tik8
پیگیری بلیط
گزارشی از اختتامیه نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

گزارشی از اختتامیه نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

  • ۲۶ امرداد ۱۳۹۸
  • ساعت:۰۹:۳۵

شرح خبر

<p>آئین پایانی نوزدهمین جشنواره نمایش&zwnj;های آئینی و سنتی عصر روز شنبه 26 مردادماه در دو بخش خیابانی و صحنه&zwnj;ای با حضور مدیران و هنرمندان در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.</p> <p>بخش نخست این برنامه ساعت ۱۹:۳۰ در خیابان بهشت، محله سنگلج آغاز و در این مراسم علاوه بر اجرای برنامه&zwnj;های مختلف آیینی توسط گروه&zwnj;های موسیقی و حرکات آیینی استان&zwnj;های مختلف کشور و ورزش&zwnj;ها و آیین&zwnj;های پهلوانی، با خوراکی&zwnj;ها و نوشیدنی&zwnj;ها و هنرهای دستی و نمایشی که یادآور زندگی سنتی ایران است از میهمانان این جشن پذیرایی شد. از نکات جالب توجه این برنامه شاد و مفرح نمایش ورزش&zwnj;ها و آیین&zwnj;های پهلوانی، برپایی خیمه&zwnj;های پذیرایی و شهر فرنگ در کنار اجرای نمایش&zwnj;های ایرانی و ملی بود. کارگردانی این بخش از اختتامیه را میلاد نیک&zwnj;آبادی برعهده داشت.<br />پیش از آغار رسمی مراسم اختتامیه داود فتحعلی&zwnj;بیگی دبیر جشنواره، کیک ویژه آیین پایانی را که منقش به پوسترهای جشنواره بود را برید. پس از آن، بخش دوم این برنامه به کارگردانی اتابک نادری در سنگلج قدیمی&zwnj;ترین تماشاخانه تهران ادامه یافت.<br />در ابتدای این بخش قطعه&zwnj;ای زورخانه&zwnj;ای در مدح حضرت علی(ع) اجرا شد و پس از آن نماهنگی از بخش&zwnj;های مختلف جشنواره، کلیپی با صدای زنده&zwnj;یاد مرتضی احمدی و نمایش سیاه بازی اجرا شد.&nbsp;&nbsp;<br />سپس افشین هاشمی مجری اختتامیه روی صحنه آمد و گفت: قرار بود خیلی پیشرو باشیم اما چون در جشنواره آیینی و سنتی هستیم من هم به صورت سنتی آمدم تا مجری&zwnj;گری کنم. ترجیح می&zwnj;دهم کم&zwnj;تر حرف بزنم چراکه در این مملکت زیاد حرف بزنید به نفع&zwnj;تان نیست.&nbsp;<br />در ادامه هاشمی از داود فتحعلی&zwnj;بیگی، داریوش مودبیان، اردشیر صالح&zwnj;پور، شهردار منطقه ۱۲ و حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی برای قدردانی از نویسندگان و ناشران برتر دعوت کرد تا به صحنه بیایند.<br />سپس از شهناز روستایی برای نگارش کتاب "مبانی اصول نمایشنامه&zwnj;نویسی"، مهدی دریایی برای کتاب "همای رحمت"، هوشنگ جاوید برای نگارش کتاب "سیری بر تاریخ داستان&zwnj;پردازی و موسیقایی در ایران"، محمدحسین ناصربخت برای نگارش کتاب "کنکاشی در احوال مجالس مضحکه" تقدیر شد و در ادامه از بنگاه ترجمه، نشر چاپ پارسه و ابریشمی راد شهردار کاشان قدردانی به عمل آمد.<br />در بخش بعدی افشین هاشمی از استاد صادق&zwnj;علی فرجی&zwnj;فر دعوت کرد تا روی صحنه آمده و نوازندگی کند.