tik8
پیگیری بلیط
حسن کچل مدرن در نمایش "چل گیس"

حسن کچل مدرن در نمایش "چل گیس"

  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
  • ساعت:۰۷:۰۶

شرح خبر

<p>به گزارش تیکت به نقل از خبرگزاری ایران تئاتر: نمایش چل گیس جزو معدود آثار نمایشی است که توانسته است با بهره&zwnj;گیری از تم و غنای داستان&zwnj;های ایرانی، محصولی را به مخاطب ارائه دهد که هم قواعد تئاتری را به&zwnj;خوبی رعایت می&zwnj;کند، هم تکنیک&zwnj;های نمایش ایرانی را زنده می&zwnj;کند و به صحنه می&zwnj;آورد.</p> <p>حسن کچل از دیرباز قهرمان ایرانی مردم بوده است و کم&zwnj;تر کسی را میشناسم که داستان یا افسانه&zwnj;ای از او چه به&zwnj;صورت روایی و نقلی و چه در قالب فیلم، سریال، داستان صوتی، نمایش عروسکی و ... ندیده باشد، قهرمانی که اینبار حسین جمالی با وسواس و دقت خاصی آنرا با قهرمان&zwnj;های بین&zwnj;المللی&zwnj;تری (بین&zwnj;المللی از جهت شناخت و آشنایی مخاطب با آن&zwnj;ها و به&zwnj;نوعی معروفیت آن&zwnj;ها در نزد همگان) ترکیب و کولاژی را به صحنه می&zwnj;آورد که هر یک از آن&zwnj;ها به تنهایی قهرمان داستان مخصوص به خود هستند و در کنار آن نقش های فرعی تر داستان حسن کچل مدرن را نیز ایفا می&zwnj;کنند. کاراکتر حسن کچل در نمایش &laquo;چل گیس&raquo; دیگر همان کاراکتر قبلی خود نیست و گویی تغییرات زمان، او را نیز عقلانی&zwnj;تر و فردی&zwnj;تری ساخته است و اوست که فارغ از تمام دعاها، جادوجنبل&zwnj;ها، وردها و شعرها حقیقت زندگی خود را تنها با تکیه&zwnj;بر نیروی عقل خود و در یک امر مشارکت&zwnj;جو با سایرین جستجو می&zwnj;کند، بر کسی پوشیده نیست که مشورت و بهره&zwnj;گیری از راهکارهای سایرین به&zwnj;عنوان امری مدرن اثبات&zwnj;شده است و حسن کچل این نمایش از آن بهره می&zwnj;برد.<br /> یک عنصر بسیار مهم در نمایش &laquo;چل گیس&raquo; بهره&zwnj;گیری حسین جمالی از اپرت نویسی در بخش&zwnj;هایی از نمایش خود است که می تواند عامل پیونده دهنده بخش مدرن این نمایش که بر اساس قواعد تئاتر غربی ساخته&zwnj;شده با بخشی از نمایش باشد که در آن عناصر نمایش شرقی (ایرانی) ازجمله شعرها، متل&zwnj;ها و جملاتی بکار رفته است که کاملاً از غنای ادبیات فارسی بهره می&zwnj;برد و در گام بعد ورود آن به نمایش&zwnj;های ایرانی است. این غنای ادبی در کنار یک موسیقی ترکیبی بسیار کارآمد، درست و بهنجار نمایش را کامل و کامل&zwnj;تر می&zwnj;کند.<br /> بازیگران نمایش &laquo;چل گیس&raquo; در یک&zwnj;روند متعادل، با یکدیگر به&zwnj;صورت کاملاً یکدست و ارگانیک به موجودی به نام &laquo;چل گیس&raquo; حیات می&zwnj;بخشند و با یک عملکرد ترکیبی نمایشی یکدست را می&zwnj;سازند که به مدت 80 دقیقه مخاطب را حتی یک&zwnj;لحظه از دست نمی&zwnj;دهد و او در قطار &laquo;چل گیس&raquo; نشسته و با لبخند مسیر و داستان را دنبال می&zwnj;کند و با لبخند رضایت سالن نمایش را ترک می&zwnj;کند.<br /> شکی نیست بسیاری از منتقدان و اهالی تئاتر که میانه خوبی با نمایش&zwnj;های ایرانی ندارند از &laquo;چل گیس&raquo; خوششان نیاید یا آنرا نازل توصیف کنند، اما نباید چند نکته را فراموش کرد: نخست اینکه نمایش ایرانی پایدارکننده و حافظ هویت و فرهنگ مردم ایران است و همین پرداخت به فرهنگ و هویت ایرانی بوده است که آنرا نسل به نسل از گذشتگان به آیندگانی که ما باشیم، رسانده است و وظیفه ما نیز آن است آنرا به آیندگان بسپاریم و دوم آنکه در مدرن&zwnj;ترین پایتخت&zwnj;های فرهنگی و تئاتری جهان، توجه به فرهنگ فولکور و سنتی هر جامعه&zwnj;ای حتی در سطح خرده&zwnj;فرهنگ&zwnj;ها امری ضروری تلقی می&zwnj;شود و برای آن بودجه&zwnj;های مناسبی تخصیص می&zwnj;یابد، هر نمایشی با هر ساختار تئوریک و هر ایدئولوژی تئاتری محترم است و این نمایش&zwnj;های مختلف&zwnj;اند که همچون درخت&zwnj;ها در مسیر خود، عمودی رشد می&zwnj;کنند و جای درخت دیگری را نمی&zwnj;گیرند و در کنار هم باغ&zwnj;های باشکوهی به نام تئاتر را می&zwnj;سازند.<br /> با تشکر ویژه از حسین جمالی و گروه فعالش که پاسدار هویت و فرهنگ ایرانی هستند، پایدار و شادمان باشید.</p>
منبع:ایران تئاتر