tik8
پیگیری بلیط
تغییر خلاقانه موضوع، ساختار و ژانر در  "رویای یک شب نیمه تابستان"

تغییر خلاقانه موضوع، ساختار و ژانر در "رویای یک شب نیمه تابستان"

  • ۲۵ آذر ۱۳۹۵
  • ساعت:۰۷:۰۵

شرح خبر

<p style="text-align: justify;"><em><strong>نمایش &quot;رویای یک شب نیمه تابستان&quot; به کارگردانی مصطفا کوشکی این روزها در تئاتر مستقل تهران روی صحنه می رود.</strong></em></p> <p style="text-align: justify;">&nbsp;هر متن ساختارمندی &nbsp;که از لحاظ &nbsp;زیبائی &nbsp;و جذابیت موضوع و ژانر ویژگی&zwnj;های خود را بارها در اجرا به اثبات رسانده باشد، معمولا وقتی مورد اقتباس قرار می&zwnj;گیرد یا برای اجرا آدابته می&zwnj;شود، باز جذابیت&zwnj;ها و گیرایی&zwnj;های قابل تأملی دارد، در مواردی هم که فقط بهانه&zwnj;ای الهام&zwnj;بخش و بسیار جدی برای شکل&zwnj;دهی موضوعی و ساختاری یک اثر جدید و متفاوت می&zwnj;شود، این امکان وجود دارد که به طور غیرمنتظره&zwnj;ای باز اثری متفاوت خلق شود که در اصل ارتباطی از نظر موضوعی و ساختاری به اثر اولیه نداشته باشد.<br /> نمایش &quot;رویای یک شب نیمه تابستان&quot; فقط انتسابی اسمی به نمایشنامه &quot;رویای نیمه شب تابستان&quot; اثر &quot;ویلیام شکسپیر&quot; دارد و جز عنوانش هیچ ارتباط قابل ذکری از لحاظ موضوعی و ساختاری به &nbsp;اثر &quot;شکسپیر&quot; &nbsp;ندارد؛ متن &nbsp;این نمایش از نظر موضوع، ساختار و ژانر تغییر داده شده است؛ این &nbsp;به آن معناست که به طرح و حتی پرسوناژها هم نگاه متفاوتی شده و حتی چند پرسوناژ حذف شده&zwnj;اند. بخش&zwnj;هایی از متن نمایشنامه &quot;شکسپیر&quot; با مضامین دیگری جایگزین شده، پایان اثر تغییر کرده و حتی زبان و دیالوگ&zwnj;ها هم اکثرا عوض شده است. ضمنا این نمایش برخلاف نمایشنامه &quot;ویلیام &nbsp;شکسپیر&quot; که ژانرش &quot;کمدی رمانتیک&quot; است، اساسا &quot;کمدی فانتزی&quot; به شمار می&zwnj;رود که به صورت موزیکال هم اجرا می&zwnj;شود.<br /> با در نظر گرفتن این موارد، دیگر نمی&zwnj;توان متن این نمایش را به &quot;ویلیام شکسپیر&quot; نسبت داد، نویسنده آن اساسا باقر سروش &nbsp;است. او در کل، متن نمایشی جذابی نوشته که در اجرا بازتاب خوبی داشته است.<br /> طراحی بسیار خوب و تئاتری صحنه که توسط خود مصطفا کوشکی انجام شده، این امکان را فراهم کرده که از همه فضای صحنه، پیرامون آن و حتی فضای زیر کف صحنه و فضای سقف به شکلی زیبا و هنرمندانه استفاده شود. مصطفا کوشکی که خودش طراحی صحنه را به عهده داشته، عملا همه زمینه&zwnj;های لازم برای مانور بازیگران و امکان میزانسن&zwnj;دهی&zwnj;های مناسب با ژانر و نقش&zwnj;های بازیگران را در نظر داشته است. او که خود یکی از بازیگران خوب نمایش هم &nbsp;به &nbsp;حساب می&zwnj;آید، علاوه بر طراحی و بازیگری، کارگردانی نمایش را هم به عهده دارد.<br /> متن نمایش&quot;رویای یک شب نیمه تابستان&quot; از نظر موضوع و دیالوگ&zwnj;نویسی واقعا کمیک است، اما این امکان وجود دارد که فانتزی بودن آن، هنگام اجرا و با استفاده از طراحی&zwnj;های چهره&zwnj;پردازی، حرکات و حالات بازیگران لحاظ شده باشد. در کل، در آنچه روی صحنه به اجرا درمی&zwnj;آید، از گروتسک، رویکرد کاریکاتوریک، اغراق، حرکات نمایشی و شبه آکروباتیک و مخصوصا از &quot;بیان بدن&quot;، چهره&zwnj;پردازی، طراحی لباس و دیالوگ&zwnj;های کمیک و خنده&zwnj;آور خیلی خوب و بجا استفاده شده است، همه این عناصر کاربرد و کارکرد دراماتیکی برجسته&zwnj;ای پیدا کرده&zwnj;اند، طوری که نمایش &quot;رویای یک شب نیمه تابستان&quot; با طراحی و کارگردانی مصطفا کوشکی عملا یکی از بهترین کمدی&zwnj;های سال&zwnj;های اخیر از کار درآمده است.