<br />در ادامه و پس از پخش کلیپی از هنرمندانی که در این دوره از جشنواره مورد تجلیل قرار گرفتند، افشین هاشمی از داود فتحعلی&zwnj;بیگی دبیر جشنواره، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، اسماعیل خلج و حجت الاسلام بهداروند مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی به منظور تقدیر از پیشکسوتان هنرهای آیینی و سنتی دعوت کرد تا روی صحنه حضور یابند.<br />در این بخش از غلامعلی ایوبی، محمدرضا (نادر) شهسواری&zwnj;فرد، ابوالفضل کبابیان و پرویز سنگ&zwnj;سهیل که از هنرمندان پیشکسوت عرصه نمایش&zwnj;های آیینی و سنتی هستند، تجلیل شد.<br />بخش بعدی این مراسم به سخنرانی کوتاه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داشت. صالحی با بیان اینکه تئاتر هنر گفت&zwnj;وگو است، عنوان کرد: تئاترهای آیینی نیز هنر گفت&zwnj;وگوی مردم با مردم هستند. ما خوشبختیم که در ایران زندگی می&zwnj;کنیم چراکه این کشور تمدن دیرینه&zwnj;ای دارد و فرصت خوبی را به واسطه نمایش&zwnj;های مختلف برای پیشرفت ایجاد کرده است. نمایش&zwnj;های آیینی ما از لحاظ غنا، سبک و شیوه بسیار پر بار هستند. امروز اختتامیه جشنواره آیینی و سنتی است و این رویداد فرصت&zwnj;سازی مناسبی برای نمایش&zwnj;های این حوزه فراهم کرده است. او همچنین افزود: از تمام بزرگان هنرهای نمایشی در طول تاریخ تشکر می&zwnj;کنم که بار نمایش&zwnj;های ایرانی را بر دوش کشیدند. این جشنواره گام به گام پیش آمده است و بخش&zwnj;های متنوع و غنی&zwnj;ای دارد. ما فرصت&zwnj;های خوبی داریم و می&zwnj;توانیم به واسطه آن به آینده ایران امیدوار باشیم. نمایش&zwnj;های آیینی، ریشه در سنت این کهن&zwnj;بوم دارد و می&zwnj;توانند مردم ایران را با سنت&zwnj;های گذشته آشنا سازند.<br />افشین هاشمی در ادامه از علی نصیریان درخواست کرد تا روی صحنه بیاید و خواسته هنرمندان نمایش&zwnj;های سنتی را با زبان خود بیان کند.<br />نصیریان نیز روی صحنه رفت و گفت: برپایی این جشنواره خوب و پربار را تبریک می&zwnj;گویم. تالار سنگلج نماد نمایش&zwnj;های ایرانی است و آن زمانی هم که قرار شد باز شود تمام گروه&zwnj;های نمایشی در اداره تئاتر تصمیم گرفتند که در این سالن تنها نمایش ایرانی اجرا کنند. دلیل این تصمیم نیز این بود که تئاتر یک ملت، اجراهایش نیست، بلکه ادبیات دراماتیک آن است.<br />او در ادامه افزود: تئاتر و سینما را از غرب اقتباس کردیم ولی خودمان آثار و روایت&zwnj;هایی داریم که به صورت نمایش درآمده است. تخت&zwnj;حوضی و خرده&zwnj; نمایش&zwnj;ها مانند نقالی و مارگیری و بازی با حیوانات و خیمه&zwnj;شب&zwnj;بازی خیلی ارتباطی به تئاتر ندارند ولی گونه&zwnj;ای از نمایش هستند.<br />نصیریان همچنین خاطرنشان کرد: توجه&zwnj;ای که در آن دوران جوانی به نمایش&zwnj;های ایرانی کردیم از این جهت بود که این آثار با خلق و خوی ایرانی انس و الفت داشت؛ مثلا موسیقی و آواز خواندن در نمایش خیلی مطلوب تماشاگر ایرانی است و این موضوع برخلاف تئاترهای غربی است. البته این موضوع جدای اپرا و نمایش&zwnj;های موزیکال است.