tik8
پیگیری بلیط
اجرای پروژه میکرولیو به سرپرستی حسن معجونی

اجرای پروژه میکرولیو به سرپرستی حسن معجونی

  • ۱۶ مهر ۱۳۹۴
  • ساعت:۰۶:۱۷

شرح خبر

<p style="text-align: justify;">حسن معجونی از اجرای پروژه&zwnj;ی &laquo;میکرولیو&raquo; با سبک نمایش&zwnj;های میکرو تئاتری در شنبه&zwnj;های آخر هر ماه خبر داد.<br /> این کارگردان تئاتر و سرپرست گروه &laquo;لیو&raquo; در توضیح بیشتر این پروژه گفت: &laquo;این یک پروژه&zwnj;ی، بین رشته&zwnj;ای است که بر اجراهایی با سبک میکروتئاتر مبتنی است.&raquo;<br /> او ادامه داد: &laquo;در دوره قبلی که میکروتئاتر کار می&zwnj;کردیم؛ هشت نمایش در این سبک در فرهنگسرای ارسباران انجام شد که با تغییر مدیریت این فرهنگسرا پروژه متوقف شد و امروز قرار است که تحت عنوان &laquo;میکرولیو&raquo; و با همکاری گروه &laquo;نوروز هنر&raquo; مجددا کار خود را آغاز کنیم.&raquo;<br /> معجونی خاطرنشان کرد: &laquo;این یک پروژه بین رشته&zwnj;ای است و اگر بخواهیم بگوییم به چه سبکی در تئاتر نزدیک&zwnj;تر است، می&zwnj;توانیم از سبک نمایش عروسکی نام ببریم. از آنجا که این سبک هنوز تئوریزه نشده و خود را تعریف نکرده است ما فقط می&zwnj;توانیم محدوده آن را تعریف کنیم و بگوییم که همسایه&zwnj;هایش چه سبک نمایش&zwnj;هایی هستند، ما همچنین جلساتی را هم برای شکل دادن به این مفاهیم تئوریک برگزار خواهیم کرد.&raquo;<br /> این کارگردان در توضیح سبک میکروتئاتر گفت: &laquo;هنوز هیچ تعریف دقیقی برای میکروتئاتر صورت نگرفته است و ما قصد داریم که با این 6 اجرا آن را تعریف کنیم، به همین دلیل است که ما فراخوانی هم برای این برنامه ندادیم و فقط جلساتی را بر مبنای نمایش&zwnj;هایی که سال 90 در فرهنگسرای ارسباران به صحنه بردیم، برگزار کردیم که نتیجه&zwnj;ی آن همین 6 نمایشی است از که انتهای این ماه به صحنه&zwnj; می&zwnj;رود. البته فراخوان اجراهای سال بعد را اوایل دی&zwnj;ماه امسال پخش خواهیم کرد.&raquo;<br /> او با بیان اینکه تمرکز اصلی&zwnj;شان در این سبک تئاتر، استفاده از ماکت است، گفت: &laquo;تئاتر عروسکی ، تئاتر اشیا، تئاتر اسباب&zwnj;بازی و... را می&zwnj;توان در میکروتئاتر دید. البته ما همچنین از تصویر هم استفاده می&zwnj;کنیم ولی پایه&zwnj;ی آن می&zwnj;تواند قصه هم باشد و با تمام این&zwnj;ها، این سبک همچنان ماهیت بین رشته&zwnj;ای خود را حفظ می&zwnj;کند.&raquo;<br /> این بازیگر تئاتر همچنین تصریح کرد: &laquo;البته این بار مانند دوره&zwnj;ی پیش دیگر با تمرکز بر روی معرفی داستان&zwnj;های کوتاه ایرانی برای خودمان محدودیتی قائل نخواهیم شد و با انجام این نوع اصلاحات کارمان را پیش می&zwnj;بریم.&raquo;<br /> معجونی با اشاره زمان اجرای این پروژه گفت: &laquo;این پروژه قرار است از 25 مهرماه با اجرایی از الکا هدایت در تماشاخانه &laquo;موج نو&raquo; شروع شود؛ ما برای شش اجرا تا اسفند ماه برنامه&zwnj;ریزی کرده&zwnj;ایم که اگر اتفاقات غیرمنتظره&zwnj;ای پیش نیاید، شنبه&zwnj;های آخر هر ماه اجرا خواهیم داشت.&raquo;<br /> او با اشاره به اینکه ایده میکروتئاتر به چه صورت برایش شکل گرفته است، ادامه داد: &laquo;زمانی بود که من عادت داشتم برای نشان دادن ایده&zwnj;هایم ماکت بسازم و زمانی که ایده&zwnj;هایم را با ماکت توضیح می&zwnj;دادم برایم جذابیت بیشتری داشت تا زمانی که کار را اجرا می&zwnj;کردم چون در توضیح با ماکت از امکانات متفاوت در اجرا صحبت می&zwnj;کردم، فضایی برایم ایجاد می&zwnj;کرد که انگار با وجود بازیگران داشتم آن را محدود می&zwnj;کردم و ایده&zwnj;هایم را می&zwnj;دیدم که جهت&zwnj;گیری خاصی پیدا می&zwnj;کردند.