tik8
پیگیری بلیط
توضیح حسن فتحی درباره حواشی سری جدید "شهرزاد"

توضیح حسن فتحی درباره حواشی سری جدید "شهرزاد"

  • ۲۳ آذر ۱۳۹۵
  • ساعت:۰۸:۳۹

شرح خبر

<p style="text-align: justify;"><em><strong>کارگردان سریال &quot;شهرزاد&quot; در نهایت سکوت خود را شکست و توضیحاتی در مورد فصل جدید این سریال داد.</strong></em></p> <p style="text-align: justify;">به گزارش تیکت به نقل از هنرآنلاین، حسن فتحی در یادداشتی که در اختیار روزنامه شرق امروز گذاشته است، درباره &quot;شهرزاد&quot; و حواشی این روزهای آن نوشت: فصل اول سریال &quot;شهرزاد&quot;، در تابستان امسال و در میانه موجی از شادمانی و امید و همبستگی به پایان رسید؛ اما فصل دوم این سریال در یک پاییز سرد و در میانه پچ&zwnj;پچ&zwnj;ها و زمزمه&zwnj;های درگوشی و هیاهوهای جهان مجازی و در فضایی مملو از تهدید، تردید و سرخوردگی کلید خورده است. البته این جا&zwnj;به&zwnj;جایی&zwnj;های ناگهانی در زمانه&zwnj;ای که امیدها دیری نمی&zwnj;پایند و همبستگی&zwnj;ها جذرومدی&zwnj;اند و شادمانی&zwnj;ها عمرهای شبنمی دارند، تعجب&zwnj;آور نیست و در آن هیچ غیرمترقبه&zwnj;ای را نمی&zwnj;توان یافت.<br /> <strong>ما دست&zwnj;اندرکاران خلق این اثر کجا ایستاده&zwnj;ایم؟</strong><br /> مهم&zwnj;ترین شاخصی که سریال &quot;شهرزاد&quot;را تبدیل به یک اتفاق کرد، اعتماد و احترامی بود که در میان طیف&zwnj;های متنوعی از طبقات اجتماعی و فرهنگی برانگیخت. این اعتماد قبل از هرچیز محصول نگاه مستقلی است که در پس این قصه به تاریخ معاصر انداخته شده بود و نیز احترامی که دست&zwnj;اندرکاران این مجموعه به سطح توقع و شعور مردم گذاشته بودند، اعتمادی خودانگیخته و مردمی بدون هیچ&zwnj;گونه شائبه&zwnj;ای نسبت به مهندسی&zwnj;شدن آن و دخالتی از بالا. همین استقلال در نگاه به بخشی از تاریخ معاصر بود که اتفاقا موجی از دلواپسی و نگرانی را در میان متولیان قرائت&zwnj;های تک&zwnj;خطی تاکنونی از تاریخ برانگیخت و بخش وسیعی از دوستداران اثر را به استقلال آن امیدوار کرد. هنرمند بیشتر از هرکسی به این اعتماد و استقلال التزام دارد. افتخار و ادعای او نیز باید همین باشد. او می&zwnj;داند اگرچه در جهانی زندگی می&zwnj;کند که &quot;سیاست&quot; و &quot;سرمایه&quot; متولیان اصلی آن هستند؛ اما در تلاش است که تن به نزدیک&zwnj;بینی سیاست و نفع&zwnj;طلبی صِرف سرمایه ندهد و اثر هنری را از این دو دام مهلک مصون بدارد؛ تلاشی که البته خلق اثر هنری را &ndash; در اینجا که ماییم- شبیه به آکروباسی می&zwnj;کند.<br /> بحران اعتماد از شاخصه&zwnj;های اصلی جامعه ماست. جامعه&zwnj;ای که پشت&zwnj;پرده بسیار دارد و راه&zwnj;حلش بی&zwnj;تردید شفاف&zwnj;سازی است و قرارگرفتن در برابر چراغ&zwnj;های روشن. امروزه به یُمن چند منبعی&zwnj; شدن شبکه&zwnj;های اطلاع&zwnj;رسانی همه طبقات اجتماعی و فرهنگی در معرض این ضرورت و قضاوت قرار دارند (پزشکان، سیاست&zwnj;مداران، وکلا، معلمان اخلاق، متولیان دین، روشنفکران و...) و نشانه&zwnj;هایش را مدام بر سر&zwnj;درِ شبکه&zwnj;های اجتماعی می&zwnj;بینیم و زمرمه&zwnj;هایش را بر سر زبان&zwnj;ها می&zwnj;شنویم... افکار عمومی، قدرت مهم و پنهانی است که سال&zwnj;ها نادیده گرفته شده و مدام دست&zwnj;کاری شده و خوشبختانه راه&zwnj;های بروز و ظهور خود را پیدا کرده است. امری نیکو و مبارک. اما در جامعه قطب&zwnj;بندی&zwnj;شده و پنهان&zwnj;کار ما پرسش از دست&zwnj;های پنهان، پرسشی است مجاز و مشروع و این دغدغه که در پس این شفاف&zwnj;سازی سهم حقیقت تا کجا از مصلحت&zwnj;های سیاسی و منافع مالی تفکیک شده است؟ آیا مقصود افشای ناحق است و خورده&zwnj;شدن حقوقی مسلم (آن هم حقوق فرهنگیان که هم&zwnj;سرنوشت هنرمندان&zwnj; هستند) یا غرض به&zwnj;زمین&zwnj;زدن پروژه&zwnj;ای است که مستقل بود و موفق؟! نکند مقصود ایجاد ترس است تا هنرمند را وادار به خودسانسوری کند؟ تاریخ سیاسی ایران سرشار است از این همدستی&zwnj;های ناخودآگاه و پنهان؛ بازی&zwnj;ای که یکی راه می&zwnj;اندازد و دیگری بازی&zwnj;اش را می&zwnj;خورد!<br /> قدر مسلم آن است که عوامل هنری این سریال نیز هم&zwnj;صدا با همه کسانی که خواهان شفاف&zwnj;سازی در امور اقتصادی جامعه هستند و در کنار همه فرهنگیان، خود را قربانی این پشت&zwnj;پرده&zwnj;ها می&zwnj;دانند. فرهنگ و هنر به&zwnj; مثابه دو رکن اساسی هر اجتماع مدرن و متمدن، همواره در معرض بی&zwnj;حرمتی و تهدید از سوی سیاست و سرمایه بوده&zwnj;اند. هیچ توجیهی برای صف&zwnj;کشی این دو در برابر یکدیگر وجود ندارد و هرگونه یارگیری، بازی&zwnj;خوردن به وسیله آن نگاهی است که هر دو را بازیچه خود کرده و می&zwnj;کند.<br /> آنچه بر همه همکاران من در فصل اول &quot;شهرزاد&quot; آشکار و معلوم است، این است که این سریال از زمان بسته&zwnj; شدن قرارداد ساخت آن در سال ٩٢ تا زمان پایان فیلم&zwnj;برداری آن، به دلیل مشکلات مالی و تأخیر طولانی در پرداخت&zwnj;ها دست&zwnj;کم سه &zwnj;بار تا مرز تعطیلی پیش &zwnj;رفت و آنچه اساسا موجب شد تا پای سرمایه&zwnj;گذار دوم به این پروژه باز شود، همین مسئله بود. اکنون این&nbsp;<br /> پرسش اساسی و مهم مطرح می&zwnj;شود که چرا سریالی را که تهیه&zwnj;کننده در تأمین بودجه&zwnj;اش (که حدود ١٢&zwnj; میلیارد تومان بوده) ناگزیر به اضافه&zwnj;کردن سرمایه&zwnj;گذار دوم شده، برخی افراد تلاش می&zwnj;کنند تا به ماجرای یک اختلاس هشت&zwnj;&zwnj;هزار&zwnj;&zwnj;میلیاردی و صندوق ذخیره فرهنگیان ربط و پیوند بدهند!؟ آن&zwnj;هم درحالی&zwnj;که تا این لحظه هیچ ربط و نسبتی میان آن اختلاس و این سریال مشاهده نشده است. آن هم در شرایطی که هم سخنگوی قوه &zwnj;قضائیه و هم رئیس کمیسیون مفاسد اقتصادی صراحتا اعلام کرده&zwnj;اند که درباره تهیه&zwnj;کننده &quot;شهرزاد&quot;، اتهام اختلاس در میان نبوده و تنها مسئله بدهی بانکی مطرح است؛ اما این پرسش همچنان باقی می&zwnj;ماند که چرا در&zwnj;این&zwnj;میان انتقادات نه متوجه اختلاس هشت&zwnj;هزار&zwnj;&zwnj;میلیاردی که صرفا متوجه سریالی شده است که در زمان تولید خود متحمل شرایط مالی سختی بوده است!؟<br /> واقعیت این است که &quot;شهرزاد&quot;، راوی صادق و مستقل دیروزی بود که نصفه نیمه&zwnj;کاره به ثبت رسیده است و برای مدتی کوتاه صدای بخش خاموش تاریخ پردرد ما شده بود و از&zwnj;همین&zwnj;رو با استقبال عمومی همراه شد؛ استقبالی که او را نجات داد و به سرانجام رساند. امروز نیز تنها به این امید و با این پشتوانه تداوم خواهد یافت که هر&zwnj;آنچه درباره آن مطرح می&zwnj;شود، با تکیه بر شفافیت و صداقتی هنرمندانه مورد توجه و واکاوی قرار بگیرد؛ زیرا ما هنرمندان سازنده سریال &quot;شهرزاد&quot;عمیقا بر این نکته باور داریم که ازدست&zwnj;ندادن اعتماد بینندگان &quot;شهرزاد&quot;مهم&zwnj;تر از خود سریال &quot;شهرزاد&quot;است! و زیبایی &quot;شهرزاد&quot; فرزند شهر، مگر در همین نبود؟ جذب اعتمادی از&zwnj;دست&zwnj;رفته و دعوت به صلح و دوستی در زمانه&zwnj;ای پرتهدید و پر از خشونت به یُمن کلمه و گفت&zwnj;وگو!</p>
منبع:هنر آنلاین