<br />او در ادامه صحبت&zwnj;هایش عنوان کرد: عنایت و توجه به نمایش&zwnj;های ایرانی منجر به جشنواره&zwnj;های گوناگون شد و برگزاری این جشنواره&zwnj;ها بسیار به ما کمک می&zwnj;کند و من اکنون که به گذشته این نمایش&zwnj;ها فکر می&zwnj;کنم، می&zwnj;بینیم که خیلی پیشرفت کرده است.<br />علی نصیریان با اشاره به شعار روی پوستر جشنواره، گفت: نمایش ایرانی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران است و باید فکر کنیم که چطور می&zwnj;شود که شکل&zwnj;ها و ساختارها و صورت ظاهری آثار هنری را در حرف و صحبت و نمایش امروز استفاده کنیم. این اتفاق باید با خلاقیت و جوشش&zwnj;های فردی آمیخته شود و نمایش&zwnj;های سنتی را به روز کرد. شعار جشنواره نیز خیلی هوشمندانه انتخاب شده است.<br />او اظهار کرد: منتها درخواستی دارم زیراکه بسیاری از اساتید نمایش&zwnj;های ایرانی به علت بیماری از میان&zwnj;مان رفته&zwnj;اند و آقای فتحعلی&zwnj;بیگی نمایش ایرانی را پس از انقلاب حفظ کرد. شهردار تهران اکنون که به فضای سبز خیلی توجه کرده است و ساختارهای فرهنگی مانند فرهنگسراها را هم ایجاد کرده و نشان می&zwnj;دهد که تنها به فیزیک شهر اهمیت نمی&zwnj;دهد و به زندگی انسانی&zwnj;تر هم توجه دارد. تمام فرهنگ و هنر برای این است که به سمت و سوی انسانی&zwnj;تر برویم پس درخواست دارم که جاهایی مخصوص تابستان&zwnj;ها و زمستان&zwnj;ها تاسیس کنند تا نمایش&zwnj;های ایرانی به صورت مستمر در آنجا اجرا شوند.<br />نصیریان در پایان صحبت&zwnj;هایش یادآور شد: سابق بر این کافه&zwnj;ای به اسم کافه شهرداری بود که نمایش&zwnj;های مختلف ایرانی مانند خیمه&zwnj;شب&zwnj;بازی در آن اجرا می&zwnj;شد و اکنون هم ما می&zwnj;توانیم جایی را درست کنیم که مردم در آنجا غذا بخورند و نمایش&zwnj;های ایرانی را هم به صورت مستمر تماشا کنند. در گذشته چنین مکان&zwnj;هایی در ایران بود. من فکر می&zwnj;کنم نمایش&zwnj;های ایرانی با برگزاری دو سال یک&zwnj;بار جشنواره، راه به جایی نخواهد برد این روزها کمدی&zwnj;هایی روی صحنه داریم که فقط جنبه خنده دارند، خوب است به جای آن&zwnj;ها نمایش&zwnj;هایی اجرا شود که جنبه فرهنگی دارند.<br />حسن ختام مراسم اختتامیه به اجرای گروه آیلان و حرکات موزون آذری اختصاص داشت.<br />علی نصیریان رئیس جشنواره آیینی و سنتی، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، شهرام کرمی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، اسماعیل خلج، محمدحسین ناصربخت، اردشیر صالح&zwnj;پور، حجت&zwnj;الاسلام بهداروند، هما جدیکار، داریوش مودبیان، نادر برهانی&zwnj;مرند، گوهر خیراندیش و مریم معترف از جمله هنرمندان و مدیرانی بودند که در آئین پایانی نوزدهمین جشنواره نمایش های آئینی و سنتی حضور داشتند.</p>
منبع:هنر آنلاین