tik8
پیگیری بلیط
حسن پارسائی: نمایش “شاهزاده خانم بد ترکیب”، از لحاظ بصری، کارگردانی و بازی‌دهی بازیگران موفق عمل کرده است

حسن پارسائی: نمایش “شاهزاده خانم بد ترکیب”، از لحاظ بصری، کارگردانی و بازی‌دهی بازیگران موفق عمل کرده است

  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • ساعت:۰۶:۱۲

شرح خبر

<p style="text-align: justify;">مخاطبان تئاتر در رابطه با نمایشنامه&zwnj;های کودکان و نوجوانان عمده&zwnj;تا با چهار نوع متن روبه رو هستند؛ اول متونی که موضوع داستانی یا قصه&zwnj;وارشان به دنیای خود کودکان و نوجوانان مربوط می&zwnj;شود. دوم متونی که نویسنده از دیدگاه و نگاه کودکان یا نوجوانان به دنیای بزرگسالان نظر دارد و در آن هم معمولا یک یا چند کودک یا نوجوان حضور دارند. سوم متونی که در آنها از دیدگاه بزرگسالان مسائل و موضوعات گروه&zwnj;های سنی کودک و نوجوان بررسی می&zwnj;شود. چهارم متونی که در ترکیبی کلی رابطه والدین و کودکان یا نوجوانان را در ساختاری روائی به چالش می&zwnj;کشد.<br /> نمایش &quot;شاهزاده خانم بد ترکیب&quot; به نویسندگی &quot;اوراند هریس&quot; و طراحی و کارگردانی مریم کاظمی جزو هیچ&zwnj;کدام از این متون نیست؛ قصه&zwnj;ای نسبتا فانتزیک دارد که در آن فقط شاهزاده خانم و دختران &quot;زن خدمتکار&quot; پادشاه می&zwnj;توانند در گروه سنی سال&zwnj;های آخر نوجوانی و نیز اوائل سال&zwnj;های &quot;جوانی&quot; قرار بگیرند و بقیه پرسوناژها عمده&zwnj;تا والدین&zwnj;اند که بزرگسال به حساب می&zwnj;آیند. اما آنچه نمایش را نهایتا و حداقل برای گروه سنی نوجوانان هم قابل پذیرش کرده، شیوه اجرای آن است که عوامل و عناصر آن همگی در چهره&zwnj;پردازی، لباس و مخصوصا استفاده از موسیقی ریتمیک و حرکات موزون به اصطلاح کوریوگرافیک و ترانه&zwnj;هایی با اشعار کوتاه هجائی، به انضمام لحن، صدا و شیوه دیالوگ&zwnj;گوئی جلوه نمایشی پیدا کرده است که گروه سنی جوانان و بالاتر هم از مواجهه با آنها به وجد می&zwnj;آیند؛ زیرا اجرای نمایش کلا ضرباهنگی شاد و مفرح دارد.<br /> محتوا و مضمون نمایش &quot;شاهزاده خانم بد ترکیب&quot; اساسأ تربیتی و اخلاقی است: شاهزاده خانم زشت و بد ترکیب، خودخواه، تنبل، لوس، بداخلاق و بدرفتار، بعد از آن که هیچ&zwnj;کس نمی&zwnj;تواند زشتی&zwnj;های چهره&zwnj;اش را از بین ببرد، با اصرار زنی که خدمتکار پادشاه و ملکه است و ادعا دارد که چهره زشت شاهزاده خانم را زیبا می&zwnj;کند، به خانه این زن که با شوهرش و چهار دختر زیبا و مهربانش بسر می&zwnj;برد، انتقال داده می&zwnj;شود. خدمتکار مورد نظر با خوش رفتاری و راهنمائی&zwnj;های خردمندانه&zwnj;اش کاری می&zwnj;کند که شاهزاده خانم از طریق &quot;سازگار شدن با دیگران، کار کردن و داشتن حس گذشت و فداکاری&quot; به ترتیب و به گونه&zwnj;ای مرحله&zwnj;بندی شده با از دست دادن هرکدام از معایب اخلاقی، رفتاری و تربیتی&zwnj;اش عملأ یکی از معایب و زشتی&zwnj;های صورتش هم از بین برود و چهره&zwnj;اش نهایتا متناسب با &quot;سیرت&quot; تازه&zwnj;اش زیبا شود؛ نتیجه&zwnj;ای که از این &quot;قرارداد&quot; و &quot;شروط تربیتی&quot; حاصل می&zwnj;آید، این است که برای زیبا شدن چهره و ظاهر، ابتدا باید سیرتی خوب، مطلوب و زیبا داشت.<br /> باید یادآور شد که استفاده تمثیلی از دو کودک در آغاز نمایش، هیچ ارتباطی با مضمون و محتوای اجرا ندارد و حتی به نمایش هم آسیب زده است، زیرا عملأ ترفندی تبلیغاتی برای &quot;بازاریابی فرهنگی&quot; پایان نمایش محسوب می&zwnj;شود.<br /> ساختار و روند منتهی شدن حوادث به نتیجه مطلوب مورد نظر نمایش عملا تخیلی و آرزومندانه است و ارتباط تنگاتنگ و به اثبات رسیده&zwnj;ای با واقعیت ندارد، اما از لحاظ تربیتی یک طرح ذهنی تأثیرگذار و آموزشی تلقی می&zwnj;گردد. استفاده از پرنده عروسکی داخل قفس و چهچهه زدن آن به هنگام حادث شدن رویدادهای خوب و مطلوب، کارکردی مکمل، تمثیلی و نمایشی پیدا کرده است.&nbsp;<br /> طراحی و میزانسن&zwnj;دهی&zwnj;های &quot;مریم کاظمی&quot; و حتی سهمی که او در ایفای نقش خدمتکار زن دارد، به نمایش گرمی و حرارت داده است. حسین محب اهری بازی جذاب و گیرائی ارائه می&zwnj;دهد و سایر بازیگران از جمله شاهزاده خانم و بازیگرانی که نقش&zwnj;های چهار دختر زن خدمتکار را بازی می&zwnj;کنند، در گیرائی، زیبائی و شادی بخش بودن نمایش تأثیراتی اساسی و محوری دارند. میترا کریم خانی هم نقش ملکه را خیلی خوب بازی می&zwnj;کند.<br /> محتوای اشعار هجائی تمامأ در راستای موضوع و محتوای نمایش است. موسیقی&zwnj;ها شادی&zwnj;بخش و مفرح&zwnj;اند و متناسب با سلیقه و نیاز عاطفی گروه&zwnj;های سنی غیر بزرگسال طراحی و اجرا می&zwnj;شوند.<br /> نمایش &quot;شاهزاده خانم بد ترکیب&quot; به نویسندگی &quot;اوراند هریس&quot; و طراحی و کارگردانی مریم کاظمی ، از لحاظ بصری و استفاده از رنگ&zwnj;های شاد در طراحی لباس و ترکیب صحنه و نیز از نظر کارگردانی و بازی&zwnj;دهی و شکل&zwnj;دهی بازیگران و توجه به این نکته مهم که &quot;حس آمیز&quot; و &quot;عاطفی&quot; بودن در نمایش&zwnj;هایی که برای گروه&zwnj;های سنی کودک و نوجوان اجرا می&zwnj;شوند، شروطی ساختاری و الزامی&zwnj;اند، موفق عمل کرده است .</p> <p>&nbsp;</p>
منبع:هنر آنلاین