<br /> برجستگی و زیبایی بازیگری و کارگردانی هنرمندانه نمایش برآیند استفاده هوشمندانه از طراحی&zwnj;هایی است که در همه ارکان و عناصر نمایش کاربرد محوری و نمایشی دارند. هیچ عنصری، حتی ابزار صحنه به حال خود رها نشده&zwnj;اند و کارکرد دراماتیک پیدا کرده&zwnj;اند. تنها ایراد کوچکی که به کاربرد ابزار صحنه وارد است به &nbsp;سازه بزرگ و مدوری مربوط می&zwnj;شود که &nbsp;به عنوان قرص ماه به کارگرفته شده است؛ الزاما باید بخش دایره&zwnj;ای شکل وسط آن هم در دو فاصله زمانی اجرا &ndash; یعنی در آغاز و پایان با توجه به ناقص بودن وکامل شدن قرص ماه &ndash; به ترتیب نیمه سفید و تماما سفید در نظر گرفته می&zwnj;شد. این کار سبب می&zwnj;شد که این سازه نمایشی بیشتر به ماه شبیه باشد و کاربری آن نمایشی&zwnj;تر و وجاهت آمیزتر جلوه نماید. در بقیه موارد، همه چیز هوشمندانه انجام شده است. استفاده از دریچه متحرک و چرخان وسط صحنه و دریچه&zwnj;های جانبی که کارکرد الاکلنگ دارند و دریچه&zwnj;های کف صحنه که بازیگران از طریق آن&zwnj;ها به اشکال گوناگون وارد صحنه و یا خارج می&zwnj;شوند، ابتکاری هنرمندانه و تئاتری است.</p> <p style="text-align: justify;">حرکات تک تک اندام&zwnj;ها و خود بدن و نیز استفاده از ژست و بهره گرفتن از حالات چهره و میزان انرژی، سرعت و توانمندی هنرمندانه بازیگران در شکل&zwnj;دهی بازی&zwnj;های زیبا و کمیک واقعا این نمایش را بیاد ماندنی کرده است. همه آن&zwnj;ها برجسته و توانمند ظاهر می&zwnj;شوند: آذین نظری، محمدصادق ملک، سجاد باقری، غزل شجاعی، امیر مهدی ژوله، شهروز دل افکار، ناز آفرین کاظمی، مصطفا کوشکی، علیرضا کی&zwnj;منش و خاطره حاتمی، هرکدام &nbsp;به معنای تئاتری آن، نقش&zwnj;آفرینی کرده&zwnj;اند؛ دیدن بازی&zwnj;هایشان از نظر آموزشی حتی برای بازیگران دیگر حالت &quot;الگو واره&quot;ای &nbsp;دارد.<br /> طراحی لباس که توسط شیما میرحمیدی و طراحی گریم که به ابتکار سارا اسکندری انجام شده، سهم تعیین&zwnj;کننده و بنیادینی در شکل&zwnj;گیری ظاهر کمیک و فانتزیک پرسوناژها دارد و در مواردی حتی آن&zwnj;ها را تمثیلی هم کرده است. طراحی &nbsp;نور هم که توسط علی کوزه&zwnj;گر انجام شده، با نوع اجرا تناسب دارد. طراحی موسیقی &nbsp;که حاصل ابتکار بهرنگ عباس&zwnj;پور است، ضمن نظم دادن به اجرا، نمایش را موزیکال و ریتمیک کرده و با حرکات و جای&zwnj;گیری&zwnj;ها و واکنش&zwnj;های بازیگران هماهنگ شده است.<br /> طراحی هوشمندانه صحنه و کارگردانی زیبا و هنرمندانه مصطفا &nbsp;کوشکی، اجرای نمایش &quot;رویای یک شب نیمه تابستان&quot; را به اجرایی به یادماندنی تبدیل کرده است. او در هدایت بازیگران، شکل&zwnj;دهی میزانسن&zwnj;ها و ارائه یک نمایش تئاتری جذاب و کمیک موفق عمل کرده و جا دارد که همه علاقمندان &nbsp;تئاتر این نمایش زیبا، مفرح و گیرا را ببینند &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; .&nbsp;<br /> &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;&nbsp;</p>
منبع:هنر آنلاین