tik8
پیگیری بلیط
"حامد سلیمان‌زاده" از نمایش "هملت و تو" می گوید

"حامد سلیمان‌زاده" از نمایش "هملت و تو" می گوید

  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
  • ساعت:۰۶:۴۴

شرح خبر

<p dir="RTL" style="text-align: justify;">سالن فنی&zwnj;زاده مرکز آفرینش منشور هنر این روزها میزبان نمایش &quot;هملت و تو&quot; به نویسندگی و کارگردانی حامد سلیمان&zwnj;زاده است. او در رابطه با روند شکل&zwnj;گیری این نمایش به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: من تقریبا ده سال است که با نمایشنامه &quot;هملت&quot; ویلیام شکیپیر درگیر هستم، این نمایشنامه به حدی عمیق است که من هر بار سعی کردم از جنبه و منظری متفاوت به مطالعه آن بپردازم و هر بار هم به نکات جدیدی در این اثر رسیدم. از سویی دیگر زمانی که یکی از نقدهای &quot;یان کات&quot; منتقد و نظریه&zwnj;پرداز شهیر لهستانی را درباره &quot;هملت&quot; شکسپیر مطالعه کردم که طی پیشنهادی اظهار کرده بود که در این نمایشنامه ده&zwnj;ها نمایشنامه بالقوه دیگر وجود دارد که می&zwnj;توان جداگانه بر روی آنها کار کرد؛ این جسارت و تقویت ذهنی را در من ایجاد کرد که &quot;هملت&quot; را با شیوه&zwnj;ها و نگاه&zwnj;های مدرن و حتی پست مدرن و درد انسان معاصر ترکیب کنم و روی صحنه ببرم<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">او در رابطه با این نمایش که بعد از دو اثر نمایشی &quot;هملت و دیگران&quot; و &quot;هملت و من&quot; سومین تجربه او در زمینه کار روی نمایشنامه &quot;هملت&quot; به شمار می&zwnj;رود؛ خاطرنشان کرد: آنچه در متن ویلیام شکسپیر بسیار مهم است و می&zwnj;توان گفت اعتبار آثار او به شمار می&zwnj;رود ریتمی است که با کلمات می&zwnj;سازد اما کاری که ما در این اثر انجام داده&zwnj;ایم این است که تصویر را جایگزین این اعتبار کردیم. بر این اساس کار ما بیشتر با زبان تصویر و موسیقی سخن می&zwnj;گوید که از عناصر اصلی سازنده پرفورمنس است. من در این کار هملت (کاراکتر محوری نمایشنامه) را با سه اثر نقاشی &quot;جیغ&quot;، &quot;ملانکولی&quot; و &quot;مرگ در اتاق بیمار&quot; از آثار ادوارد مونش نقاش نروژی ترکیب کردم<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">این کارگردان تئاتر با اشاره به چگونگی اجرای نمایش خاطرنشان کرد: ما در واقع &quot;هملت&quot; را بر اساس مونولوگ معروف &quot;بودن یا نبودن&quot; به دو قطب بدلی و اصلی و اوفلیا را هم به دو اوفلیای کودک و بالغ تقسیم کردیم. در این نمایش هملت&zwnj;ها در جستجوی هملت واقعی هستند که در واقع در طول کار با فقدان وجود او مواجه می&zwnj;شوند. نمایش &quot;هملت و تو&quot; در سه قاب متفاوت طراحی شده است و ما در مدت زمانی حدود 60 دقیقه بر اساس سه قاب که سه میان پرده هم دارد، سعی کردیم به چنین روایتی دست پیدا کنیم. بنابراین ایده ما از نمایشنامه &quot;هملت&quot; بسیار کلی است و ما بیشتر کار را با هنرهای معاصر ترکیب کردیم تا با مخاطب ارتباط بیشتری برقرار کند و مخاطبین حوزه&zwnj;های مختلف هنرهای هفت&zwnj;گانه را هم درگیر کار کنیم<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">سلیمان&zwnj;زاده خاطرنشان کرد: همچنین در این کار سعی کردیم از عناصر زیبایی&zwnj;شناسی ملی ایرانی بهره بگیریم. بنابراین در کنار اینکه نمایشنامه و آثار نقاشی استفاده شده در این نمایش آثاری غربی هستند اما ما از عناصری همچون خاک که یکی از عناصر زیبایی شناسی طبیعت ایرانی است استفاده کردیم و به این ترتیب به یک ترکیب تلفیقی رسیدیم<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">او در پایان متذکر شد: بسیاری مبنای تئاتر را کلمه، مونولوگ، دیالوگ، و امثال اینها می&zwnj;دانند اما به عقیده من زمان تئاتر مبتنی بر کلمه به پایان رسیده و مخاطب امروز بر اساس اینکه در زندگی امروز تحت تاثیر لحظه&zwnj;ها است ممکن است از یک تصویر در یک لحظه تاثیر بیشتری بگیرد. به همین دلیل من معتقدم بهتر است فضا برای اجرای کارهای پرفورمنس آرت اینچنینی بازتر شود و رسانه&zwnj;ها توجه بیشتری به این نوع آثار داشته باشند تا این نوع آثار به تدریج مخاطب خود را پیدا کند و اثرگذاری خود را در آینده نه چندان دور با توجه به وضعیت جدید و مخاطب ایرانی ایجاد کند<span dir="LTR">.</span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify;">نمایش &quot;هملت و تو&quot; با نقش آفرینی امیر دولت&zwnj;خواه، بهداد بلیغ&zwnj;فر، محمد مازندرانی، حنا علی&zwnj;پور، پریسا صحبتی، علی صالحی، شبنم صداقت&zwnj;پناه، رضا عبدالله&zwnj;زاده، دیبا حسینی، الهه غیابی، زهرا آقابلاغی، سپیده حاجی&zwnj;پروانه، احمد عادل&zwnj;نیا، هانیه ابراهیمی، شایان پناهی، فرزان مشیر آذین تا 16 اسفندماه هر روز ساعت 19 در سالن فنی&zwnj;زاده روی صحنه می&zwnj;رود<span dir="LTR">.</span></p>
منبع:هنرآنلاین