&raquo;<br /> معجونی اعلام کرد: &laquo;مدل حرکت من در این سبک تئاتر ، مانند هنر مفهومی است که حرکت را از آن بگیرند و فقط ایده را نگه دارند. در اولین کاری که در این سبک انجام دادم، ماکتی به اندازه سالن&zwnj;های موجود تئاتر را تعریف کردم و مدل تئاتر کاغذی&zwnj;ای را که در آن کاغذی وجود نداشته باشد را ساختم؛ می&zwnj;خواستم در آن ماکت ساخته&zwnj; شده&zwnj;ی بزرگ، آدم&zwnj;ها را بچینم و اجراهایی را با این شکل انجام دهم که شاید به سبب رسیدن به یک فضای فانتزی، امکانش در تئاترهای معمولی نباشد.&raquo;<br /> او افزود: &laquo;در ادامه ماکت را نگه داشتیم و چیزهای دیگری مانند اسباب بازی را به آن اضافه کردیم. همچنین از همه این چیزها با یک دوربین فیلمبرداری می&zwnj;شد که در حین نمایش در یک پرده بزرگ به نمایش در می&zwnj;آمد. اصرار من برای نمایش آن به دلیل جان بخشی به کار بود.&raquo;<br /> این هنرمند در ادامه صحبت&zwnj;هایش گفت: &laquo;در این دوره اجراهای جدید، اصرارم بر این است که خیلی چیزهایی را که در گذشته برای&zwnj;مان تعیین تکلیف&zwnj; می&zwnj;کرد،&zwnj; را حذف کنیم؛ زیرا در جهت رسیدن به فضای ایده&zwnj;آل مورد نظر، دست و پای ما را می&zwnj;بست. ما این پروژه را امسال این طور تعریف می&zwnj;کنیم که در وهله اول یک اجرای پژوهشی است و مخاطبان آن کسانی هستند که می&zwnj;دانند برای تماشای چه چیزی آمده&zwnj;اند و این بار بیشتر بر دانشجویان هنر و تئاتر عروسکی و هنرهای تجسمی به عنوان مخاطب متمرکز هستیم. زمانی که این پروژه اتفاق بیفتد، می&zwnj;توانیم آثار را بررسی کنیم تا متوجه شویم که برای مخاطب عام قابل دیده شدن هستند یا خیر.&raquo;<br /> معجونی با اشاره به نقش عروسک&zwnj;ها و اشیاء در این نوع تئاتر اضافه کرد: &laquo;من همیشه دوست داشتم به مقوله&zwnj;ی جان دادن به عروسک&zwnj;ها حمله کنم چرا که هیچ وقت نمی&zwnj;فهمیدم با اینکه می&zwnj;دانیم عروسک&zwnj;ها واقعی نیستند، چرا این همه علاقه داریم که آنها را واقعی جلوه دهیم و این همه اصرار برای باور به این کار، من را متعجب می&zwnj;کرد.&raquo;<br /> او با اشاره به هزینه&zwnj;های این پروژه گفت: &laquo;هنوز برای این کار اسپانسری پیدا نکرده&zwnj;ایم، ولی به دلیل اینکه این یک پروژه&zwnj;ای بین رشته&zwnj;ای است می&zwnj;توانیم با پیش رفتن کار، برایش اسپانسرهایی پیدا کنیم.&raquo;<br /> سرپرست گروه &laquo;لیو&raquo; همچنین نمایش&zwnj;هایی از الکا هدایت،کیوان سررشته، حسن معجونی، مرجان پورغلامحسن،هما ساداتیان و مهدی چاکری را 6 نمایش ابتدایی این پروژه عنوان کرد.<br /> کیوان سررشته مدیر موسسه فرهنگی هنری &laquo;نوروز هنر&raquo; در این نشست حضور داشت و در رابطه با این پروژه گفت: &laquo;ما در این پروژه بخش آموزشی و پژوهشی را هم داریم که سعی می&zwnj;کنیم افراد و کمپانی&zwnj;هایی که در سبک میکروتئاتر فعالیت می&zwnj;کنند را تجمیع کنیم و به یک چارچوب تئوریزه&zwnj; شده&zwnj;ی مشخص برسیم.&raquo;<br /> سپس در ادامه گفت: &laquo;حوزه ی میکروتئاتر با اینکه مقیاسش کوچک است، ولی می&zwnj;تواند حوزه&zwnj;های زیادی مانند تئاتر، تجسمی، تکنولوژی و... بهم&zwnj;دیگر پیوند دهد و این کار بزرگی&zwnj;ست که یکی دو نفر به تنهایی نمی&zwnj;توانند آن را به سرانجام برسانند.&raquo;<br /> سررشته با اشاره به مفهوم میکروتئاتر گفت: &laquo;هر چیزی از یک پله تا صد پله انتزاعی شود، برای هرکس به سبب پیش زمینه&zwnj;های ذهنی&zwnj;اش تداعی چیز خاصی را می&zwnj;کند که در ذهن هرکس متفاوت است. تئاتر برای من در آن قسمتی جذاب می&zwnj;شود که از بازنگری صرف دور می&zwnj;شود که میکروتئاتر راه جذابی برای رسیدن به آن است.&raquo;</p> <p style="text-align: justify;">&nbsp;</p>
منبع:سایت خبرگزاری ایسنا