند کمانچه، تار و... استفاده کردیم و 30 نوازنده در قالب ارکستر بزرگ آن را کار کرده&zwnj;اند<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">نمایش &quot;راپورت&zwnj;های شبانه دکتر مصدق&quot; نوشته و کار اصغر خلیلی از 20 تیرماه در تالار وحدت به صحنه خواهد رفت<span dir="LTR">.</span></p>
منبع:هنرآنلاین